ثبت هفت مکان تاریخی یمن در فهرست آثار ارزشمند یونسکو 

«گواهی بر پادشاهی غنی ملکه سبا و دستاوردهای معماری، زیبایی‌شناسی و فناوری آن از هزاره اول قبل از میلاد تا ورود اسلام در ۱۴۰۰ سال پیش است»

یونسکو هفت اثر تاریخی پادشاهی باستانی ملکه سبا در مأرب و دو مکان در لبنان و اوکراین را به فهرست اضافه کرد- KHALED FAZAA / AFP

یونسکو از قرار گرفتن بناهای تاریخی استان مأرب در مرکز یمن، در فهرست میراث جهانی این سازمان خبر داد. 

در جریان نشست فوق‌العاده کمیته میراث جهانی در پاریس در روز چهارشنبه، این نهاد سازمان ملل متحد، هفت اثر تاریخی پادشاهی باستانی ملکه سبا در مأرب، و همچنین دو مکان دیگر در لبنان و اوکراین را به فهرست میراث جهانی و اماکن در معرض خطر جهان اضافه کرد. 

مقام‌های یمنی، باستان‌شناسان و مردم این کشور درگیر جنگ داخلی از این تصمیم استقبال کرده‌اند. 

محمد جمعه، نماینده دائم یمن در یونسکو در توییتی با تمجید از تیم یمنی در یونسکو و همچنین کارشناسان خارجی که برای به رسمیت شناختن جهانی اماکن تاریخی یمن تلاش کردند، نوشت: «به مأرب، یمن و اعراب به دلیل این دستاورد فرهنگی مهم که حاصل سه سال تلاش بود تبریک می‌گویم.» .

معمر العریانی، وزیر اطلاعات، فرهنگ و گردشگری یمن نیز این رویداد را در توییتی تبریک گفتم. 

وی همچنین از شاهدخت هیفا المقرن، نماینده دائم عربستان سعودی در یونسکو و رئیس نشست فوق، برای حمایت از فهرست آثار ارزشمند باستانی در مأرب قدردانی کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه مطبوعاتی منتشر شده پس از این نشست روز چهارشنبه، یونسکو اعلام کرد که نشانه‌های پادشاهی باستانی ملکه سبا در مأرب، شواهدی از یک پادشاهی قدرتمند با یک دولت متمرکز و هوشمند است که مسیرهای تجارت بخورات، عود و کندر و ادویه در سراسر شبه‌جزیره عربستان را تحت کنترل داشت و دارای نفوذ تجاری گسترده‌ای در منطقه مدیترانه و شرق آفریقا بود.

یونسکو گفت که هفت مکان باستانی در یمن که به تازگی به رسمیت شناخته‌است، «گواهی بر پادشاهی غنی ملکه سبا و دستاوردهای معماری، زیبایی‌شناسی و فناوری آن از هزاره اول قبل از میلاد تا ورود اسلام در ۱۴۰۰ سال پیش است.

در مسیر تلاش برای قرار دادن این اماکن باستانی ارزشمند مربوط به قبل از اسلام در یمن، کارشناسان باستان‌شناس نیز مشارکت داشتند. 

علی طعیمان، باستان شناس یمنی، به عرب‌نیوز گفت که تیم تحت مدیریت او در این پروژه به چندین کشور سفر کرد و از متخصصان عرب و بین‌المللی کمک گرفت. او افزود: «پادشاهی سبا ستون فقرات تمدن یمن و یکی از برجسته‌ترین پادشاهی‌های باستانی جهان عرب است. این اماکن عمق تمدن هزاران ساله را نشان می‌دهند.»

او گفت اکنون که این اماکن در فهرست آثار باستانی یونسکو قرار گرفته‌اند، جهان و یونسکو مسئول حفظ و احیای آنها خواهد بود. 

عرب‌نیوز نوشت که متخصصان یمنی هشدار داده‌اند جنگ میان نیروهای دولت رسمی یمن و شورشیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، بزرگترین خطر علیه اماکن تاریخی‌اند. 

شهر باستانی صرواح، یکی از هفت مکان تاریخی است که در فهرست آثار ارزشمند باستانی یونسکو قرار گرفته است. این شهر در منطقه مورد مناقشه صرواح قرار دارد و در دو سال گذشته صحنه درگیری‌های شدید بوده است و باستان‌شناسان با توجه به موقعیت آن که در خط آتش میان دو طرف قرار دارد، درباره خطر تخریب آن هشدار داده‌اند. 

باستان‌شناسان همچنین درباره خطر سوءاستفاده قاچاقچیان، حفاری‌های غیراستاندارد و سرقت آثار ارزشمند در زمان هرج‌ومرج ناشی از جنگ در کشور هشدار داده‌اند .

بیشتر از جهان