تلاش مردم اصفهان برای نجات سه محکوم به اعدام

اعتراض مردم، شخصیت‌ها و نهادهای بین‌المللی به احتمال اجرای حکم متهمان «خانه اصفهان» ادامه دارد

نگرانی از احتمال اجرای حکم اعدام سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی و مجید کاظمی، متهمان پرونده موسوم به خانه‌اصفهان، روزبه‌روز بیشتر می‌شود. به همین علت جمعی از مردم اصفهان شامگاه چهارشنبه بار دیگر مقابل زندان دستگرد رفتند تا اعتراض خود به صدور حکم اعدام برای این سه نفر را نشان دهند.

مردم اصفهان از شب چهارشنبه تا بامداد پنجشنبه با وجود جو شدید امنیتی، بار دیگر با خودرو مقابل زندان دستگرد، محل بازداشت این افراد، رفتند. بر اساس گزارش‌های مردمی، حضور نیروهای امنیتی مقابل زندان دستگرد در این شب بیش از شب‌های گذشته بود و نیروهای سرکوبگر به معترضان اجازه ندادند مقابل زندان تجمع کنند. به همین علت در ورودی‌های منتهی به این زندان تا ساعت‌ها ترافیک بود و تعداد زیادی از مردم برای حمایت از این سه زندانی محکوم به اعدام در این محل مانده بودند.

ویدیوهایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد در اطراف این زندان صدای تیراندازی شنیده می‌شود. در همین حال، معترضان نیز با به صدا درآوردن بوق خودروهای خود، اعتراضشان را به احتمال اعدام این سه نفر نشان دادند. نیروهای سرکوبگر برای مقابله با مردم معترض با لیزرهای سبز خودروهایی را نشان می‌کردند و پلاک آن‌ها را برمی‌داشتند.

این اتفاق در حالی رخ داد که ساعاتی پیش از آن، تصویر یک نامه از سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی و مجید کاظمی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن این سه محکوم به اعدام خود را «بچه‌های ایران» خطاب کرده و از مردم ایران و همشهری‌های خود خواسته بودند: «نذارید ما را بکشند، ما به یاری شما نیاز داریم.»

این سه نفر در ارتباط با کشته شدن یک سرهنگ یگان ویژه و دو بسیجی در اصفهان در آبان ۱۴۰۱ بازداشت شدند و بعدا اعلام شد که به اعدام محکوم شده‌اند. این افراد و خانواده‌هایشان بارها اتهام قتل ماموران سرکوبگر را رد کرده‌اند. این در حالی‌ است که استدلال مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی بر مبنای اعترافات اجباری متهمان صورت گرفته است.

ایرانیان خارج از کشور و برخی از شخصیت‌‌های خارجی نیز به این حکم اعدام معترض‌اند. هانا نیومن، نماینده حزب سبز آلمان در پارلمان اروپا و نایب رئیس کمیته حقوق بشر این نهاد، در توییتری خود با نام بردن از سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی و مجید کاظمی، از جامعه بین‌المللی خواست که هم‌صدا شوند تا جلو اعدام آن‌ها گرفته شود.‌

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نماینده پارلمان اروپا با بازنشر عکس دستنویس این سه نفر، نوشت: «رژیم این‌گونه انتقام می‌گیرد؛ اما دیده‌ایم که آگاهی بین‌المللی در این موارد کمک می‌کند. به صدای آن‌ها از زندان بپیوندید و پیامشان را به اشتراک بگذارید.»

هم‌زمان، یکی از بستگان مجید کاظمی خبر داد که ماموران امنیتی بعدازظهر چهارشنبه به خانه بستگان سه متهم پرونده خانه‌اصفهان ریخته‌اند. تا این لحظه اطلاع دقیقی از این اتفاق منتشر نشده است. اینترنت در اصفهان طی سه روز گذشته با اختلال روبرو بوده و اتصال به اینترنت به‌سختی امکان‌پذیر است.

حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر شامگاه گذشته نامه‌ای هم از نامزد مجید کاظمی منتشر کرد که در آن خطاب به مجید نوشته بود: «‏مجید، من و تمام آدمایی که تو را حتی خیلی کم می‌شناسن، با همه وجودمون داریم تلاش می‌کنیم تا حکمت بشکنه. ‏تا جون بی‌گناه عزیز تو را از دست ندیم. تا برگردی به زندگی دوباره. ‏برگردی به من و زندگی‌ که هنوز شروع نشده، آوارش کردن رو سرمون. ‏ما کوتاه نمی‌آییم؛ پا پس کشیدن نداریم، خسته شدن نداریم، ناامید شدن نداریم، ادامه می‌دیم تا روزی که عکسمونو بذارم و بگم: ما بردیم.»

سازمان عفو بین‌‌الملل نیز بار دیگر خواهان اقدام فوری برای توقف اجرای احکام سه‌ متهم سیاسی در اصفهان شد. بنا به بیانیه سازمان عفو بین‌الملل، احکام اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی در دادگاه انقلاب اصفهان مبتنی بر «اعتراف‌های اجباری» است و هیچ اعتباری ندارد. عفو بین‌الملل بار دیگر ماموران امنیتی و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده است که برای گرفتن اعتراف‌های اجباری، این سه متهم پرونده خانه‌اصفهان را شکنجه کرده‌اند.