برگزاری دومین جلسه دادگاه توماج صالحی؛ غیرعلنی و پشت درهای بسته

یه وان ری، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی توماج صالحی، به برگزاری «مخفیانه و پشت درهای بسته» دومین جلسه دادگاه این خواننده رپ اعتراض کرد

دومین جلسه دادگاه توماج صالحی، یکشنبه، ۱۱ تیر (دوم ژوئیه)، به شکل «غیرعلنی و پشت درهای بسته» در حالی برگزار شد که این خواننده رپ و فعال مدنی معترض، بیش از هشت ماه است که همچنان در «بازداشت موقت» بوده و در سراسر این مدت نیز به دادرسی عادلانه دسترسی نداشته است.

حساب توییتری این خواننده معترض که از زمان بازداشت او به دست یکی از دوستانش همچنان فعال است، نوشت: «دومین جلسه دادگاه توماج صالحی صبح یکشنبه ۱۱ تیر پشت درهای بسته و در سکوت کامل خبری برگزار شده است.»

همزمان، یه وان ری، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی توماج صالحی نیز با تایید برگزاری «مخفیانه و پشت درهای بسته» دومین جلسه دادگاه این خواننده معترض، در توییتی نوشت: «رژیم ایران از چه چیزی اینقدر می‌ترسد؟»

وان ری، عضو پارلمان آلمان، با هشدار به اینکه «حکم توماج هر لحظه ممکن است اعلام شود»، خواهان افزایش اطلاع‌رسانی و حمایت از این خواننده معترض شد که از ماه‌ها پیش در بازداشت موقت دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

 مقام‌های قوه قضائیه و دادگاه انقلاب اصفهان تاکنون جزئیات جلسه دادگاه توماج صالحی و اتهامات واردشده به او را اعلام نکرده‌اند.

جلسه اول دادگاه توماج صالحی هم پیش‌تر، یکشنبه، ۲۸ خرداد، غیرعلنی و پشت درهای بسته برگزار شده بود و چند نماینده پارلمان ایتالیا، اتریش، آلمان و نیوزیلند که کفالت سیاسی توماج صالحی را بر عهده دارند، با انتشار ویدیوهای جداگانه اعلام کردند که جلسه اول دادگاه این خواننده معترض، با گذشت ۲۳۰ روز از بازداشتش، بدون اطلاع‌رسانی رسمی برگزار شده است.

به گفته امیر رئیسیان، وکیل، در پرونده توماج صالحی پنج اتهام مطرح شده است که نخستین اتهام، «افساد است» و «اتهام دوم، ناظر بر تبلیغ علیه نظام، و اتهام سوم، همکاری با دولت متخاصم» ذکر شده است.

رئیسیان همچنین  گفت که «اتهام دعوت مردم به کشتار و اغتشاش» و «توهین به رهبر نظام» نیز دو اتهام دیگری است که دادستانی انقلاب به این خواننده معترض وارد کرده است.

رئیسان ۹ اردیبهشت در مصاحبه با «شبکه شرق» در ایران، تاکید کرد که تا ماه‌ها «پس از بازداشت توماج صالحی، به علت ممنوعیت موضوع تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، دادسرای اصفهان اجازه حضور به وکلایی غیر از وکلای مورد تایید قوه قضائیه در پرونده» نداده است.

او افزود: «وکالت من و همکارم در این مرحله پذیرفته نشد. اما زمانی که پرونده توماج صالحی با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست توسط دادسرای اصفهان به دادگاه ارسال شد، این ممنوعیت دیگر جنبه قانونی نداشت و پس از مراجعات مکرر، دادگاه وکالت ما را در پرونده پذیرفت.»

وکیل توماج صالحی همچنین گفت که اسفند ۱۴۰۱، «پس از آنکه ایرادات وارد بر پرونده را به اطلاع دادگاه رساندیم، مدتی بعد دادگاه با پذیرش این ایرادات، پرونده را برای رفع نقص تحقیقات به دادسرا بازگرداند» و پس از آن، بار دیگر وکلای این خواننده به پرونده دسترسی نداشته‌اند.

توماج صالحی در سال‌های گذشته با انتشار ترانه‌های انتقادی تلاش کرد تا به جهانی شدن اعتراض‌های گسترده مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی کمک کند. او همچنین در جریان اعتراضات سراسری در چند ویدیو به دلیل سرکوب اعتراضات مردمی، به مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی اعتراض کرد.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران در نخستین روزهای اعتراضات سراسری توماج صالحی را بازداشت کردند، اما او مدتی بعد آزاد شد.

این خواننده رپ پس از آزادی و با وجود تهدید دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران به «بازداشت دوباره»، به اعتراضات خود ادامه داد و در یکی از تظاهرات‌های شاهین شهر نیز در میان مردم حضور یافت.

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران، هشتم آبان‌ سال گذشته و در اوج خیزش سراسری، با هجوم به یک منزل روستایی در استان چهارمحال‌وبختیاری،  توماج را بازداشت کردند.

به گفته نزدیکان توماج صالحی، این خواننده رپ ۳۳ ساله و اهل شاهین‌شهر اصفهان، از زمان بازداشت تاکنون، ماه‌ها به وکیل مستقل دسترسی نداشته و همچنان از دادرسی عادلانه محروم است. به گفته آنان، او حین بازداشت و پس از آن، به دست نیروهای سرکوبگر به شدت شکنجه‌ شده و چندین نقطه از بدنش دچار شکستگی و جراحت و خونریزی شده است.

کفیلان سیاسی این خواننده معترض پس از برگزاری جلسه اول دادگاه او در ۲۸ خرداد،  خواستار «شفافیت کامل و دسترسی‌ مستقیم و دسترسی به پرونده قضایی» او شدند و گفتند که هیچ ‌چیز در مورد پرونده توماج‌ قانونی پیش نمی‌رود.