برگزاری دادگاه توماج صالحی؛ با تاخیر ۸ ماهه و پشت درهای بسته

اعضای خانواده مجاهد کورکور خبر داده‌اند که نگار، یکی از خواهران این معترض محکوم به اعدام، از شامگاه چهارشنبه هفته گذشته در بازداشت نیروهای امنیتی است

توماج صالحی، خواننده رپ بازداشتی و معترض به جمهوری اسلامی - Public Media

بر اساس گزارش‌های منتشر شده جلسه دادگاه توماج صالحی، خواننده رپ و فعال مدنی معترض به جمهوری اسلامی، پس از گذشت هشت ماه از بازداشت، روز یکشنبه ۲۸ خردادماه، پشت درهای بسته برگزار شده است.

هم‌زمان، پس از حملات چندین‌باره نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به منزل خانواده مجاهد کورکور در ایذه، یکی از اعضای این خانواده از ربایش و بازداشت نگار کورکور، خواهر مجاهد کورکور، خبر داد و اعلام کرد که تاکنون از محل بازداشت یا وضعیت سلامتی او خبری ندارند.

نمایندگانی از پارلمان کشورهای ایتالیا، اتریش، آلمان و نیوزیلند که کفالت سیاسی توماج صالحی را بر عهده گرفته‌اند، در ویدیوهایی جداگانه اعلام کرده‌اند که دادگاه رسیدگی به اتهام‌های توماج صالحی پس از گذشت ۲۳۰ روز از بازداشت او، بدون پوشش رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی رسمی برگزار شده است.

هنوز از جزئیات جلسه دادگاه و دفاعیات توماج صالحی، که با اتهام‌های سنگین افساد فی‌الارض، تبلیغ علیه نظام، همکاری با دولت متخاصم، دعوت مردم به کشتار و اغتشاش و توهین به رهبری مواجه است، خبری منتشر نشده است.

پیش‌تر امیر رئیسیان، وکیل این هنرمند، گفته بود که جلسه بازپرسی او روز ۱۷ اردیبهشت در دادسرای اصفهان برگزار شد و توماج صالحی نیز از طریق ویدیوکنفرانس به سوال‌های بازپرس پرونده پاسخ داد.

توماج صالحی که در سال‌های گذشته با انتشار ترانه‌های انتقادی تلاش کرد تا به جهانی شدن اعتراض‌های گسترده مردم ایران علیه جمهوری اسلامی کمک کند، روز هشتم آبان‌ سال گذشته و در اوج خیزش سراسری اخیر، در یکی از روستاهای استان چهارمحال‌وبختیاری بازداشت شد.

نزدیکان این خواننده رپ ۳۳ ساله و اهل شاهین‌شهر اصفهان می‌گویند او طی ماه‌های اخیر از دسترسی به وکیل مستقل و دادرسی عادلانه محروم بود و به‌دلیل شدت شکنجه‌، چندین نقطه از بدنش دچار شکستگی و خون‌ریزی شده است.

بر اساس قوانین کیفری جمهوری اسلامی، اتهام‌هایی که اکنون علیه توماج صالحی مطرح شده است، می‌تواند حکم غیرانسانی اعدام را برای این خواننده و ترانه‌سرا به دنبال داشته باشد.

کفیلان سیاسی توماج صالحی در آخرین پیامشان در مورد پرونده او، خواستار «شفافیت کامل و دسترسی‌ مستقیم و دسترسی به پرونده قضایی شدند و گفتند: «هیچ‌چیز در مورد توماج‌ قانونی پیش نمی‌رود، ما نمی‌دانیم که دادگاه چطور پیش رفته و تاریخ بعدی دادگاه کی است و حکم چه زمانی اعلام خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متهمی که خانواده مقتول می‌گویند بی‌گناه است

عباس کورکوری، ملقب به مجاهد کورکور، جوان اهل ایذه خوزستان، به اتهام قتل کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله ایذه‌ای، به اعدام محکوم شده است، اما پدر، مادر و سایر اعضای خانواده کیان پیرفلک، بارها از طریق رسانه‌های اجتماعی و مصاحبه‌های مطبوعاتی اعلام کرده‌اند که مجاهد کورکور بی‌گناه است و فرزندشان در ۲۵ آبان‌ سال گذشته با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی و در جریان اعتراض‌های مردمی جان باخته است.

اکنون یسنا کورکوری، خواهر مجاهد کورکور، در صفحه اینستاگرامش از حملات چندین‌باره و خشن نیروهای لباس‌شخصی و مسلح جمهوری اسلامی به منزل این معترض در شهر ایذه خبر داده است و می‌گوید ماموران سرکوبگر در جریان یورش شامگاه چهارشنبه، خواهرش نگار را برای صبح روز پنجشنبه هفته گذشته به دادسرای ایذه احضار کردند و از آن زمان تاکنون، هیچ خبری از وضعیت سلامتی خواهرش یا محل و دلیل بازداشت ندارد.

بر اساس این گزارش، نیروهای نظامی پس از حمله به منزل پدری مجاهد کورکور، تلفن همراه و سایر وسایل ارتباطی اعضای خانواده را ضبط کردند. یسنا کورکوری می‌گوید: «مسئولیت سلامتی خواهرم نگار کورکور، با حکومت و نیروهای امنیتی است.»

فعالان حقوق‌ بشر در ایران می‌گویند هدف از حملات پیاپی و مسلحانه به منزل خانواده کورکوری و آزار و اذیت نزدیکانش، منصرف کردن آن‌ها از دادخواهی و پیگیری وضعیت مجاهد و اجرای حکم اعدام این شهروند در سکوت کامل خبری است.

همچنین گفته شده است که در جریان حمله به منزل خانواده مجاهد کورکور در شامگاه پنجشنبه اول تیرماه، ماموران اقدام به فیلمبرداری از منزل و نگار کورکور کرده‌اند تا با نمایش فیلم‌ها برای مجاهد کورکور و به‌هم ریختن وضعیت روانی‌اش، او را مجبور به اعتراف اجباری علیه خود کنند.

در آخرین تلاش‌های خانواده کیان پیرفلک برای اثبات بی‌گناهی مجاهد کورکور، میثم پیرفلک، پدر کیان، با انتشار پیامی ویدیویی گفته بود: «دادخواه خون پسرم هستم، اما من هیچ شکایتی از مجاهد کورکور و بچه‌های ایذه نکرده و نخواهم کرد. چون من و همسرم به چشم خود دیدیم که نیروهای امنیتی به فرماندهی سردار عیدی علیپور ماشین ما را به رگبار بستند، مرا زخمی کردند و پسرم را به قتل رساندند.»

خانواده‌های دیگر کشته‌شدگان اعتراض‌های سراسری در ایذه، از جمله خانواده میلاد سعیدیان‌جو نیز بارها به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند که هیچ شکایتی از مجاهد کورکور ندارند و «این نیروهای حکومتی بوده‌اند که جوانان و کودکان معترض ایذه‌ای را به قتل رساندند».

پیش از این، شاهزاده رضا پهلوی با بازنشر مطلبی از نگار کورکور در اینستاگرام، نوشته بود: «مجاهد کورکور بی‌گناه است. این جوان میهن‌پرست باید بدون قید و شرط آزاد شود.»