فیلم «اوپنهایمر» کریستوفر نولان تحسین منتقدان را برانگیخت

این درام تاریخی در مورد دانشمندی است که به پدر بمب اتم معروف است

کیلین مورفی در این فیلم نقش جی. رابرت اوپنهایمر را بازی می‌کند‌ـ JULIEN DE ROSA/AFP

پس از مدت‌ها انتظار، سرانجام فیلم «اوپنهایمر» کریستوفر نولان روز سه‌شنبه ۱۱ ژوییه (۲۰ تیر) اکران شد. اولین اکران این فیلم سه ساعته تاریخی در پاریس بود و تحسین منتقدان را برانگیخت.

کیلین مورفی در این فیلم نقش جی. رابرت اوپنهایمر را بازی می‌کند که به پدر بمب اتم معروف است. علاوه بر مورفی، رابرت داونی جونیور، امیلی بلانت، مت دیمون، فلورانس پیو، و رمی مالک در این فیلم بازی کرده‌اند.

به گزارش دیلی میل، اولین واکنش‌ها در رسانه‌های اجتماعی از جانب روزنامه‌نگارانی بود که این فیلم را دیده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش هالیوود ریپورتر، لینزی بار، روزنامه‌نگار حوزه فیلم در اسوشیتدپرس، اوپنهایمر را «موفقیتی چشمگیر» خواند و در توییتی نوشت:«صحبت از چیزی به این فشردگی در چیزی به مسخرگی یک توییت یا رشتو سخت است اما اوپنهایمر واقعا یک درام جدی و فلسفی و به همان پرتنشی و هیجان‌انگیزی فیلم دانکرک است. و آن لحظه مهم‌ــ آن لحظه‌ــ اعجاب‌انگیز است.»

رابی کالین، منتقد فیلم از نشریه تلگراف، در توییتر نوشت: «مرددم در مورد اوپنهایمر ساکت بمانم یا بیایم و بگویم معرکه بود و مغزم را مثل هسته اتم شکافت و کل فیلم تا تیتراژ پایانی گریه کردم.»

جاش هوروویتز، مجری پادکست «خوشحال غمگین سردرگم» (Happy Sad Confused) نوشت: «اوپنهایمر اگر نگوییم بهتر اثر نولان، یکی از بهترین آثارش است. و این نظر از طرف یکی از تحسین‌کنندگان بزرگ نولان است. این فیلم را دو بار دیدم. فیلمسازی بی‌نقص در بالاترین سطح. کیلین مورفی نقشی را گرفته است که لیاقتش را دارد. عاشق کار داونی شدم. این یکی توجه‌تان را می‌طلبد.» او در ادامه به تحسین داونی پرداخت و نوشت: «آماده فصلی پر از جایزه برای رابرت داونی جونیور هستم. کارش در اوپنهایمر درخشان است و یادآور موضوعی که نیاز به یادآوری ندارد، او یکی از بهترین بازیگران و ستارگان فیلم است.»

سایمون تامسون، روزنامه‌نگار حوزه سینما و تلویزیون، در توییتی نوشت: «اوپنهایمر فیلمی قوی است. بازی بی‌نقص شایسته جایزه کیلین مورفی یک سروگردن بالاتر از نقش‌های قبلی است. تمام بازیگران این مجموعه پرستاره روی نقششان سوارند. این اثر فراموش‌نشدنی کریستوفر نولان فوق‌العاده است و اجرای ایده او از لنز دوربین هویته ون هویتما نفس‌گیر است.»

بیلج ایبری، منتقد فیلم، می‌گوید: «اوپنهایمر... باورنکردنی است. رعب‌آور واژه‌ای است که مدام توی ذهنم می‌آید.یک درام تاریخی پیچیده با سرعت بی‌‌امان و جزئیات دیوانه‌وار که اوج می‌گیرد و اوج می‌گیرد و اوج می‌گیرد تا این‌که نولان با حیرت‌انگیزترین و شوکه‌کننده‌ترین شیوه ممکن پتک را فرود می‌آورد.»

جاناتان دین از ساندی تایمز این فیلم را «جسورانه» و «خلاقانه» می‌خواند و می‌نویسد: «کاملا مجذوب اوپنهایمر شدم، فیلمی فشرده، ناطق و هیجان‌انگیز که بخشی در مورد بمب است و بیشتر در مورد این‌که محکوم به فناییم.»

مت میتام، از مجله «توتال فیلم»، هم به‌شدت تحت تاثیر اثر نولان قرار گرفته است. او در توییتر نوشت: «اوپنهایمر حیرت‌زده‌ام کرد: شخصیت‌پردازی در عالی‌ترین سطح، با بازی برجسته کیلین مورفی. یک درام تاریخی باشکوه اما با سلیقه خاص و متمایز نولان: کشش، ساختار، درجه، طراحی صدای شگفت‌انگیز، جنبه‌های بصری استثنایی. معرکه.»

السا کسلسی، از نشریه ورایتی، نیز در توییتی نوشت: «یک نشانه که تماشاگران فرانسوی اوپنهایمر را دوست داشتند این است که پس از پایان فیلم مدت زیادی جلوی سینمای گران رکس ایستادند تا درباره‌اش صحبت کنند!»

اوپنهایمر رئیس آزمایشگاهی بود که در جریان جنگ جهانی دوم، در چارچوب پروژه فوق‌سری منهتن، بمب اتم را ساخت.

این فیلم اقتباسی از کتاب «پرومتئوس آمریکایی: پیروزی و تراژدی جی. رابرت اوپنهایمر» نوشته کای برد و مارتین جی. شروین است که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد.

این کتاب، که برنده جایزه پولیتزر شد، به جزئیات زندگی شخصی و زمانی می‌پردازد که اوپنهایمر در دهه ۱۹۴۰ مدیریت پروژه منهتن را بر عهده داشت.

اوپنهایمر از ۲۱ ژوییه ۲۰۲۳ در سینماهای آمریکا اکران می‌شود و هم‌زمان با اکران عمومی فیلم «باربی» است. به گزارش شبکه تلویزیونی ای‌ام‌سی، ۲۰ هزار نفر بلیت روز اول اکران عمومی این دو فیلم را پیش‌خرید کرده‌اند.

بیشتر از فیلم