نیویورک‌پست: اف‌بی‌آی نقش جو بایدن در معاملات خارجی پسرش را نادیده گرفته است

مک کورمیک که بیش از یک دهه در کاخ سفید کار کرده، می‌گوید جو بایدن از اختیارات خود برای کمک به منافع تجاری خارجی پسرش استفاده می‌کرده است

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به همراه پسرش هانتر بایدن در کارولینای جنوبی، ۱۳ اوت ۲۰۲۲ ـ AFP

نیویورک‌پست در گزارش تازه‌ای، به ابعادی از نقش احتمالی جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، در کارنامه جنجالی معاملات خارجی هانتر بایدن، پسر او، اشاره می‌کند.

در این گزارش به نقل از  مایک مک کورمیک، کارشناس سابق کاخ سفید در دولت باراک اوباما، آمده است او می‌خواهد در مقابل هیات منصفه درباره اتهامات علیه هانتر بایدن شهادت دهد. این کارمند سابق کاخ سفید می‌گوید اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا، که در زمان ریاست جمهوری اوباما نیز در دولت حضور داشت، در معاملات خارجی پرسود پسرش در آن زمان نقش داشته است. او در عین حال مدعی است که اف‌بی‌آی شواهد مربوطه را نادیده گرفته است.

مایک مک کورمیک، از تندنویس‌های کاخ سفید بوده است. شغل تندنویس‌ها این است که هر چیزی که رئیس‌جمهوری می‌گوید، به ویژه هنگامی که رئیس‌جمهوری با رسانه‌ها یا مردم صحبت می‌کند، ثبت کنند. این سخنان ثبت‌شده سپس به آرشیو ریاست جمهوری تحویل داده می‌شوند و در آنجا باقی می‌مانند.

مک کورمیک که سه بار همراه بایدن، معاون رئيس‌جمهوری وقت ایالات متحده، از اوکراین دیدن کرده است، می‌گوید: «جو بایدن در توطئه‌ای با جیک سالیوان [مشاور فعلی امنیت ملی] در اوکراین نقش داشت و من شاهد آن بودم.»

به گفته او، در سفر سال ۲۰۱۴، سالیوان - که در آن زمان دستیار امنیت ملی بایدن بود - به منزله یک «مقام ارشد دولت» در مورد علاقه ایالات متحده به مشارکت در صنعت گاز طبیعی اوکراین صحبت کرد. در همان زمان، هانتر بایدن به هیئت مدیره شرکت گاز طبیعی اوکراینی «بوریسما» پیوسته بود و با مدیر اجرایی آن که بعدا با جو بایدن در واشنگتن ملاقات داشت، کار می‌کرد.

 مک کورمیک در گفته‌های تازه‌اش تاکید کرده است: «فکر می‌کنم اف‌بی‌آی باید موضوع معاملات تجاری هانتر بایدن را بر اساس گزارش شاهدان عینی بررسی کند. من آنجا بودم و می‌گویم که جو بایدن بخشی از این ماجرا بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کارشناس سابق کاخ سفید همچنین گفت که ۲۱ آوریل ۲۰۱۴ با جیک سالیوان در کابین مطبوعاتی هواپیمای معاون ریاست‌جمهوری در مسیر کی‌یف بوده و می‌داند که چگونه ثروتمندترین کشور جهان به دولت وقت فاسد اوکراین کمک کرد تا صنعت گاز خود را بسازد.

دسامبر همان سال، با حمایت گسترده‌تر دولت اوباما از اوکراین، کنگره ۵۰ میلیون دلار برای حمایت از بخش انرژی کی‌یف، از جمله صنعت گاز طبیعی، تصویب کرد. این حمایت در حالی انجام گرفت که به  نقش هانتر بایدن در شرکت گاز بوریسما هیچ اشاره‌ای نشد.

مک کورمیک درباره تحقیقاتی که وعده داده شده درباره هانتر بایدن انجام بگیرد، گفت: «سه سال از زمان آغاز تحقیقات می‌گذرد و هیچ کاری انجام نشده است. به نظر می رسد که اف‌بی‌آی در برابر این افشاگری سنگ‌اندازی می‌کند. با این حال من در برابر هر شخص یا دادگاهی که بخواهد واقعیت را در مورد فعالیت‌های غیرقانونی جو بایدن بداند، سوگند یاد خواهم کرد.»

مک کورمیک که بیش از یک دهه در کاخ سفید کار کرده است، اذعان کرد که با توجه به چنین فساد مالی، از نامزدی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در انتخابات سال ۲۰۲۴ حمایت می‌کند.

نیویورک‌پست نوشته است که پس از این گفته‌ها، اف‌بی‌آی و دفتر دادستانی ایالات متحده به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ ندادند. سخنگوی سالیوان نیز پاسخ به این گفته‌ها را به سخنگوی دیگر کاخ سفید ارجاع داد و آن‌ها نیز پاسخی به این اظهارات ندادند. این در حالی است که وکیلان هانتر بایدن نیز به شبهه‌های مطرح‌شده واکنشی نشان ندادند و ترجیح دادند سکوت کنند.

 طبق گزارش‌ها، دفتر دادستانی ایالات متحده در ایالت دلاور در حال تحقیق درباره هانتر بایدن به دلیل اتهام‌هایی، از جمله کلاهبرداری مالیاتی احتمالی، لابیگری غیرقانونی، پولشویی و نیز دروغگویی در مورد مصرف مواد مخدر در فرم خرید اسلحه است. هانتر بایدن سال گذشته حدود دو میلیون دلار مالیات معوقه پرداخت، ولی انجام این کار او را از لحاظ قانونی از اتهام دیرکرد اولیه مبرا نمی‌کند.

 هانتر بایدن از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ برای عضویت در هیئت مدیره شرکت بوریسما، سالیانه یک میلیون دلار دستمزد دریافت می‌کرد. او در حالی بدون داشتن پیشینه مرتبط در این جایگاه قرار گرفته بود که پدرش همان زمان در دولت اوباما، با کشور اوکراین مرتبط بود.

جیمز کومر، رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا که رهبری تحقیقات کنگره را در مورد جو بایدن بر عهده دارد، در این زمینه می‌گوید: «هانتر بایدن هیچ شایستگی برای حضور در هیئت‌مدیره یک شرکت انرژی اوکراینی نداشت جز نام خانوادگی‌اش».

به گفته او، «این واقعیت که جو بایدن، معاون رئیس‌ جمهوری وقت آمریکا، چند روز پس از انتصاب پسرش به هیئت مدیره بوریسما، بر تولید گاز طبیعی در اوکراین تاکید کرد، بوی فساد می‌دهد.»

الیز استفانیک، نماینده محافظه‌کار دیگر در مجلس نمایندگان آمریکا، نیز در این زمینه تاکید می‌کند: «جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان به روشن کردن معاملات فاسد و غیرقانونی خانواده بایدن ادامه می‌دهند. مردم آمریکا اکنون می‌دانند که معاملات تجاری خارجی هانتر بایدن، چطور جو بایدن را به خطر انداخته است. واقعیت در حال آشکار شدن است و من متعهدم که اطمینان حاصل کنم تمام خانواده بایدن به دلیل به خطر انداختن امنیت ملی، پاسخگو می‌شوند.»

شایع است که اف‌بی‌آی در دسامبر ۲۰۱۹ پس از بازیابی لپ‌تاپ هانتر بایدن ۵۳ ساله به مجموعه‌ای از اطلاعات دست یافت که جزئیات تعاملات جو بایدن را با شرکای تجاری چینی، قزاقستانی، مکزیکی، روسی و اوکراینی پسرش نشان می‌داد؛ مواردی که با ادعاهای کارزار ریاست‌جمهوری فعلی ایالات متحده در تناقض است.  به گفته کاخ سفید، جو بایدن همچنان تاکید می‌ورزد که «هرگز» با پسرش درباره «معاملات تجاری او در خارج از کشور» صحبت نکرده است.

بیشتر از جهان