دادستان سابق اوکراین: جو بایدن رشوه گرفته بود تا برای اخراج من فشار بیاورد

ویکتور شوکین می‌گوید او دنبال تحقیق در مورد فساد اقتصادی پسر بایدن بوده است

ویکتور شوکین، دادستان سابق اوکراین، در گفت‌وگویی اختصاصی به شبکه فاکس‌ نیوز آمریکا گفت که او در زمان دولت اوباما به این علت اخراج شده بود که مشغول تحقیق در مورد شرکت انرژی «بورسیما» بوده که هانتر بایدن، پسر معاون وقت رئیس‌جمهوری آمریکا، جزو هیئت‌مدیره آن بوده است.

این گفت‌وگو قرار است شنبه ۲۶ اوت ساعت هشت شب به وقت شرق آمریکا پخش شود، اما «فاکس نیوز» صبح شنبه مهم‌ترین بخش‌های آن‌ را منتشر کرد. شوکین در این گفت‌وگو می‌گوید که «اعتقاد قوی شخصی» او این است که بایدن و هانتر رشوه گرفته‌اند و در ازای دریافت این رشوه بر دولت اوکراین فشار آورده‌اند تا او را اخراج کند. شوکین البته هنوز هیچ شواهدی در مورد رشوه گرفتن احتمالی بایدن‌ها ارائه نکرده است.

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری قبلی اوکراین، شوکین را در سال ۲۰۱۶ پس از تنها یک سال اخراج کرد. گفته می‌شد دلیل این امر فساد شوکین و فشار از طرف دولت آمریکا و شخص بایدن، معاون وقت رئیس‌جمهوری، بوده است. بایدن خود قبلا اذعان داشته که شخصا بر پوروشنکو فشار آورده تا شوکین را اخراج کند. او گفته بود که به مقام‌های اوکراینی گفته بود یک میلیارد دلار وام آمریکا تنها در صورتی پرداخت می‌شود که شوکین اخراج شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شوکین گفت: «من در گفت‌وگوهای قبلی خود بارها گفته‌ام که پوروشنکو مرا به اصرار بایدن اخراج کرد چون مشغول تحقیق در مورد بوریسما بودم.»

این مقام اوکراینی افزود: «پوروشنکو و بایدن متوجه بودند که اگر من به تحقیقاتم راجع به بورسیما ادامه می‌دادم به واقعیت‌هایی در مورد فساد اقتصادی که آن‌ها درگیرش بودند، دست پیدا می‌کردم.»

شوکین تاکید کرد: «من نمی‌خواهم حرف‌های ثابت‌نشده بزنم اما اعتقاد قوی شخصی من این است که بله، چنین بود. آن‌ها رشوه می‌گرفتند و این واقعیت که جو بایدن یک میلیارد دلار پول‌های آمریکا را خرج کرد تا من اخراج شوم. این به خودی خود نشانی از فساد نیست؟»

آیان سمز، سخنگوی کاخ سفید، در پاسخ به این دعاوی گفت: «این دعاوی غلط سال‌ها است که رد شده‌اند و هر چقدر هم فاکس نیوز زمان خود را به آن‌ها اختصاص دهد همچنان غلط باقی می‌مانند. فاکس فضای دروغ‌گویی را به یک دادستان سابق اوکراین می‌دهد که معاون خودش، دفترش را «مرکز فساد» نامیده بود. این فقط بایدن، معاون وقت رئیس‌جمهوری، نبود که خواهان اصلاحات بود. دیپلمات‌های آمریکا، شرکای بین‌المللی و سناتورهای جمهوری‌خواه مثل ران جانسون نیز همین خواسته را داشتند.»

بیشتر از جهان