حشد الشعبی: پاسخ ما به حمله هوایی آمریکا شدید خواهد بود

حمله آمریکا به تلافی موشک‌باران یک پایگاه نظامی در شمال عراق صورت گرفته

عکس آرشیوی از مانور نظامی نیروهای حزب‌الله عراق در بغداد، مه ۲۰۱۹- AHMAD AL-RUBAYE / AFP

یک گروه شبه‌نظامی ‌مورد حمایت ایران، روز دوشنبه وعده داد که حملات هوایی آمریکا بر ضد جنگجویانش در عراق و شرق سوریه را، که روز یکشنبه انجام شده و 25 کشته برجای گذاشت، تلافی خواهد کرد.

عملیات هوایی ایالات متحده در پاسخ به موشک‌باران روز جمعه به پایگاهی در شمال عراق - که مورد استفاده نیروهای آمریکایی است، صورت گرفت. در جریان حملات روز جمعه، دستکم 30 موشک به این پایگاه اصابت کرد که به کشته شدن یک پیمانکار نظامی‌ آمریکایی و جراحت چهار تن دیگر منجر شد.   

خشونت‌های آخر هفته به نگرانی‌ از بالا گرفتن درگیری نظامی‌ میان ایران و آمریکا در خاک عراق دامن زد. عراق در حال تکاپو برای سر و سامان دادن به اوضاع خود پس از جنگ با داعش بوده و به دنبال راهی برای خروج از بحران سیاسی بی‌سابقه‌ای می‌گردد که در آن معترضان در تظاهرات هفتگی خود خواهان کناره‌گیری دولت هستند.

بر پایه گزارش‌ها، مقامات ایرانی خشم خود از حملات هوایی آمریکا را با به پرواز درآوردن هواپیماهای نظامی ‌بدون سرنشین در پنج محل از مناطق تحت کنترل «کتائب حزب الله» نشان دادند.

تظاهرات دانشجویان بصره علیه  دخالت ایران و آمریکا در امور عراق، ۳۰ دسامبر- Dawood Al-Yaseen/AFP

این گروه شبه‌نظامی ‌شیعه، بخشی از نیروی رسمی ‌امنیتی عراق و یکی از یگان‌های بسیج مردمی‌ عراق (حشد الشعبی) است که در پی جنگ با داعش پا به عرصه گذاشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، عباس موسوی، ایالات متحده را متهم کرد که با حمله به گروهی که در طول پنج سال با گروه‌های جهادی از جمله «داعش» جنگیده، از «تروریسم» حمایت می‌کند.

یکی از فرماندهان ارشد «حشد الشعبی»، ابو مهدی مهندس، هشدار داد انتقام این حمله هوایی را - که 51 مجروح نیز بر جای گذاشته، خواهد گرفت.

او گفت: «خون این شهدا و مجروحان پایمال نشده و پاسخ به نیروهای آمریکا در عراق شدید خواهد بود.»

نیروی نظامی ‌آمریکا اعلام کرد این حمله هوایی پاسخی بود بر موشک‌باران روز جمعه به یک پایگاه هوایی در شمال عراق. هیچ گروهی مسئولیت حملات روز جمعه را برعهده نگرفت، اما کارشناسان امنیتی گفتند که تنها شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران - که با آمریکا خصومت دارند، از تجهیزات، انگیزه و موقعیت چنین حملاتی برخوردارند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، روز دوشنبه گفت: «ما هرگونه نقشی در حمله به نیروهای آمریکایی را به شدت تکذیب می‌کنیم. این ادعای بدون سند، نمی‌تواند در تعارض با قوانین بین المللی، توجیهی برای بمباران و کشتن مردم باشد.»

بر پایه بیانیه جاناتان‌هافمن، سخنگوی پنتاگون، عملیات هوایی آمریکا در پی حملات «مکرر» از سوی «کتائب حزب الله» به پایگاه‌های عراقی انجام شد که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند. به گفته این مقام پنتاگون، حمله هوایی آمریکا با این هدف انجام شد که از توان این گروه شبه‌نظامی ‌برای انجام عملیات آتی بر ضد نیروهای آمریکایی بکاهد.

این بیانیه افزود: «ایران و نیروی نیابتی‌اش، کتائب حزب الله، باید به منظور جلوگیری از اقدامات دفاعی بیشتر نیروهای آمریکایی، از حمله به نیروهای ایالات متحده و ائتلاف دست کشیده و به حاکمیت عراق احترام بگذارند.»

در حالی‌که متحدان آمریکا در منطقه - که علاقمند به درگیری با ایران هستند، از این حمله آمریکا ابراز خرسندی کردند، نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق آن را نقض حاکمیت ملی این کشور دانستند. قدرت سیاسی «حشد الشعبی» به طور روز افزونی افزایش یافته و این نیرو اکنون با نمایندگان مجلس عراق در ارتباط است. این گروه شبه‌نظامی‌ از 36 یگان تشکیل شده که برخی، اما نه همگی، آنان از پیوندهای تاریخی و سازمانی نیرومندی با ایران برخوردارند. 

ایالات متحده «کتائب حزب الله» را در فهرست سازمان‌های تروریستی جای داده است. کارشناسان معتقدند که این گروه با «سپاه قدس»، بازوی پنهان و بین المللی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روابط عملیاتی دارد.

© The Independent