تماس تلفنی بایدن با نتانیاهو با موضوع تغییرات قضایی در اسرائیل

آیا دولت آمریکا خواهد کوشید جلو تغییرات قضایی را در اسرائیل بگیرد؟

در حالیکه تلاش بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای تغییرات عمده قضایی در این کشور در جریان است، رئیس ‌جمهوری آمریکا شاید در اقدامی کم‌سابقه سعی کند بر این روند تاثیر بگذارد. وب‌سایت آکسیوس دوشنبه، ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر)، در خبری اختصاصی به نقل از سه مقام آمریکایی و اسرائیلی، گفت که جو بایدن قرار است دوشنبه تلفنی با نتانیاهو تماس بگیرد و طرح او برای تغییرات قضایی از جمله موضوعات این تماس است. 

به‌رغم اینکه چندین هفته است صدها هزار نفر از مردم اسرائيل برای اعتراض به طرح‌ نتانیاهو به خیابان‌ها می‌آیند، این دولت از اکثریت خود در مجلس استفاده کرده است تا لایحه را پیش ببرد. چند روز پیش، این لایحه در نوبت اول رای آورد و باید دو بار دیگر هم رای بیاورد تا به مصوبه بدل شود. دولت نتانیاهو گفته است که می‌خواهد این کار تا پیش از تعطیلات تابستانی مجلس اسرائیل که ۳۱ ژوئيه آغاز می‌شود، به اتمام برسد. مخالفان این لایحه می‌گویند که هدف آن، از بین بردن استقلال دستگاه قضا و دیوان عالی اسرائیل است. 

بایدن مخالفت خود را با سیاست‌های دولت کنونی اسرائیل پنهان نکرده است. او ضمنا با اینکه هفت ماه از نخست‌وزیری نتانیاهو می‌گذرد، حاضر به دعوت او به کاخ سفید نشده و علنا گفته است که قصد چنین دعوتی ندارد. شورای امنیت ملی آمریکا اخیرا در بیانیه‌ای، از مقام‌های اسرائیل خواسته بود که به «حق گردهمایی صلح‌آمیز» در این کشور احترام بگذارند. این در حالی است که ده‌ها نفر از معترضان در اسرائیل دستگیر شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو، یک روز پیش از سفر اسحاق هرتزوگ، رئیس ‌جمهوری اسرائیل از حزب کارگر، به واشنگتن و دیدار او با بایدن در کاخ سفید، صورت می‌گیرد. این دومین سفر هرتزوگ به آمریکا در یک سال گذشته است. او همچنین قرار است چهارشنبه، ۱۹ ژوئیه، در صحن کنگره آمریکا سخنرانی کند. سفر قبلی هرتزوگ در اکتبر سال گذشته و در حالی انجام شد که یائیر لاپید نخست‌وزیر اسرائیل بود، و در مجلس نمایندگان آمریکا نیز دموکرات‌ها اکثریت داشتند. 

لاهاو هارکوف، خبرنگار اورشلیم‌پست، در تحلیل سفر هرتزوگ نوشت که بایدن می‌خواهد پیام مشخصی به نتانیاهو بفرستد:‌ «با اقدامات تو و دولتت مخالفم، اما همچنان دوست اسرائیل‌ام.»

اما نتانیاهو مشخصا از دعوت نشدن به کاخ سفید خشمگین است و حتی گفته می‌شود که سفر وزیران خود را به آمریکا محدود کرده است. او دوشنبه، ۱۷ ژوئیه، در سخنان خود در کابینه هیچ اشاره‌ای به سفر هرتزوگ به زبان نیاورد و برای او آرزوی موفقیت نکرد. به گزارش شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل، نتانیاهو از مایک هرتزوگ، سفیر تل‌آویو در واشنگتن، انتقاد کرده است که چرا برای دعوت شدن نتانیاهو به کاخ سفید بیشتر تلاش نمی‌کند. پیچیدگی این قضیه زمانی بیشتر می‌شود که به یاد داشته باشیم مایک هرتزوگ برادر رئیس ‌جمهوری اسرائیل است. 

در عین حال، برخی از حامیان دولت نتانیاهو می‌گویند که موضوع تغییرات قضایی دلیل اصلی سردی روابط بایدن و نتانیاهو نیست. یک منبع نزدیک به نتانیاهو به اورشلیم‌پست گفت:‌ «اصلاحات قضایی فقط ظاهر قضیه است. موضوع اصلی نگرانی آن‌ها ایران است. آن‌ها می‌خواهند ما سیاست «فاقد غافلگیری» داشته باشیم. یعنی اسرائیل قبل از هرگونه اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران، به آمریکا اطلاع دهد، و اختلافات دو کشور هم پشت درهای بسته باقی بمانند.» این منبع سپس افزود که چنین چیزی ممکن نیست، چون موضوع ایران به «موجودیت» اسرائیل مربوط است.

برخی دیگر هم موضوع فلسطین را پیش می‌کشند. عودد رِویوی، شهردار شهرک غیرقانونی یهودی‌نشین «افرات» در کرانه غربی، هفته گذشته در مقاله‌ای برای روزنامه «یدیعوت آخرونوت» مدعی شد که آنچه باعث شده «بی‌طرفی آمریکا» در موضوع قضایی «درهم شکسته شود»، حمله‌های اخیر تندروهای یهودی به فلسطینی‌ها بوده است. 

همزمان، اعتراضات به تلاش نتانیاهو برای تضعیف قوه قضائیه ادامه دارند. صدها نفر از خلبان‌ها و سایر سربازان ذخیره ارتش اسرائیل از واحدهای اطلاعاتی، سایبری و ویژه، در چند روز گذشته اعلام کرده‌اند که به دلیل مخالفت با این تلاش، حاضر به خدمت نیستند. رهبری ارتش اسرائيل نگران است که این اعتراضات بر آمادگی نیروهای نظامی تاثیر بگذارد. اما نتانیاهو جمعه هفته گذشته در گفت‌وگو با روزنامه یدیعوت آخرونوت گفت: «اسرائیل می‌تواند بدون چند اسکادران نظامی دوام بیاورد، اما بدون دولت قادر به کارکرد نخواهد بود.» اینک باید دید که دخالت رئیس ‌جمهوری آمریکا می‌تواند باعث تغییر معادلات او ‌شود، یا خیر.

بیشتر از جهان