ادامه بازداشت فعالان کارگری و بلاتکلیفی زندانیان سیاسی

هشت فعال کارگری اهل سنندج در بازدید از خانواده یکی از کشته‌شدگان خیزش سراسری بازداشت شدند

تعدادی از فعالان کارگری شهر سنندج دستگیر و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شده‌اند- Telegram/@ettehad

پس از اعتصاب‌های سراسری کارگران در ایران، فشارهای امنیتی بر کارگران طی دو هفته اخیر شدت یافت. در همین راستا اتحادیه آزاد کارگران خبر داد که نیروهای امنیتی شامگاه چهارشنبه۲۷ اردیبهشت، هشت تن از فعالان کارگری سنندج را بازداشت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، هاجر سعیدی، عبدالله خیرآبادی، شادمان عبدی، کمال کریمی، خبات محمودی، سیروان محمودی، اقبال پیشکاری و حبیب‌الله کریمی، از فعالان کارگری شهر سنندج دستگیر و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شده‌اند. این افراد در منزل فرشید عبداللهی، پدر هومن عبداللهی، یکی از جان‌باختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ سنندج بازداشت شدند.

از دلایل بازداشت و اتهام‌های مطرح‌شده علیه این افراد اطلاعاتی منتشر نشده است. در میان این افراد، هاجر سعیدی و حبیب‌الله کریمی پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های خود احضار و بازداشت شده بودند.

از سوی دیگر، برخی گزارش‌ها از بازداشت زلفعلی تارازی، از فعالان کارگران پروژه‌ای، خبر می‌دهند. زلفعلی تارازی، کارگر پروژه‌ای اهل ایذه، در اعتصابات کارگران پروژه‌ای نفت و گاز (کمپین بیست ده) نقشی فعال داشت. این فعال کارگری از ۱۰ روز پیش دستگیر شده و تا این لحظه، درباره دلایل بازداشتش هیچ‌ تفهیم اتهامی صورت نگرفته است.

طی روزهای اخیر، مقام‌های امنیتی بوشهر نیز از بازداشت هشت تن از کارگران تحت عنوان «لیدرهای اصلی اعتصاب کارگری در منطقه پارس جنوبی» خبر دادند. معاون سیاسی استاندار بوشهر با اعلام این خبر گفت: «اعتصاب کارگری در منطقه پارس جنوبی سازمان‌یافته با حمایت شبکه‌های خارج از کشور بود که با رصد انجام‌شده، لیدرهای اصلی آن‌ها در داخل شناسایی شدند.»

خبرگزاری هرانا نیز از بازداشت یک شهروند اهل استان گلستان خبر داد. بر اساس این گزارش، بهروز ایزدی‌راد روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت در گرگان بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است. ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اعلام کرد که ایزدی‌راد در منزل شخصی خود در شهر گرگان بازداشت شده است و دلایل بازداشت و اتهاماتش مشخص نیست.

ایزدی‌راد پیش از این در اوایل مهر ۱۴۰۱ و در جریان اعتراض‌های سراسری استان گلستان بازداشت و بعد از مدتی به زندان امیرآباد گرگان منتقل شده بود. او ۲۸ آذر در شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان علی‌آباد کتول به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد خلیلی، مجموعا به چهار سال و یک ماه حبس محکوم شد که پس از تسلیم به رای، محکومیت او از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۹ ماه حبس و به اتهام «تحریک مردم به اغتشاش و درگیری» به ۲۵ ماه حبس، مجموعا دو سال و ۱۰ ماه حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی تقلیل پیدا کرد. او پس از حدود ۵ ماه حبس، در بهمن‌ماه به دنبال صدور بخشنامه «عفو»، از زندان آزاد شد. بهروز ایزدی‌راد پیش از این نیز به واسطه فعالیت‌های خود سابقه بازداشت و محکومیت دارد.

از سوی دیگر، خبرگزاری حال‌وش هم از تداوم بازداشت محمد نارویی، یکی از اهالی زاهدان، پس از گذشت ۴۰ روز از بازداشت موقت و بلاتکلیفی او خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی‌رغم پیگیری‌های مکرر خانواده نارویی از مراجع قضایی، مسئولان مربوطه از ارائه پاسخی شفاف در خصوص وضعیت پرونده او خودداری می‌کنند. نیروهای وزارت اطلاعات محمد نارویی، فرزند علی، را نوزدهم فروردین ۱۴۰۲ در خیابان مزاری زاهدان بازداشت کرده‌اند.

در آخرین خبرها از روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده در خیزش سراسری، هرانا در گزارشی، از آخرین وضعیت ویدا ربانی نوشت و اشاره کرد که او علی‌رغم وضعیت جسمانی نامناسب، با بهانه‌تراشی مسئولان از اعزام به بیمارستان محروم مانده است.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به نقل از یک منبع موثق، در مورد آخرین وضعیت ویدا ربانی، روزنامه‌نگار محبوس در زندان اوین، نوشت: «ویدا از حدود دو ماه پیش دچار سردردهای شدید شد. علی‌رغم حال نامساعد جسمی و تجویز بهداری زندان برای سی‌تی‌اسکن و رسیدگی تخصصی پزشکی، مسئولان مربوطه با اعزام او به بیمارستان خارج از زندان مخالفت می‌کنند.»

بر اساس این گزارش، پرونده اخیر ویدا ربانی که در رابطه با خیزش سراسری برایش گشوده شده، مشمول بخشنامه عفو شده اما به دلیل مخالفت ضابط پرونده، این بخشنامه تاکنون برای او اعمال نشده است.

ویدا ربانی ۲ مهر ۱۴۰۱ در جریان اعتراض‌های سراسری در تهران بازداشت شد. او دی‌ماه همان سال در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به شش سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱۵ ماه حبس محکوم شد.