انتشار جزئیاتی از شکنجه سامان یاسین، توماج صالحی و علی‌محمد پریسایی

علی‌محمد پریسایی: جوری در زندان شکنجه‌ام کردند که تصورم از انسان از هم پاشید

علی‌محمد پریسایی، از شهروندان بازداشت‌شده در دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد، با انتشار فایلی صوتی از داخل زندان، از شکنجه‌ خود در بازجویی‌ها خبر داد. او در این یک فایل صوتی می‌گوید جوری در زندان شکنجه‌ شده و تحت فشار قرار گرفته که تصورش از انسان از هم پاشیده است؛ «چون قبل از این هنوز تصور نمی‌کردم انسان‌هایی وجود داشته باشند که با این طرز تحقیرآمیز فحش و شلاق و فشار وضعیتی را که برای من و باقی زندانیان بند ایجاد کردند، با این شدت برای هم‌نوعان خودشان رقم بزنند.»

او در ادامه صحبت‌هایش، با اشاره به اینکه تا چهار روز هم‌بندی‌هایش برای جابه‌جا شدن به او کمک می‌کردند، گفت: «در چهار روز نخست بازداشت، با کتک و شلاق، فحش و… کاری با من کردند که باور نمی‌کردم انسانی با انسان دیگر چنین کند؛ تا چند روز همبندی‌هایم روی دست جابه‌جایم می‌کردند. آنجا فهمیدم آدم دیگر نباید در زندگی رحمی داشته باشد و حس انسانیتم از دستم رفت.»

علی‌محمد پریسایی ۳۵ ساله است و سازمان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرده بود که او روز شنبه ۱۲ آذر در پی یورش نیروهای امنیتی، بازداشت شده است. او یک «شوتی‌سوار» است؛ یعنی رانند‌ه‌ای که لوازم خانگی، مواد غذایی و دیگر کالاهایی را که از بندرها به ایران وارد می‌شود، با خودرو سواری به مرکز می‌رساند. کوئن متسو، نماینده پارلمان بلژیک، در هفته پایانی آذرماه کفالت سیاسی علی‌محمد پریسایی را به عهده گرفته بود.

سامان صیدی (یاسین)، خواننده رپ و از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری که در زندان رجایی‌شهر کرج به‌سر می‌برد، نیز علی‌رغم تایید پزشک معالج مبنی بر آسیب‌دیدگی از ناحیه بینی، از رسیدگی پزشکی مناسب و اعزام به مراکز درمانی محروم مانده است.

هرانا به نقل از یک منبع مطلع درباره وضعیت سامان یاسین نوشت که او در دوران بازجویی برای اعتراف اجباری تحت فشار ماموران گرفته به طوری‌ که یکی از بازجوها خودکاری را در حفره چپ بینی او فرو کرده و این امر به آسیب جدی و شکستی بینی‌اش منجر شده است.

بر اساس این گزارش، سامان یاسین شب‌ها مرتب خون‌دماغ می‌شود و نمی‌تواند از بینی نفس بکشد. همچنین، علی‌رغم عکسبرداری و تایید پزشک معالج مبنی بر شکستگی از ناحیه بینی از انتقال او به مراکز درمانی جلوگیری می‌شود.

سامان صیدی (یاسین) ۱۰ مهر در جریان اعتراض‌های سراسری در تهران بازداشت شد. او در دادگاهی که ۷ آبان برای رسیدگی به اتهام‌هایش چون «محاربه، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم و اقدام علیه امنیت ملی» در دادگاه عمومی و انقلاب تهران برگزار شد، به اعدام محکوم شد. این حکم اخیرا در دیوان عالی کشور نقض و پرونده برای رسیدگی مجدد، به شعبه هم‌عرض ارجاع داده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوکی کویینگ، یکی از مشهورترین خوانندگان هیپ‌هاپ آلمان، از توماج صالحی و سامان یاسین (صیدی) حمایت کرد و خواستار آزادی فوری این دو هنرمند شد.

هلموت برندشتتر، کفیل سیاسی توماج صالحی، پس از پاسخ ندادن سفارت جمهوری اسلامی به نامه او، نامه درخواست آزادی توماج را شخصا به سفارت جمهوری اسلامی در وین تحویل داد. این نماینده پارلمان اتریش همچنین خواستار کسب اطلاع از وضعیت سلامتی این خواننده رپ ایرانی شد و گفت که توماج به دلیل بیان انتقادهایی که حق او است، شکنجه شده است.

ادمین حساب توییتری توماج صالحی نیز با اشاره به گذشت ۷۰ روز از بازداشت توماج صالحی و نگه‌ داشتن او در انفرادی، نوشت: «۷۰ روز است که یک هنرمند به خاطر همراهی با مردم و صدای آن‌ها شدن با هنرش در انفرادی‌ است. ۷۰ روز است که رنگ آسمان را ندیده، نور خورشید را ندیده. هنرمندی که عاشق طبیعت، ورزش و بین مردم بودن است، ۷۰ روز است که فقط دیوارهای سرد و بی‌روح سلول انفرادی را دیده است.»

در همین حال، کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان هویت یکی دیگر اعتصاب‌غذاکنندگان زندان کچویی کرج را اعلام کرد. انسیه موسوی‌نیک، ۳۳ ساله، معمار و نقاشی که در اعتصاب غذا به سر می‌برد، روز چهارم آبان در فردیس کرج دستگیر شد و هم‎‌اکنون در زندان کچویی نگهداری می‌‏شود.

انسیه موسوی‌نیک، الهام مدرسی، آرمیتا عباسی، حمیده زراعی، نیلوفر شاکری، مرضیه میرقاسمی به همراه هفت زن دیگر، ۱۵ نفری‌اند که از چهار روز پیش در اعتراض به بلاتکلیفی، صدور احکام سنگین و فقدان رسیدگی‌های پزشکی به زندانیان بیمار اعتصاب غذا کرده‌اند. پس از شروع اعتصاب غذای این زندانیان، آن‌ها از حق ملاقات و تماس با خانواده‏‌هایشان محروم شده‌اند و از وضعیت سلامتی آنان خبری در دست نیست.