هاآرتص: گروه‌های نفوذ جمهوری اسلامی برای افزایش شکاف اجتماعی در اسرائیل تلاش می‌کنند

شین‌بت تخمین می‌زند که اثربخشی فعالیت نفوذ جمهوری اسلامی در اسرائیل حداقلی است

شین‌بت خواستار خودداری کاربران از ارائه اطلاعات شخصی به گروه‌های ناآشنا در رسانه‌های اجتماعی شد-JACK GUEZ / AFP

سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (شین‌بت) می‌گوید که اخیرا فعالیت جمهوری اسلامی ایران برای نفوذ در رسانه‌های اجتماعی در اسرائیل را شناسایی کرده است. هدف از این نفوذ «تشدید شکاف‌های اجتماعی و سیاسی در اسرائیل در میان طیف‌های گوناگون سیاسی» عنوان شده است.

منابع شین‌بت به هاآرتص گفتند برای خنثی کردن این تلاش‌ها «از طریق فعالیت‌های آشکار و پنهان، از جمله برخورد با این پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مشکوک»، در هفته‌های اخیر با سازمان‌های اجرایی همکاری کرده‌اند.

با این حال، شین‌بت تخمین می‌زند که اثربخشی فعالیت نفوذ جمهوری اسلامی ایران در اسرائیل، از جمله به دلیل هوشیاری عمومی، حداقلی است. این سازمان خواستار خودداری کاربران از ارائه اطلاعات شخصی به گروه‌های ناآشنا در رسانه‌های اجتماعی یا کسانی شد که جزئیات هویتی خود را ارائه نمی‌کنند.

هاآرتص نوشته است که بازرسان گمان می‌کنند که گروه‌های مختلف، ظاهرا به «عملیات نفوذ» مرتبطند که هدف آن جمع‌آوری اطلاعات و تحریک معترضان، چه در جناح راست و چه جناح چپ، برای تشدید شکاف‌ در گفتمان عمومی اسرائیل است. علاوه‌بر جمع‌آوری داده‌ها، این شبکه نفوذ همچنین از ابزارهای دیجیتالی برای ترغیب اعضای گروه‌ها به اقدام واقعی استفاده می‌کند؛ مانند اتفاقی که برای آلونا (نام مستعار) شهروند اسرائیلی، افتاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلونا برای اعتراض به اصلاحات قضایی که دولت بنیامین نتانیاهو قصد تصویبش را دارد، یک تابلو «بدون دموکراسی، بدون صدا» بالای خانه‌اش نصب کرده بود. آلونا این تابلو را از گروه «بدون صدا یا بی‌صدایان» روی واتس‌اپ دریافت کرد، اما بعد متوجه شد که این گروه مشکوک است.

هاآرتص می‌نویسد که تا امروز از چهار مورد اطلاع دارد که در آن، فعالان به درخواست‌ها برای نصب تابلو پاسخ مثبت داده‌اند. تصاویری از این تابلوها در گروه «بدون صدا یا بی‌صدایان» منتشر شده است. ظاهرا فعالانی که با نصب این تابلوها موافقت کرده‌اند، بی‌خبرند که کنترل‌کنندگان این پروژه هیچ ارتباطی با اعتراض به اصلاحات قضایی ندارند.

کارشناسان، دو شبکه اصلی نفوذ را شناسایی کرده‌اند؛ یکی «بدون صدا یا بی‌صدایان» و دیگری «هانترز». ظاهرا یکی از آن‌ها از اعتراضات به اصلاحات قضایی حمایت می‌کند و دیگری مخالف این اعتراضات است، اما در واقع به‌نظر می‌رسد که هر دو گروه را یک نهاد خارجی برای ایجاد هرج‌ومرج و تحریک در بین مردم اسرائیل اداره می‌کند. شبکه دیگری که شک بازرسان را برانگیخته است، شبکه «خائنان» است که از طریق «بدون صدا یا بی‌صدایان» به گروه «هانترز» متصل است.

گروه «خائنان» از تاکتیک‌های مشابهی علیه فعالان چپ استفاده می‌کند و حتی توانست بر وزیر امنیت ملی اسرائیل تاثیر بگذارد که اطلاعات نادرستی بیان کند و او حتی پس از اینکه مشخص شد که یک کشور خارجی پشت این ماجرا است، حاضر به پس گرفتن سخنانش نشد.

در ماه مارس، کاربران جعلی مختلف در توییتر شروع به انتشار این توییت کردند: «بدون صدا، صدای دموکراسی در اسرائیل است. ما تریبون مردم بی‌صداییم. با ما در تماس باشید.» بازرسان «فیک ریپورتر» (گزارشگر جعلیات) همان زمان متوجه شدند که منبع توییت‌ها یک شبکه نفوذ است و آن را به توییتر گزارش دادند که در نتیجه آن، حساب «بدون صدا یا بی‌صدایان» بسته شد.  ها‌آرتص نوشته است که این حساب کاربری به کارزار نفوذ دیگری منتسب به جمهوری اسلامی ایران متصل است.

بیشتر از جهان