بازداشت و احضار خانواده‌های جان‌باختگان در آستانه سالگرد خیزش سراسری

هرانا: در یک هفته دست‌کم ۱۰ تن از اعضای خانواده‌های کشته‌شدگان بازداشت و احضار شده‌اند

در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران و آغاز خیزش سراسری ایرانیان، فشارها و تهدیدهای امنیتی علیه خانواده‌های کشته‌شدگان این خیزش افزایش یافته است؛ به‌ طوری‌ که تنها در یک هفته اخیر، دست‌کم ۱۰ تن از اعضای خانواده‌های جان‌باختگان خیزش سراسری «بازداشت، احضار و بازجویی» شده‌اند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، ضمن اعلام این خبر در گزارشی نوشت که نسرین علی‌زاده، خواهر شیرین علی‌زاده، از جان‌باختگان خیزش سراسری، روز چهارشنبه یکم شهریور، در منزل شخصی‌‌اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

نسرین علی‌زاده در حالی بازداشت می‌شود که محمد وزیری، همسر شیرین علی‌زاده، نیز شش روز پیش بازداشت شد و اکنون در زندان دستگرد اصفهان است. شیرین علی‌زاده، اهل اصفهان روز ۳۱ شهریور ۱۴۰۱، در جریان اعتراض‌های سراسری در چالوس، بر اثر اصابت گلوله کشته شد.

ماموران امنیتی، روز چهارشنبه منزل لیلا مهدوی، مادر سیاوش محمودی، نوجوان کشته‌شده در خیزش سراسری را تفتیش و برخی وسایل شخصی او را ضبط کردند. لیلا مهدوی به دادسرای اوین احضار شده است. سیاوش محمودی، پسر نوجوان ۱۶ ساله او در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ هدف گلوله نیروهای سرکوبگر قرار گرفت و کشته شد.

بر مبنای گزارش هرانا، مهسا یزدانی، مادر محمدجواد زاهدی، یکی دیگر از جان‌باختگان خیزش سراسری، هم روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد حوالی خانه‌اش در ساری بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. محمدجواد زاهدی متولد ششم شهریور ۱۳۸۱ بود و شامگاه ۳۰ شهریور با شلیک گلوله ماموران حکومتی کشته شد.

ماموران امنیتی روز سه‌شنبه فرامرز آبیل، نوجوان ۱۵ ساله، برادر اسماعیل آبیل براهویی، از کشته‌شدگان جمعه خونین زاهدان، را در تربت‌حیدریه‌ بازداشت کردند. به‌رغم پیگیری‌های خانواده، از سرنوشت این نوجوان اطلاعی در دست نیست.

در همین روز، شرمین حبیبی، همسر فریدون محمودی، از کشته‌شدگان خیزش سراسری نیز در حالی بازداشت شد که تنها سرپرست فرزند هفت‌ساله‌‌اش است. او روز چهارشنبه با قرار تامین وثیقه آزاد شد. فریدون محمودی ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ در جریان اعتراض‌ها سراسری هدف تیراندازی قرار گرفت و جانش را از دست داد. شعبه اول دادیاری دادسرای نظامی سقز و بانه در اردیبهشت‌ماه شلیک نیروهای یگان ویژه به فریدون محمودی را تایید کرد؛ با این حال با ادعای «عدم امکان شناسایی مامور شلیک‌کننده» برای این پرونده قرار منع تعقیب صادر کرد.

در ادامه بازداشت‌های روزهای اخیر، ماشالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی، معترض اعدام‌شده نیز روز دوشنبه ۳۰ مرداد، در منزلش بازداشت شد. نیروهای امنیتی هنگام بازداشت، وسایل الکترونیکی از جمله لپ‌‌تاپ و تلفن همراه خانواده کرمی را نیز ضبط کردند. هنوز از علت بازداشت پدر محمدمهدی کرمی و محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست. حکم اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی به اتهام دست داشتن در قتل یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان، سحرگاه ۱۷ دی‌ ۱۴۰۱ اجرا شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش هرانا، روز دوشنبه حسن و ماردین درافتاده، پدر و برادر کومار درافتاده از جان‌باختگان پیرانشهر، نیز احضار و بازجویی شدند. منابع محلی خبر داده‌اند که ماموران امنیتی خانواده درافتاده را تهدید کرده‌‌اند در سالگرد خیزش سراسری از شرکت در مراسم مرتبط و فعالیت در فضای مجازی خودداری کنند. کومار درافتاده، نوجوان ۱۶ ساله، روز هشتم آبان با شلیک نیروهای امنیتی کشته شد.

بر اساس گزارش‌ها، روز پنجشنبه ۲۶ مرداد مهسا بصیر توانا، خواهر مهران بصیر توانا، از جان‌باختگان خیزش سراسری که مادر دو فرزند است، در فومن بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

پیش‌ از این نیز گزارش‌هایی از برخورد نهادهای امنیتی و قضایی با خانواده‌های جان‌باختگان از جمله مجید کاظمی، سارینا ساعدی، مهسا موگویی، ابوالفضل آدینه‌زاده و کیان پیرفلک در هفته‌های اخیر منتشر شده بود. سازمان‌های حقوق بشری هشدار داده‌اند که خانواده‌های جان‌باختگان از سوی نهادهای حکومتی تحت‌فشار قرار دارند که مراسم سالگرد عزیزانشان را در سکوت برگزار کنند.

سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه ۳۰ مرداد با انتشار بیانیه‌ای، با انتقاد از «تشدید آزار و اذیت» خانواده‌های قربانیان خیزش سراسری در ایران از جمهوری اسلامی خواست به حق خانواده‌ها برای برگزاری مراسم سالگرد عزیزانشان که در جریان «قیام بدون انتقام» کشته شده‌اند، احترام بگذارند.

عفو بین‌الملل در این بیانیه اعلام کرد: «بازداشت خودسرانه خانواده‌های قربانیان، اعمال محدودیت‌های ظالمانه برای برگزاری تجمع‌های مسالمت‌آمیز و تخریب سنگ مزار قربانیان خیزش سراسری در حالی است که حتی یک مقام مسئول بابت قتل غیرقانونی صدها مرد، زن و کودک در جریان سرکوب وحشیانه قیام مردمی پاسخگو نبوده است.»

پیش‌تر حساب ۱۵۰۰ تصویر نیز خبر داده بود که نهادهای امنیتی «با نزدیک شدن به سالگرد مهسا امینی، ده‌ها نفر را در شهرهای مختلف بازداشت کرده‌اند و در این میان بسیاری از بازداشت‌شدگان که پیش‌تر عفو خورده بودند، هم مجدد احضار و تهدید شده‌اند.» 

بر اساس این گزارش، «خانواده‌های دادخواه تحت فشارهای شدید قرار گرفته‌اند و برای برخی از آن‌ها حکم حبس و شلاق صادر شده است.»