یونسکو صد خانه تاریخی در موصل را پس از مرمت به صاحبانشان بازگرداند

امارات متحده عربی ۵۰ میلیون دلار به برنامه بازسازی بافت تاریخی موصل کمک کرد

صد خانه تاریخی در موصل، که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) آن‌ها را بازسازی کرده است، روز سه‌شنبه ۲۵ ژوییه (۳ مرداد)، در مراسم بزرگداشت ششمین سالگرد آزادسازی این شهر عراق از اشغال داعش، به صاحبانشان تحویل داده شد.

موصل شهری چند فرهنگی، مرکز استان نینوا در عراق، و دومین شهر پرجمعیت عراق است. این شهر یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی و تاریخی در بین‌النهرین است که قرن‌ها به نام پارچه‌های مرغوب «موسلین» و سنگ مرمر گران‌بهایش شناخته می‌شد، اما در دهه‌های گذشته و در جریان کشمکش‌های سیاسی، بخش مهمی از این میراث و معماری خاص این شهر آسیب‌های جدی دید و بخش‌هایی از بافت تاریخی آن بر اثر حمله‌های نظامی ویران شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عملیات مرمت و بازسازی که در موصل در جریان است بخشی از کارزار یونسکو به نام «احیای روح موصل» است که در سال ۲۰۱۸ برای بازسازی برخی از بناهای تاریخی خراب‌شده به دست گروه تروریستی داعش راه‌اندازی شد.

در سال ۲۰۲۰، یونسکو متعهد شد ۱۲۴ خانه در شهر قدیمی موصل را که در عملیات آزادسازی آسیب زیادی دیده بود بازسازی کند.

به گزارش نشنال و اعلام سازمان یونسکو، اختصاص بودجه از سوی اتحادیه اروپا و وزارت فرهنگ عراق و همچنین مقام‌های محلی به پیشبرد این پروژه کمک کرد.

در بیانیه یونسکو آمده است: «پس از سه سال، ۸۰ درصد از کار مرمت در این پروژه با موفقیت به پایان رسید و خانواده‌های آواره به خانه‌های عزیزشان بازگشتند.»

این خانه‌ها در یک مراسم رسمی نمادین و با اهدای کلید به صاحبانشان تحویل داده شد.

یونسکو و مشارکت‌کنندگان در این عملیات بازسازی از شیوه‌ها و مصالح سنتی برای بازسازی خانه‌ها استفاده کردند.

نجات عبدالعزیز، ۸۲ ساله و صاحب یکی از این خانه‌ها، گفت: «بازگشت برای زندگی کردن در این خانه مانند رویاست. هر گوشه از این خانه خاطرات گران‌بهایی در خود جای داده و من عمیقا دلم برای همسایگانمان تنگ شده است.»

عزیز، قبل از اینکه به‌دلیل آسیب دیدن این خانه در جنگ مجبور به ترکش شود، همراه با ۹ برادر و خواهر، تمام عمرش را در این خانه زندگی کرده بود.

در بیانیه یونسکو آمده است: «بازگشت ساکنان بازگشایی مغازه‌های محلی را نیز ممکن کرده است. زندگی دوباره در قلب موصل جای خود را پیدا می‌کند.»

اجرای این طرح همچنین ۴۷۱۰ شغل برای کارگران و صنعتگران ایجاد کرده است.

کار روی ۲۴ خانه باقی‌مانده هنوز در جریان است و انتظار می‌رود بازسازی تا پایان تابستان تکمیل شود.

«احیای روح موصل» را تا حد زیادی دولت امارات متحده عربی تامین مالی کرده است. این کشور ۵۰ میلیون دلار برای بازسازی مجموعه النوری و همچنین دو کلیسای مجاور به نام‌های الساعه و آل طاهره اهدا کرده است.

بیشتر از فرهنگ و هنر