اقدام به خودکشی یک زندانی سیاسی در زندان فردیس کرج

معصومه صنوبری در اعتراض به شکنجه و افزایش فشارهای ماموران و رئیس زندان، اقدام به خودکشی کرد

معصومه صنوبری، ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۱ ، در کرج بازداشت شد - Telegram/@iranhrs98

یک زندانی سیاسی در زندان فردیس کرج، اقدام به خودکشی کرد. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران، معصومه صنوبری، زندانی سیاسی محبوس در زندان فردیس کرج، در اعتراض به شکنجه و افزایش روزانه فشارهای ماموران و رئیس این زندان، به خودکشی اقدام کرد.

خبرها حاکی از آن است که این زندانی شرایط سختی را در این زندان سپری می‌کرد. او از ارتباط با دیگر زندانیان محروم و در یک سلول دو نفره حبس شده است. بر اساس گزارش‌ها، این محدودیت با دستور قاضی پرونده، علیه او اعمال می‌شود.

اتحادیه آزاد کارگران در تشریح شرایط این زندانی نوشت: «معصومه صنوبری برای تماس با خانواده خود نیز با محدودیت فراوانی روبرو است. این زندانی در قرنطینه زندان کچویی در شرایطی سخت، محروم از کلیه حقوق زندانیان سیاسی، محروم از هواخوری و در انفرادی و محروم از دیدار دیگر زندانیان نگهداری می‌شود و از سوی دیگر، به هفت سال‌و‌نیم زندان محکوم شده است.»

معصومه صنوبری، از شهروندان اهل تبریز، ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۱، در کرج بازداشت و به «لیدری تجمعات» متهم شده است. او پیش از این نیز به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به علی خامنه‌ای، به هشت سال زندان محکوم شده و در بند زنان زندان مرکزی تبریز محبوس بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، معصومه صنوبری در پرونده قبلی خود، ۱۵ اسفند ۹۷‌، در شهر ایلخچی اسکو بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات تبریز منتقل شده بود. او در بازداشتگاه اطلاعات سپاه، مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفت و بر اثر ضربات شلاق قادر به راه رفتن نبود. این فعال مدنی به‌دلیل ضربات وارده به سر دچار تاری دید شده و ساق پایش ترک خورده بود. صنوبری در مرداد ۹۸ با قید وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی تا زمان دادگاه آزاد شد.

این فعال مدنی مجددا در ۱۶ بهمن ۹۸، بدون احضار قبلی در منزل خواهرش بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه تبریز منتقل شد. او سرانجام در سال ۱۴۰۰ از زندان آزاد شده بود. معصومه صنوبری در مهرماه ۹۹، پس از ابتلای زنان زندانی به کرونا و قرنطینه نکردن آن‌ها در زندان مرکزی تبریز، به کرونا مبتلا شد. علاوه بر این، او پس از بازداشت در تبریز به‌شدت شکنجه شده و تحت فشار قرار گرفته بود.

اگر شما یا یکی از نزدیکان‌تان به خودکشی فکر می‌کنید، لطفا با اورژانس اجتماعی در ایران با شماره تلفن ۱۲۳، در  افغانستان، ۱۲۰ و در آمریکا و کانادا، ۹۱۱ تماس بگیرید.