عفو بین‌‌الملل بار دیگر خواهان توقف احکام اعدام متهمان خانه اصفهان شد

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران متهم است که برای گرفتن اعتراف‌ اجباری، متهمان را تحت شکنجه قرار داده است

 آماده‌سازی چوبه دار برای اعدام یک شهروند ایرانی ـ ARASH KHAMOOSHI / ISNA / AFP

سازمان عفو بین‌‌الملل بار دیگر خواهان اقدام فوری برای توقف اجرای احکام سه‌ متهم سیاسی در اصفهان شد. بنا به بیانیه سازمان عفو بین‌الملل، احکام اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی در دادگاه انقلاب اصفهان، مبتنی بر «اعتراف‌های اجباری» است و هیچ اعتباری ندارد.

عفو بین‌الملل بار دیگر ماموران امنیتی و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده است که برای گرفتن اعتراف‌های اجباری، این سه متهم پرونده «خانه اصفهان» را «شکنجه» کرده‌اند.

به ‌گفته معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به‌منظور گرفتن اعتراف، شیوه‌های «تکان‌دهنده‌ای» به‌کار برده‌ است.

این مقام ارشد سازمان عفو بین‌الملل با استناد به گفته‌های مجید کاظمی، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که این افراد را تحت انواع شکنجه‌ها، از جمله اعدام‌های ساختگی، شوک الکتریکی و تهدید به تجاوز جنسی، قرار داده‌اند.

همزمان، روز چهارشنبه، ۱۷ مه (۲۷ اردیبهشت)، تصویر یک دست‌‌نوشته‌ منتسب به سه زندانی محکوم به اعدام پرونده «خانه اصفهان» منتشر شد که در آن، از مردم اصفهان و ایران خواسته شده است که اجازه ندهند دستگاه قضایی جمهوری اسلامی آن‌ها را اعدام کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی در جریان جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» در اصفهان، به اتهام مشارکت در قتل دو بسیجی و یک تن از نیروهای انتظامی در شب اعتراض‌های ۲۵ آبان‌ ۱۴۰۱، بازداشت شدند.

 در حکم بدوی دادگاه انقلاب اصفهان، این افراد به اتهام‌های فقهی «محاربه» و «مفسد فی‌الارض»، به اعدام محکوم شدند.

این حکم در دیوان عالی کشور، به‌ عنوان مرجع تجدید‌نظر، تایید شده و برای اجرا در اختیار دادگاه بدوی قرار گرفته است. طبق رویه‌های موجود قضایی در ایران، هر زمان ممکن است این افراد در زندان مرکزی اصفهان (زندان دستگرد) اعدام شوند. 

بررسی ویدیویی که خبرگزاری میزان، وابسته به دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، منتشر کرده است، نشان می‌دهد حتی فیلم لحظه دستگیری یکی از این متهمان نیز ساختگی است. 

در فیلمی که خبرگزاری‌های داخلی ایران منتشر کرده‌اند، دیده می‌شود که هنگام هجوم فرضی نیروهای امنیتی برای دستگیری متهم، او از پیش با دستبند در رختخواب است. مدافعان حقوق بشر، این ویدیوها و اعتراف‌های منتشرشده را «ساختگی» و «نمایشی» توصیف کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل جمعه هفته گذشته نیز ضمن اشاره به فایل صوتی مجید کاظمی، از متهمان محکوم به اعدام، اعترافاتی را که در پرونده آنان آمده است، «ساختگی» و «اجباری» خواند.

عفو بین‌الملل در بخش پایانی بیانیه خود اشاره می‌کند که به خانواده‌های این سه زندانی گفته‌ شده برای «ملاقات آخر»، خود را به زندان معرفی کنند.

بنا به بیانیه روز چهارشنبه عفو بین‌الملل، خانواده‌های این زندانیان محکوم به اعدام از مردم اصفهان خواسته‌اند که برای جلوگیری از اجرای حکم، شامگاه چهارشنبه در برابر زندان مرکزی شهر تجمع کنند.