اتمام حجت وزیر خارجه آمریکا با جمهوری اسلامی

مایک پمپئو با ولیعهد عربستان درباره حملات به نیروهای نزدیک به ایران گفت‌وگو کرد

پمپئو می‌گوید هدف از حمله نیروهای آمریکایی «بازدارندگی ایران» بوده است -Olivier Douliery / AFP

وب‌سایت رسمی وزارت امور خارجه آمریکا از تماس‌های تلفنی وزیر امور خارجه آمریکا با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، «محمد بن زاید» ولیعهد امارات و هم‌چنین «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل خبر داد. گفت‌وگوهایی که همه آن‌ها حول ماجرای حملات جنگنده‌های آمریکایی به مواضع حشد شعبی در مرز عراق و سوریه بوده است.  

وزیر امورخارجه آمریکا و ولیعهد عربستان درمورد حملات به مرکز نظامی میزبان نیروهای آمریکایی در عراق حرف زدند که منجر به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی و زخمی شدن چند نیروی آمریکایی و عراقی شد. 

به نوشته وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، مایک پمپئو و محمد بن سلمان باردیگر به این موضوع تاکید داشتند که جمهوری اسلامی و نزدیكان آن مهم‌ترین نیروی بی ثبات کننده در منطقه هستند و ملت‌ها حق دارند در مقابل این تهدیدها از خود دفاع كنند.

 وزیر امور خارجه آمریکا در این گفت‌وگو تأکید كرده كه هرگونه حمله‌ای از سوی جمهوری اسلامی یا نزدیكان آنها که به متحدین ما یا منافع ما آسیب برساند، همان‌طور كه  ​​دیروز نشان داده شد، پاسخی قاطع دریافت خواهد کرد. وزیر امور خارجه آمریکا و ولیعهد عربستان هم‌چنین در این تماس بر عهد مشترک خود یعنی مقابله با «رفتار بدخواهانه ایران» تاکید کردند.

پومپئو با «محمد بن زاید»، ولیعهد امارات هم تلفنی حرف زد و عمیقا از حملات نیروهای نزدیک به ایران ابراز نگرانی کرد و هم‌چنین تاکید کرد که حملات آمریکا، حملاتی دفاعی بوده است. آن‌ها هم به ادامه همکاری علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند.

پمپئو در گفت‌وگو با نخست وزیر اسرائیل هم تاکید کرد که آمریکا قاطعانه به حملات این‌چنینی از سوی نیروهای تحت حمایت ایران پاسخ می‌دهد. 

وزیر خارجه آمریکا پیش از این به «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد گفته بود که «اقدامات دفاعی انجام شده توسط ایالات متحده در جهت این هدف بوده است كه ایران را منصرف کند»

وزیر خارجه آمریکا پیش‌تر در مصاحبه‌ با شبکه «فاکس نیوز» هم  گفته بود که هدف از حمله نیروهای آمریکایی «بازدارندگی ایران» بوده است.

او البته در مصاحبه خود با این شبکه آمریکایی تاکید کرده بود که نیروهای حشد شعبی، نیروهای تحت امر جمهوری اسلامی ایران هستند. 

روز گذشته و پس از حملات جنگنده‌های آمریکایی به مواضع حشد شعبی در مرز عراق و سوریه، واکنش‌های بسیاری از سوی مقامات ایرانی و عراقی به گوش رسید. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای رسما به حملات نیروهای آمریکایی واکنش نشان داد. در بیانیه سپاه آمده است: ««به طور طبیعی مردم رشید و حشدالشعبی قهرمان عراق، بر اساس قوانین و منشورهای بین‌المللی، حق انتقام و پاسخگویی به جنایت بزرگ اخیر آمریکایی‌ها را برای خود محفوظ و مسلم می‌دانند.»

روزنامه کیهان، رسانه نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی هم در یادداشت اصلی خود در روز سه‌شنبه مدعی شده که «حمله به مراکز حشدالشعبی در غرب عراق، قمار خطرناکی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، مرتکب آن شده است».

یادداشت کیهان ادعا می‌کند که آن چیزی که رئیس جمهور آمریکا را برای انجام این حملات جسورتر کرده است « نا آرامی‌های خیابانی جاری عراق است» که بنا به نوشته روزنامه کیهان حملات آمریکا «خوشبختانه باعث وحدت هرچه بیشتر عراقی‌ها شده است».

گزارش‌ها حاکی از آن است که در جریان حمله نیروهای آمریکایی به مواضع حشد شعبی در مرز عراق و سوریه دست‌کم ۲۵ نفر کشته شده‌اند و نزدیک به ۵۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.