مولتی‌ویتامین مانع زوال حافظه در پیری می‌شود

دانشمندان برآورد می‌کنند که به کمک مکمل‌های مولتی‌ویتامین ممکن است روند زوال حافظه تا سه سال کندتر شود

کارشناسان طی سال‌های اخیر بررسی‌های متفاوتی در خصوص اثربخشی و ایمنی مولتی‌ویتامین‌ها ارائه کرده‌اند _ Canva

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که مصرف مداوم مولتی‌ویتامین ممکن است مانع زوال حافظه در اثر پیری شود. نیویورک پست با اشاره به نتایج پژوهش «کازموس-وب» که روز چهارشنبه در مجله تغذیه بالینی آمریکا (اِی‌جی‌سی‌اِن) منتشر شد، نوشته که میان مصرف روزانه مکمل‌های مولتی‌ویتامین و کاهش زوال شناختی همراه با پیری، ارتباط وجود دارد.

دکتر آدام بریکمن، سرپرست این تحقیق در اظهاراتی اعلام کرد که «فرسودگی شناختی یکی از نگرانی‌های اصلی سلامتی برای افراد مسن است، و این مطالعه نشان می‌دهد که ممکن است یک راه ساده و ارزان برای کمک به سالمندان وجود داشته باشد که زوال حافظه را کاهش دهد.»

این تیم تحقیقاتی به سرپرستی استاد عصب‌روانشناسی دانشگاه کلمبیا،  سه هزار و ۵۶۲ سالمند را که به طور تصادفی یک مکمل مولتی ویتامین یا دارونما دریافت کرده بودند، مورد بررسی قرار داد.

شرکت‌کنندگان ۶۰ ساله و بالاتر، به مدت سه سال تحت نظر قرار گرفتند و هر ساله یک ارزیابی شناختی از وضعیت آن‌ها صورت می‌گرفت تا مشخص شود که مکمل‌ها – یا فقدان مکمل‌ها – چگونه بر هیپوکامپ اثر می‌گذارد.  هیپوکامپ مسئول حافظه است و توان آن با گذر عمر کاهش می‌یابد.

شرکت‌کنندگانی که مکمل‌های مولتی‌ویتامین مصرف کرده بودند، در مقایسه با گروهی که دارونما مصرف کرده بودند،  پس از سال نخست، در آزمون‌های حافظه عملکرد بهتری داشتند و این نتایج را طی مدت سه ساله این مطالعه حفظ کردند.

دانشمندان برآورد می‌کنند که به کمک مکمل‌های مولتی‌ویتامین ممکن است روند زوال حافظه تا سه سال کندتر شود.

دکتر لوکین یونگ محقق دوره پسادکتری و یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید:‌ «بررسی ما نشان می‌دهد که فرسودگی مغز ممکن است بیش از آنچه که پیش‌تر تصور می‌کردیم نسبت به وضعیت تغذیه حساس باشد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان تلاش کردند تا دریابند چه مواد غذایی خاصی ممکن است روند زوال حافظه را کند کند.

به گفته پژوهشگران، مکمل‌ها در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی تاثیر بیشتری داشتند، اگرچه دانشمندان نمی‌توانستند دلیل آن را توضیح دهند.

بریکمن می‌گوید: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد سطح ریزمغذی‌های در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ممکن است کم باشد و مولتی‌ویتامین‌ها ممکن است آن‌ را اصلاح کنند، اما در حال حاضر ما واقعا نمی‌دانیم که چرا این اثر در این گروه یعنی در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، بیشتر است.

مطالعه «کازموس-وب» بخشی از یک کارآزمایی بالینی بزرگ‌تر است که بیمارستان «بی‌ دابلیو اچ» (BWH) در بوستون، بیمارستان آموزشی وابسته به دانشکده پزشکی هاروارد، انجام داده بود.

یافته‌های جدید، نتایج مطالعه سال گذشته «کازموس-مایند» بر روی بیش از دو هزار سالمند را تایید می‌کند، که نشان داده بود، شناخت، یادآوری حافظه و حضور ذهن شرکت‌کنندگان به طور کلی با مولتی‌ویتامین‌ها بهبود می‌یابد.

دکتر جوآن منسون، رئیس بخش پزشکی پیشگیرانه در بیمارستان «بی‌ دابلیو اچ»، یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید تایید این یافته در دو مطالعه جداگانه مبنی بر این که مصرف روزانه مولتی‌ویتامین، حافظه را بهبود می‌بخشد بسیار جالب توجه است. این نشان می‌دهد که مکمل مولتی‌ویتامین به عنوان یک رویکرد ایمن، در دسترس و مقرون به صرفه برای محافظت از سلامت شناختی در افراد مسن، نویدبخش است.

 با این حال، کارشناسان طی سال‌های اخیر بررسی‌های متفاوتی در خصوص اثربخشی و ایمنی مولتی‌ویتامین‌ها ارائه کرده‌اند.

بریکمن می‌گوید: «هر نوع مکملی نباید جایگزین روش‌های جامع‌تر برای دریافت ریزمغذی‌های مشابه شود. اگرچه مولتی‌ویتامین‌ها به طور کلی بی خطرند، اما افراد همیشه باید پیش از مصرف آن با پزشک مشورت کنند.»