ادامه صدور و اجرای حکم اعدام؛ چهار نفر دیگر در ایران اعدام شدند

‌این چهار نفر در زندان‌های یاسوج، عادل‌آباد شیراز و رجایی‌شهر کرج اعدام شدند

در پنج ماه اخیر دست‌کم ۵۳ زندانی بلوچ در زندان‌های مختلف جمهوری اسلامی اعدام شدندــ public media

حکم اعدام چهار زندانی دیگر در ایران اجرا شد. این چهار نفر در زندان‎‌های یاسوج، عادل‌آباد شیراز و رجایی‌شهر کرج و بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر و قتل اعدام شدند. دادگاه کیفری مازندران هم متهم به قتل عباسعلی سلیمانی، نماینده مازندران در مجلس خبرگان، را به اعدام محکوم کرد و گفته می‌شود یک زندانی هم در شهر بم با اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده است.

سازمان حقوق بشر ایران روز چهارشنبه گزارش داد حکم اعدام دو زندانی که پیش از این در پرونده‌های جداگانه بابت اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، سحرگاه یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ در زندان عادل‌آباد شیراز اجرا شده است. این سازمان هویت این دو زندانی را علیرضا شاهچراغی و طاهر نوری ۳۸ ساله اهل جهرم، اعلام کرد و گفت که طاهر نوری از حدود سه سال پیش بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

سحرگاه چهارشنبه ۲۴ خرداد، یک زندانی هم در زندان یاسوج اعدام شد. به گزارش هرانا، این فرد میلاد قبادی نام داشت و به قتل متهم بود.

جوان آنلاین نیز اعلام کرد که سحرگاه سه‌شنبه ۲۳ خرداد، یک زندانی در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شده است. این زندانی سال ۱۳۹۸ به اتهام قتل همسرش بازداشت و در نهایت در شعبه ۲ دادگاه کیفری ۱ استان تهران به اعدام محکوم شد. در این گزارش به هویت این زندانی اشاره‌ای نشده است.

تداوم صدور حکم اعلام

حکم اعدام متهم به قتل نماینده مازندران در مجلس خبرگان صادر شد. عباسعلی سلیمانی، نماینده مازندران در مجلس خبرگان  ششم اردیبهشت ۱۴۰۲ در یکی از بانک‌های شهرستان بابلسر، با شلیک گلوله نگهبان این بانک به قتل رسیده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متهم پس از این واقعه بازداشت شد و کیفرخواست پرونده او در تاریخ ۲۳ اردیبهشت در دادسرای عمومی و انقلاب بابلسر صادر شد. در نهایت شعبه دوم دادگاه کیفری ۱ استان مازندران او را به اتهام «مباشرت در قتل»، به اعدام محکوم کرد.

کمپین فعالین بلوچ نیز اعلام کرد یک زندانی بلوچ به نام حامد شه‌بخش که پیش‌تر در شهر بم بازداشت شده بود، به اعدام محکوم شده است. بر اساس این گزارش حامد شه‌بخش ۳۰ ساله، مجرد، فرزند محمداکبر، اهل و ساکن روستای قلعه بید از توابع بخش کورین شهرستان زاهدان است. کمپین فعالین بلوچ به نقل از یک منبع مطلع اعلام کرد که این فرد یک خواهر معلول دارد و سرپرست خانواده است. گفته می‌شود او سال ۱۳۹۹ با اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر در بم بازداشت شده است.

این کمپین پیش از این نیز اعلام کرده بود که در پنج ماه اخیر دست‌کم ۵۳ زندانی بلوچ در زندان‌های مختلف جمهوری اسلامی اعدام شده‌اند. این کمپین حقوق بشری اسامی این ۵۳ نفر را نیز منتشر کرد.

وال استریت ژورنال در گزارشی به نرخ بالای اعدام‌ها در ایران طی ماه‌های اخیر پرداخته و با اشاره به دست‌کم ۱۴۲ مورد اعدام در ماه مه، نوشته است که در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۳ بیش از ۳۰۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند. این بیشترین تعداد اعدام ماهانه از سال ۲۰۱۵ به این سو به‌شمار می‌رود. عفو بین‌الملل نیز تعداد اعدام‌ها در ماه مه را ۲۸۲ نفر اعلام کرد که تقریبا دو برابر مدت مشابه در سال قبل است.

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در سال ۲۰۲۲ تعداد ۴۵۷ گزارش شامل محکومیت ۹۲ نفر به اعدام، شش نفر محکوم به اعدام در ملاعام و اجرای حکم اعدام ۵۶۵ نفر به ثبت رسیده و این تعداد دو حکم اعدام در ملاعام اجرا شده است.