آستانه تحمل درد در کسانی که فعالیت بدنی بیشتری دارند بالاتر است

یافته‌های جدید، پژوهشگران را امیدوار کرده که افزایش فعالیت بدنی می‌تواند برای درمان درد مزمن موثر باشد

به گفته دانشمندان، هر فعالیتی بهتر از بی‌تحرکی است_ Canva

پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که فعالیت بدنی بیشتری دارند، درمقایسه با افراد کم‌تحرک‌ تحمل درد بیشتری دارند.

دانشمندان نروژی داده‌های بیش از ۱۰ هزار بزرگسال را که بخشی از مطالعه ترومسو- جامع‌ترین مطالعه جمعیتی این کشور- بود بررسی کردند.

به گزارش پی‌ای مدیا، یافته‌های این دانشمندان نشان می‌دهد شرکت‌کنندگانی که فعالیت بدنی بیشتری داشتند، درد بیشتری را تحمل کردند. این یافته‌ها که در نشریه پلوس‌وان منتشر شده است، پژوهشگران را امیدوار کرده که افزایش فعالیت بدنی می‌تواند برای درمان درد مزمن موثر باشد.

آندس آرنس، نویسنده این مطالعه از بیمارستان دانشگاهی شمال نروژ، گفت: «ما داریم این موضوع را بررسی می‌کنیم، چون برخی مطالعه‌های دیگر به توانایی ما در پردازش علائم درد به‌منزله دلیل احتمالی درد مزمن اشاره می‌کند، به این دلیل که تحمل درد در افراد مبتلا به درد مزمن با افراد بدون درد متفاوت است.»

او افزود: «از آنجا که گویا فعالیت بدنی نیز ابزاری مفید برای پیشگیری و درمان درد مزمن شناخته شده است، می‌خواهیم بفهمیم آیا تاثیر فعالیت بدنی بر تحمل درد، یکی از راهکارهایی است که با آن می‌توان از بروز درد مزمن جلوگیری کرد یا خیر.»  

پژوهشگران برای انجام این مطالعه داده‌های دو مطالعه ترومسو یکی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ و دیگری از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ را تجزیه‌وتحلیل کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این مطالعه میزان فعالیت بدنی و آستانه تحمل درد شرکت‌کنندگان ثبت شد که [پژوهشگران] تحمل درد را طی آزمون فروبردن دست در آب سرد اندازه‌گیری کردند. یافته‌ها نشان داد آستانه تحمل درد در کسانی که در هر دو دور مطالعه فعالیت بدنی داشتند، درمقایسه با کسانی که سبک زندگی کم‌تحرکی داشتند، بالاتر بود.

پژوهشگران این را نیز دریافتند، افرادی که در سال‌های ۲۰۱۵/۲۰۱۶ فعالیت بیشتری نسبت‌به سال‌های ۲۰۰۷/۲۰۰۸ داشتند، به‌طور کلی آستانه تحمل درد بالاتری را گزارش کردند. بر این اساس نتیجه گرفتند که فعال ماندن، فعال‌شدن یا افزایش فعالیت، آستانه تحمل درد را بالا می‌برد.

آرنس گفت: «نکته مهم اینجا است که گویا فعالیت بدنی معمولی در اوقات فراغت نیز به تحمل درد بیشتر کمک می‌کند، یعنی هرچه فرد فعال‌تر باشد، احتمالا آستانه تحمل درد در او بالاتر است.»

بنابراین هر فعالیتی بهتر از بی‌تحرکی است و به عبارت دیگر، میزان کلی فعالیت بدنی و شیوه تغییر آن در طول زمان در تعیین آستانه تحمل درد نقشی مهم ایفا می‌کند.

دکتر آرنس در ادامه گفت: «این نتایج به‌طور کلی برای این جمعیت به دست آمده است نه برای گروهی منتخب. همچنین درد مزمن یا جنسیت شرکت‌کنندگان در این مطالعه لحاظ نشد که تا حدی برای ما تعجب‌آور بود.»

افزون بر این، افرادی که فعالیت بدنی بیشتری دارند گردش خون بهتری داشته، کمتر به التهاب مبتلا می‌شوند و قلب سالم‌تری دارند. درنتیجه ترکیبی از این عوامل توانایی تحمل درد را در آن‌ها بالاتر می‌برد و سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد.