ترکیب دارویی جدید از رشد سرطان تخمدان جلوگیری می‌کند

این ترکیب «بسیار موثرتر» از هر گزینه موجود برای بیماران است

درمان جدید رشد غده‌های سرطانی را متوقف، و کمک می‌کند که بیماری سال‌ها در مراحل اولیه باقی بماند - Canva

از این پس، هزاران زن مبتلا به سرطان تخمدان می‌توانند از یک ترکیب دارویی بسیار موثر بهره ببرند که تقریبا در نیمی از بیماران غده‌های سرطانی را به طرز چشمگیری کوچک می‌کند.

گاردین گزارش می‌دهد که درمان جدید رشد غده‌های سرطانی را متوقف، و کمک می‌کند که روند بیماری برای سال‌ها در مراحل اولیه باقی بماند. کارشناسان گفتند که نتایج «خوب» و «بسیار هیجان‌انگیز» حاصل از آزمایش‌های بالینی داروی ترکیبی که در آخر هفته گذشته بزرگ‌ترین کنفرانس سرطان جهان ارائه شد، نشان داد که این ترکیب «بسیار موثرتر» از هر گزینه موجود برای بیماران است.

یکی از بیمارانی که از این دارو بهره‌مند شد، گفت که پزشکان پیش‌تر به او هشدار داده بودند که پس از مقاومت سرطان تخمدانش در مقابل شیمی‌درمانی و هورمون‌درمانی، هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند.

اما این درمان موفق اینک به او کمک کرده است که برای بار دوم این بیماری را شکست دهد. تومورهای او از بین رفته‌اند، و این در حالی است که آخرین نتایج اسکن، شواهدی از بیماری در بدن او نشان نمی‌دهد.

در کارآزمایی فاز ۲ که «بنیاد رویال مارسدن خدمات ملی سلامت بریتانیا» (Royal Marsden NHS Foundatior Trust) و «موسسه پژوهش‌های سرطان لندن» آن را هدایت کردند، داروی اوتومتینیب (avutometinib) را منفرد و نیز در ترکیب با دیفکتینیب (defactinib) روی ۲۹ بیمار آزمایش کردند.

نتایج کارآزمایی نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از بیمارانی که از ترکیب دارویی جدید استفاده کردند (۴۵ درصد) شاهد کاهش چشمگیر غده‌های سرطانی خود بودند. ثابت شد که تقریبا دو برابر موثرتر از بهترین درمان بعدی (ترامتینیب) عمل می‌کند که میزان پاسخ‌دهی آن ۲۶ درصد است.

نتایج در بیماران مبتلا به جهش خاص حتی بهتر بود، چنانکه ۶۰ درصد مبتلایان به تومورهای تخمدان ناشی از کی‌رس (KRAS) پس از درمان، شاهد کوچک شدن آن‌ها بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، نزدیک به یک سوم (۲۹ درصد) از بیماران بدون جهش نیز پاسخ دلگرم‌کننده‌ای داشتند که این نیز بهبودی در درمان استاندارد است.

همه بیماران، به سرطان تخمدان سیروزی با درجه پایین مبتلا بودند که بیشتر زنان جوان‌تر در معرض ابتلا به آن قرار می‌گیرند.

دکتر سوزانا بانرجی، مشاور انکولوژیست پزشکی در رویال مارسدن و رهبر گروه سرطان زنان در موسسه پژوهش‌های سرطان، و پژوهشگر ارشد جهانی این مطالعه که در نشست سالانه انجمن سرطان‌شناسی بالینی آمریکا در شیکاگو ارائه شد، این شیوه درمان را یک «پیشرفت مهم» دانست و گفت: «این نتایج اولیه می‌تواند خبر فوق‌العاده‌ای برای زنان مبتلا به سرطان تخمدان سیروزی با درجه پایین باشد که نشان‌دهنده گزینه‌ای بسیار موثرتر از درمان‌های فعلی است.»

بانرجی افزود: «شگفت‌انگیز است که می‌بینم بسیاری از بیماران، واکنش معناداری به این ترکیب دارویی نوآورانه می‌دهند، و از همه سپاسگزارم که به کارآزمایی ملحق شدند و این پژوهش را ممکن کردند.»

آوتومتینیب، مهارکننده دوگانه آرای‌اف (RAF) و مک (MEK) و نوعی داروی هدفمند است که پروتئین‌های خاصی را که به کنترل رشد و بقای سرطان کمک می‌کنند، مسدود می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که این دارو می‌تواند با ایجاد مقاومت تومورها در برابر درمان در طول زمان، بی‌اثر شود.

با این حال، هنگامی که آوتومتینیب با دیفکتینیب (که با پروتئینی مبارزه می‌کند که مقاومت دارویی را تحریک می‌کند) ترکیب می‌شود، کارآمدتر عمل می‌کند. این ترکیب دارویی بیش از چهار برابر موثرتر از استفاده مجزا از آوتومتینیب است.

دکتر کاتلین مور، از نویسندگان این مطالعه از مرکز سرطان استفنسون در اوکلاهاما، گفت که نتایج درمان جدید «بسیار هیجان‌انگیز» بود. او گفت: «زیبایی این ترکیب این است که از دو راه برای مقاوم شدن این تومورها پیشگیری می‌کند. این میزان واکنش، بهترین میزانی است که تاکنون برای هر دارویی در کارسینومای تخمدان سیروزی درجه پایین (LGSOC) گزارش شده است. این حوزه، عرصه‌‌ای با نیازهای برآورده نشده است که شایستگی توجه زیادی دارد.»

هرچند داده‌های زنده‌مانی مطالعه جدید ارائه‌شده در شیکاگو هنوز در دسترس نیست، مطالعات قبلی نشان می‌دهد که افراد مبتلا به این بیماری، قبل از پیشرفت سرطان، میانگین ۲۳ ماه پس از درمان با این ترکیب دارویی زندگی می‌کنند.

بانرجی گفت: «سرطان تخمدان سیروزی با درجه پایین، به درمان‌های تاییدشده فعلی پاسخ خوبی نمی‌دهد و از این رو، این نتایج می‌تواند پیشرفت چشمگیری باشد.» او گفت که «امیدوار است» این نتایج، این ترکیب دارویی را به «استاندارد مراقبت برای زنان» تبدیل کند. 

کریستین کال، ۷۱ ساله، که نخست در ۲۰۰۹ مبتلا به سرطان تخمدان سیروزی درجه پایین تشخیص داده شده بود، در ۲۰۱۴ با وحشت متوجه بازگشت این بیماری شد. او همراه با چندین عمل جراحی، تحت درمان شیمی‌درمانی و هورمون‌درمانی قرار گرفت که نتیجه‌ای نداشت.

او گفت: «بدترین زمان زندگی من در طول این دوران، ۲۰۱۹ بود؛ زمانی که بیمارستان محلی به من گفت که هیچ کاری نمی‌توانند برایم انجام دهند. وحشتناک بود. سرطان من کاملا در مقابل شیمی‌درمانی و هورمون‌درمانی مقاومت کرده بود و گروه پزشکی من قادر به عمل مجدد نبود.»

«خوشبختانه، پزشکم مرا به رویال مارسدن ارجاع داد که در حکم مرکز تخصصی سرطان، تخصص لازم را برای انجام یک عمل جراحی دیگر داشت. زمانی که سال بعد بیماری دوباره شروع به رشد کرد، این آزمایش در بیمارستان آغاز شد و من از اینکه بتوانم به آن ملحق شوم، بسیار خشنود بودم.» کال از ۲۰۲۰ با ترکیب دارویی جدید درمان شده است.

او گفت: «هر سه ماه یک بار اسکن می‌کنم و هر بار شاهد کوچک‌تر شدن سرطان بوده‌ایم. به تازگی متوجه شدم که سرطان در حال حاضر حتی در اسکن مشاهده نمی‌شود. از اینکه می‌توانم این خبر خوب را به خانواده و دوستانم برسانم، احساس آرامش، شگفتی و شادی بسیار کردم.»

کال، اهل کاونتری، گفت زمانی که فکر می‌کرد دیگر کاری نمی‌تواند بکند، این موفقیت به او و خانواده‌اش امید داد. او گفت: «در نتیجه این آزمایش، می‌توانم بدون هیچ عارضه جانبی زندگی‌ام را با همسر، سه فرزند و سه نوه‌ام ادامه دهم.»