عضو ارشد جهاد اسلامی جزئیاتی از مفاد توافق آتش‌بس با اسرائیل را فاش کرد

توقف حمله‌ها در غزه و کرانه باختری و بازکردن تمامی گذرگاه‌ها از شروط جهاد اسلامی اعلام شده است

یکی از اعضای ارشد جنبش جهاد اسلامی جزئیاتی از توافق آتش‌بس با اسرائیل را که شامگاه شنبه، ۱۳ مه (۲۳ اردیبهشت)، حاصل شد، بیان کرد. 

داوود شهاب، از رهبران گروه شبه‌نظامی جهاد اسلامی فلسطینی در غزه، به شبکه خبری العربیه گفت که اسرائیل از طریق میانجی مصری به این گروه تعهد داده است که کشتن فرماندهان جهاد اسلامی و افراد دیگر را در نوار غزه متوقف کند. او افزود که مصر به مثابه میانجی مذاکرات آتش‌بس و نیز سازمان ملل متحد، این امر را تایید کرده‌اند. 

داوود شهاب از تلاش‌های قاهره در رسیدن به آتش‌بس، مذاکره با طرف اسرائیلی و گرفتن تعهد از آن برای توقف حمله‌ها قدردانی کرد و افزود که مطابق مفاد دریافت‌شده از مقام‌های مصری، این توافق به محض اجرایی شدن، مستلزم آتش‌بس، توقف حمله به غیرنظامیان و تخریب خانه‌ها، و نیز توقف هدف قرار دادن اعضای جهاد اسلامی است. 

شهاب دوشنبه، ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت)، به العربیه گفت که جز اقدام روز گذشته اسرائیل در پاسخ به موشکی که به دلیل نقص فنی از نوار غزه شلیک شد،  فعلا هیچ‌گونه نقض آتش‌بس مشاهده نشده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جهاد اسلامی، موافقت با آتش‌بس را به تعهد اسرائیل به توقف حمله‌ها در غزه و کرانه باختری، توقف هدف قرار دادن منازل غیرنظامیان، بازکردن تمامی گذرگاه‌ها، و جلوگیری از عبور «راهپیمایی پرچم» از اماکن مقدس اسلامی مشروط کرده بود. تحویل پیکر خضر عدنان، از رهبران جهاد اسلامی که اوایل ماه مه، پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در زندان اسرائیل درگذشت، نیز یکی دیگر از شروط جهاد اسلامی اعلام شده است.  

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دوشنبه گفت که راهپیمایی «روز پرچم» در اورشلیم در مسیر سنتی خود که شامل محوطه حرم شریف و مسجد‌الاقصی نیز می‌شود، برگزار خواهد شد. 

هفته گذشته نیز حماس، سازمان شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در نوار غزه، در بیانیه‌ای هشدار داده بود که اجازه نخواهد داد «برنامه‌ها برای یهودی کردن محوطه مسجدالاقصی و شهر قدیمی اورشلیم» پیش برود. 

در سال‌های گذشته، راهپیمایی یهودیان با پرچم اسرائیل در اماکن مقدس اسلامی اورشلیم، موجب بروز درگیری میان یهودیان و مسلمانان شده بود. 

مقام‌های مصری پیش‌تر، شنبه‌شب، ۱۳ مه، ساعت ۱۰ شب به وقت محلی،توافق اسرائیل و جهاد اسلامی فلسطینی را با برقراری آتش‌بس و اجرایی شدن آن تحت نظارت قاهره، تایید کرده بودند.  

محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطینی، تلاش‌های قاهره را به رهبری عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، برای رسیدن به توافق آتش‌بس و توقف حمله‌های اسرائیل به نوار غزه، ستود. 

محمود عباس گفت که نقش فعال مصر در این زمینه «نشان‌دهنده مناسبات ویژه مصر و فلسطینی‌ها و توجه به حقوق و آرمان‌های آنان است».

در دور اخیر درگیری‌ها میان اسرائیل و شبه‌نظامیان جهاد اسلامی در نوار غزه، ۴۳ فلسطینی، از جمله شش فرمانده و عضو ارشد جهاد اسلامی، و چندین غیرنظامی و کودک کشته شدند. حمله‌های موشکی جهاد اسلامی نیز باعث کشته شدن یک اسرائیلی شده است. 

بیشتر از جهان