کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از «افزایش شدید» اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرد 

فوکلر تورک در حالی درباره اجرای احکام اعدام در ایران ابراز نگرانی کرده است که سه زندانی در روزهای گذشته در دیلم و اهواز اعدام شدند

همزمان با اعدام سه زندانی در زندان‌های اهواز و دیلم در ایران در روز دوشنبه، ۲۹ خرداد (۱۹ ژوئن)، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در نشستی خبری، درباره افزایش اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرد.

فولکر تورک در میان نمایندگان ده‌ها کشور، از جمله جمهوری اسلامی ایران، درباره افزایش «شدید» اعدام‌های اخیر در زندان‌های ایران هشدار داد. او همچنین درباره تداوم تبعیض علیه زنان ایرانی ابراز نگرانی کرد. 

او گفت: «کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران روابط دیپلماتیک دارند و به‌ویژه دولت‌هایی که در حال مذاکره با این حکومت‌اند، نباید از این جنایات چشم‌پوشی کنند.»

همزمان با این سخنان کمیسر عالی حقوق بشر و ابراز نگرانی او درباره افزایش اعدام‌ها در زندان‌های ایران، چنانکه سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرده است، حکم اعدام یک زندانی متهم به قتل عمد دو مامور نیروی انتظامی، در پارک ساحلی دیلم و در ملاء‌عام اجرا شده است. این دومین اعدام در ملاء‌عام است که در سال جاری میلادی در ایران اجرا می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نام و هویت این زندانی که یکشنبه، ۲۸ خرداد (۱۸ ژوئن)، در ديلم اعدام شد، اعلام نشده است. او متهم بود که ۹ فروردین ۱۴۰۱، دو مامور نیروی انتظامی را به قتل رسانده است. 

 همچنین، به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، دو زندانی دیگر متهم به «قتل عمد» نیز در یک پرونده مشترک، صبح دوشنبه، ۲۲ خرداد، در زندان سپیدار اهواز اعدام شدند. 

سازمان حقوق بشر ایران گفت که این افراد هادی آل‌ ناصر (۳۴ ساله)، و عباس خنجری نام داشتند و رسانه‌های داخلی ایران یا منابع رسمی، خبر اعدام آنان را پوشش ندادند. 

این نهاد به نقل از یک منبع مطلع گفت‌: «این دو زندانی از زندان شيبان اهواز جهت اجرای حکم به زندان سپیدار منتقل شده بودند. آنان پنج سال پیش به اتهام قتل یک نفر بازداشت و به قصاص محکوم شدند. پس از اعدام، اجساد آنان تحویل خانواده‌هایشان شد و در شادگان به خاک سپرده شدند.» 

محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در سخنانی ضمن هشدار درباره ازسرگیری اعدام‌های در ملاءعام در ایران، خواستار واکنش جدی جامعه جهانی برای توقف فوری این «جنایات حکومتی» شد. 

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، پیش‌تر در ماه اردیبهشت گفته بود که از آغاز ۲۰۲۳ به این سو، بیش از ۲۰۹ شهروند ایرانی به حکم دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران اعدام شده‌اند.  

در زمان انتشار آن گزارش، تورک آمار اعدام‌های رسمی و حکومتی را در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران «نفرت‌انگیز و وحشتناک» خواند و خواستار توقف اعدام‌ها به دست رژیم جمهوری اسلامی شد. او همچنین گفت که شمار دقیق اعدام‌ها به دلیل «فقدان شفافیت دولتی» مشخص نیست، و تاکید کرد که شمار واقعی قربانیان مجازات رسمی اعدام در ایران احتمالا به مراتب بیشتر است.

فولکر تورک در سخنان روز دوشنبه خود وضعیت حقوق بشر را در چندین کشور جهان، از حمله روسیه و مالی نیز تاسف‌برانگیزتر توصیف کرد. 

کمیسر عالی حقوق بشر در جلسه دیگری در سوم خرداد، از جمله درباره مسئله سرکوب‌های سیاسی در ایران و نیز تلاش نظام جمهوری اسلامی برای تحمیل حجاب اجباری بر زنان سخن گفته بود. 

او گفت که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از اهرم‌های اقتصادی و اجتماعی برای تحمیل «قوانین تبعیض‌آمیز حجاب اجباری» بر زنان ایرانی استفاده می‌کنند. 

بیشتر از جهان