طنین «مرگ بر دیکتاتور» از شهرک اکباتان تهران تا شهرک ولی‌عصر اراک

مراسم خاکسپاری و چهلم کشته‌شدگان خیزش سراسری به صحنه اعتراض عمومی تبدیل می‌شود

چهل و ششمین روز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در حالی به پایان رسید که تجمع‌های ضدحکومتی در بسیاری از نقاط ایران برپا شد، شعارنویسی‌‌ روی دیوار شهرها ادامه یافت و مراسم چهلم کشته‌شدگان اعتراض‌ها به صحنه خشم و اعتراض مردم علیه حکومت تبدیل شد.

بر اساس اعلام خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، تاکنون ۲۸۷ نفر از جمله ۴۶ کودک در اعتراض‌ها کشته شده‌اند؛ ۱۳۳ شهر ایران به خیزش سراسری پیوسته‌اند و نهادهای امنیتی بیش از ۱۴ هزار نفر را بازداشت‌ کرده‌اند.

شامگاه دوشنبه، ۹ آبان، پس از اینکه ساکنان شهرک اکباتان تهران به روال شب‌های قبل، از پنجره و بام‌ خانه‌های خود، شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند، نیروهای امنیتی به این منطقه هجوم بردند و چندین بمب صوتی و گاز اشک‌آور منفجر کردند. در ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، مهیب بودن صدای انفجار بمب صوتی مشهود است. در این ویدیوها، صدای فردی هم شنیده می‌شود که معترضان را تهدید می‌کند و می‌گوید: «به‌والله قسم پاش که برسه، سر ناموسمون رو هم می‌بریم. زن و بچه خودمون رو». این تهدید در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی بازتابی وسیع و واکنش‌های بسیاری داشت.

روز دوشنبه در نقاط دیگری از تهران مانند مترو صادقیه و گلشهر کرج هم تجمع‌های اعتراضی برگزار شد. ویدیویی هم از تجمع اعتراضی دختران و پسران دبیرستانی در منطقه تهرانسر که شعار «بسیجی جیره‌خور، آخرشه خوب بخور» سر می‌دهند، بسیار فراگیر شد.

در شهرهای دیگر ایران نیز تجمع‌های ضدحکومتی برپا شد؛ گزارش‌ها از اراک حاکی از آن است که شهرک ولی‌عصر این شهر روز دوشنبه صحنه جنگ معترضان و نیروهای حکومتی بود. پس از کشته شدن مهرشاد شهیدی‌فر، جوان ۱۹ ساله اراکی به دست نیروهای حکومتی، اعتراض‌های مردمی در این شهر گسترده‌تر شده است. گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که شامگاه دوشنبه گروهی از جوانان این منطقه در پی فراخوان قبلی، به تجمع اعتراضی پیوستند و علیه حکومت شعار دادند. پس از آغاز تجمع، ماموران به تظاهرات‌کنندگان یورش بردند و درگیری خیابانی تن‌به‌تن رخ داد. مردم منطقه نیز با پرتاب ترقه و سنگ از پنجره‌ها به سوی ماموران، به کمک تظاهرات‌کنندگان آمدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اهالی سقز دوشنبه شب مرکز منتسب به ارسال پارازیت روی ماهواره‌ها در پارک لاله این شهر را به آتش کشیدند. در تبریز هم گروهی از مردم تجمع اعتراضی برپا کردند و شعار دادند: «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه»

از شعارنویسی بر دیوارها در شهرهای مختلف هم ویدیوها و تصاویر متعددی منتشر می‌شود. از آن جمله نوشتن شعار بر دیوار مجاور کلانتری ۱۳ کرمان. مردم مشهد در منطقه وکیل‌آباد هم روی بنری که حکومت برای واقعه شاهچراغ طراحی کرده بود، عکس دختر خردسال فرشته‌ احمدی، از کشته‌شدگان اخیر، را نصب کردند.

ویدیویی هم از شهر یزد منتشر شد که نشان می‌داد بهره‌کشی جمهوری اسلامی از کودکان به عنوان نیروی سرکوب همچنان ادامه دارد.

مراسم چهلم کشته‌‌شدگان و شعله‌ور شدن خشم عمومی

در روزهای گذشته، مراسم خاکسپاری و چهلم کشته‌شدگان خیزش سراسری به صحنه اعتراض‌های عمومی تبدیل شدند. مردم خشمگین در این مراسم، شعارهای ضدحکومتی سر دادند و با ماموران امنیتی درگیر شدند.

روز دوشنبه ویدیوهایی از خاکسپاری سارینا ساعدی، دختر نوجوان ۱۶ ساله سنندجی، منتشر شد. پدر سارینا در مصاحبه‌ای تصویری گفته بود که دخترش در اعتراض‌ها کشته نشده است اما برخی نزدیکان او در رسانه‌های اجتماعی فاش کردند که این سخنان رویه تکراری حکومت برای گرفتن اعتراف اجباری از خانواده‌های قربانیان‌اند و سارینا ساعدی را هم حکومتی‌ها کشته‌اند. در مراسم خاکسپاری این دختر سنندجی، فردی که سخنرانی کرد، گفت: «سارینا، تو نمی‌میری؛ تو آتش این انقلاب را شعله‌ورتر کردی؛ تو جهان را بیدار و دشمن را خوار و زبون کردی.»

همکلاسی‌های سارینا اسماعیل‌زاده هم روز دوشنبه در چهلمین روز کشته شدن او، عکسش را بالای تخته‌سیاه کلاس و به جای عکس علی خامنه‌ای نصب کردند.

مراسم چهلم عرفان خزایی، از کشته‌شدگان خیزش سراسری در شهریار، نیز با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد.

حالا دیگر نهادهای امنیتی می‌دانند که مراسم چهلم و خاکسپاری کشته‌شدگان تنها یک آیین سوگواری ساده نیست؛ بلکه محلی برای ابراز خشم و انزجار مردم علیه حکومت است. با وجود تهدیدهای امنیتی، در روزهای آینده مراسم چهلم برخی دیگر از کشته‌شدگان برگزار خواهند شد. خانواده سیاوش محمودی، نوجوان ۱۷ ساله‌، برای برگزاری مراسم چهلم او در روز سه‌شنبه، ۱۰ آبان، در بهشت‌زهرای تهران فراخوان عمومی داده‌اند. مراسم چهلم جواد حیدری هم روز پنجشنبه، ۱۲ آبان، در روستای رحمت‌آباد بزرگ دشتابی قزوین برگزار می‌شود.

در همین روز، مراسم چهلم حنانه کیا در نوشهر، حدیث نجفی در بهشت سکینه کرج و غزاله چلابی در امامزاده قاسم چاکسر برگزار خواهد شد.

محاکمه بازداشتی‌ها با هدف ارعاب عمومی

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، روز دوشنبه بار دیگر خواستار محاکمه سریع بازداشتی‌ها شد و ادعا کرد که این خواسته مردم است. به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی قصد دارد با صدور احکام سنگین برای معترضان وحشت و ترس عمومی ایجاد کند بلکه بتواند اعتراض‌ها را فرو بنشاند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، روز دوشنبه، امیر رئیسیان، وکیل دادگستری، از دسترسی نداشتن محمد قبادلو، یکی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها، به وکیل انتخابی و دادگاه عادلانه خبر داد. محمد قبادلو، ۲۲ ساله، یکی از کسانی است که روز شنبه، ۷ آبان، در دادگاه عمومی و انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، به «افساد فی‌الارض» متهم شد.

تفهیم اتهام «فساد فی‌الارض» سهیل خوشدل، نوجوان ۱۷ ساله‌ای که در اعتراض‌های رشت دستگیر شد، نیز موضوعی بود که خشم بسیاری از کاربران و فعالان حقوق کودک را در پی داشت؛ زیرا در جمهوری اسلامی، حکم فساد فی‌الارض اشد مجازات است؛ حال‌ آنکه طبق پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، کشورهای عضو متعهد شده‌اند از مجازات کیفری افراد زیر ۱۸ سال خودداری کنند.

جمهوری اسلامی در جریان خیزش سراسری دست‌کم ۴۶ کودک را کشت و شمار زیادی را بازداشت کرد.

روز دوشنبه، تصاویری از یک نوجوان ۱۶ ساله اهل پیرانشهر به نام کومار درافتاده هم منتشر شد که در اثر شلیک ماموران حکومت ابتدا زخمی و سپس کشته شد. پدر کومار در مراسم خاکسپاری پسرش، گفت: «با اینکه با مرگ او جگرم سوخت، بگذار جان او فدای آزادی شود. این‌ها به هیچ‌کس رحم نخواهند کرد و همه را خواهند کشت.»

کومار قبل از مرگ، در یکی از پیام‌های اینستاگرامی‌ خود نوشته بود: «ما ساکنان خاورمیانه بعضی‌هامون در جنگ کشته می‌شویم، بعضی‌ها در زندان، بعضی‌ها در خیابان، بعضی‌ها در دریا غرق می‌شویم، حتی کوه‌های سربه فلک کشیدە نیز انتقام تنهایی خود را از ما می‌گیرند، چون کار ما مردن است.»