هراس حکومت از دورهمی جوان‌ها به تخریب شبانه کافه‌های شهرک اکباتان منجر شد

شهردار منطقه پنج: «کافه‌های تخریب‌شده سقف و مجوز نداشتند، مردم درخواست تخریب داده بودند»

در زمان خیزش انقلابی، بارها نیروهای حکومتی به کافه‌های اکباتان حمله کردند-اکو ایران

در‌ پی تخریب شبانه کافه‌های خیابانی شهرک اکباتان، احسان شریفی، شهردار منطقه پنج تهران، مدعی شد که این کافه‌ها بدون مجوز و در مشاعات شهر ایجاد شده بودند. او در عین حال اذعان کرد که تخریب شبانه‌ کافه‌ها، با «حکم قضایی و هماهنگی پلیس و نهادهای مرتبط» انجام شد.

ساکنان فاز دو شهرک اکباتان، صبح روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت، با صداهای دل‌خراش تخریب سازه‌ها در مجاورت محل مسکونی خود از خواب بیدار شدند. ماموران شهرداری تهران با هماهنگی پلیس در کمتر از چند ساعت کافه‌های خیابانی کارون، مازو، طهران، دوراک، رادین، خط سیاه، گودار و بنتی را در فاز دو شهرک اکباتان به‌طور کامل تخریب کردند.

ویدیوها و تصاویر کافه‌های تخریب‌شده به سرعت در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. برخی گمانه‌ها حاکی از آن بود که این کافه‌ها در ادامه تعطیلی کسب‌وکارها به‌دلیل حجاب اجباری تخریب شده‌اند و به گمان برخی دیگر نیز دلیل اصلی تخریب کافه‌ها ممانعت از شکل‌گیری دوباره اعتراض‌ها در شهرک اکباتان بود.

حساب توییتری شهرک اکباتان که اعتراض‌های مربوط به این منطقه را پوشش می‌دهد، در توییت‌های متعددی ویدیوها و تصاویر مربوط به تخریب کافه‌ها را منتشر کرد و نوشت تخریب کافه‌های شهرک اکباتان، ادامه فشار حکومت به مردم است.

در زمان خیزش انقلابی، بارها نیروهای حکومتی به کافه‌های اکباتان به‌طور «وحشیانه» حمله کردند و در جریان تخریب صبح یکشنبه این کافه‌ها نیز نیروهای امنیتی با کلاه و ماسک مشکی حضور فعال داشتند، ضمن اینکه دست‌کم ۲۰ موتور ضد شورش پلیس در محل حاضر شده بودند. عملیات تخریب هم به‌دلیل نگرانی از واکنش مردم از ساعت پنج صبح آغاز شد.

پس از انتشار گسترده خبر تخریب کافه‌های شهرک اکباتان، شهردار منطقه پنج ادعا کرد که این کافه‌های بدون مجوز، سقف پلاستیکی داشتند و به فضای عمومی شهرک تجاوز کرده بودند. شریفی وجود هرگونه نگاه سیاسی در جریان تخریب کافه‌ها را نیز انکار کرد.

روح‌الله حیدرزاده، شهردار ناحیه شش منطقه پنج، هم گفت که این اقدام با حکم دادستان و به درخواست مکرر ساکنان بلوک‌های اطراف بازارچه و هیئت‌مدیره مرکزی شهرک اکباتان انجام شد.

به‌رغم ادعاهای مقام‌های شهرداری، بررسی‌ها نشان می‌دهد که این کافه‌ها قدمتی حدود ۱۰ سال دارند و اگر قرار بود براساس اعتراض و درخواست ساکنان محلی تخریب شوند، این اقدام باید چندین سال قبل انجام می‌شد. به گزارش شبکه شرق، تخریب‌ها به حدی بود که جز تلی از چادر از کافه‌های خیابانی بین بلوک‌های ۱۵ و ۱۶ فاز دو شهرک اکباتان چیزی باقی نماند.

واکنش‌های اعتراضی اهالی شهرک اکباتان به تخریب کافه‌ها در رسانه‌های اجتماعی نیز خلاف ادعای مسئولان شهرداری را اثبات می‌کند. کافه‌هایی که مقام‌های شهرداری آن‌ها را «متخلف» نامیده‌اند، پاتوق اهالی شهرک اکباتان و به‌خصوص جوان‌ترها بودند و گفته می‌شود که بیشتر آن‌ها را جوان‌های تحصیل‌کرده و بومی با سرمایه‌هایی که به‌سختی تهیه شده بود، اداره می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از کافه‌دارها به شرق گفت که پس از تخریب کافه‌اش نزدیک به ۷۰۰ میلیون تومان ضرر کرده است و فکر می‌کند که دیگران نیز همین وضعیت را دارند.

او در مورد علت تخریب و اینکه آیا پیش از این اخطاری مبنی بر تخریب دریافت کرده است یا خیر؟ پاسخ داد: «از حدود چهار سال پیش گاهی برگه‌ای از شهرداری برای ما می‌آمد که در آن گفته می‌شد به‌دلیل اینکه این کافه در مشاعات قرار دارد و ساکنین رضایت ندارند، باید بسته شود. ولی ما اعتنا نمی‌کردیم، چون هیچ‌وقت جدی نبود. آخرین اخطار شش ماه پیش از شهرداری برای ما ارسال شد که در آن گفته شده بود به‌دلیل قرار گرفتن کافه در مشاعات و همچنین بدحجابی و فساد این مکان پلمب می‌شود.»

به‌رغم اینکه مقام‌های حکومتی در تلاش‌اند تخریب کافه‌ها را به درخواست مردم نسبت دهند، واکنش‌های مردم و اهالی شهرک اکباتان خلاف این ادعاها را نشان می‌دهد. مردم اکباتان، شامگاه دوشنبه ۲۵ اردیبهشت، یک‌ روز پس از تخریب شبانه کافه‌ها، بار دیگر از بام‌ها و پنجره‌های خانه‌های مسکونی علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند. همچنین گزارش‌ها از برقراری جو شدید امنیتی در این منطقه حکایت دارد.

شهرک اکباتان پس از کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران و آغاز خیزش انقلابی ایرانیان، به یکی از کانون‌های اصلی مبارزه‌های مردمی تبدیل شد و تلاش نهادهای امنیتی برای سرکوب مردم این منطقه تا مدت‌ها نافرجام بود.