مذاکرات آتش‌بس در ابهام؛ جهاد اسلامی بیش از ۸۵۰ راکت به اسرائیل شلیک کرد

نخست‌وزیر اسرائیل گفت تا زمانی که نیاز باشد حمله‌ها را ادامه می‌دهیم

پس از سه‌ روز درگیری شدید بین اسرائیل و گروه جهاد اسلامی فلطسین، از بامداد جمعه ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) حمله‌های متقابل متوقف شد و خوش‌بینی‌ها برای اعلام آتش‌بس افزایش یافت. هم‌زمان برخی رسانه‌های عربی خبر دادند دو طرف در پی میانجی‌گری مصر با اعلام آتش‌بس موافقت کرده‌اند. با این حال مقام‌های اسرائیل و جهاد اسلامی به‌طور رسمی این خبر را تایید نکرده‌اند.

آرامش نسبی بامداد جمعه در حالی است که دو طرف تا شامگاه پنج‌شنبه به حمله‌های شدید متقابل ادامه دادند. اسرائیل در حمله‌هایی که آن را «عملیات تیر و سپر» نامیده است، اهدافی را در غزه بمباران کرد و جهاد اسلامی در حمله‌های هوایی «انتقام آزادگان» بالغ‌بر ۸۵۰ راکت و موشک را به سمت شهرک‌های اسرائیلی‌ها فرستاد.

روز پنج‌شنبه در پی حمله‌های هوایی اسرائیل احمد ابودقه، معاون فرمانده نیروی موشکی جهاد اسلامی فلسطین کشته شد. او پنجمین فرمانده ارشد جهاد اسلامی بود که طی درگیری‌های سه روز اخیر کشته شد. برمبنای گزارش‌ها تاکنون یک اسرائیل نیز در این حمله‌ها کشته و شماری مجروح شده‌اند.

اسرائیل می‌گوید حمله‌های هوایی پنج‌شنبه به اهدافی در غزه در پاسخ به رگبار گسترده راکت‌ها به سمت جنوب و مرکز اسرائیل بود. جهاد اسلامی فلسطین هم حمله‌های راکتی را پاسخی به کشته شدن فرماندهان ارشد خود اعلام کرد.

به گزارش تایمز اسرائیل، گفته می‌شود گفت‌وگوهای آتش‌بس با میانجی‌گری مصر که پیش از این شکست‌خورده به نظر می‌رسید، در حال احیا است. با این حال احسان عطایا، از مقام‌های ارشد جهاد اسلامی صبح جمعه گفت هنوز توافقی حاصل نشده است او همچنین میانجی‌گری مصر برای آتش‌بس را به این دلیل که تضمینی وجود ندارد زیر سوال برد. فرمانده ارشد جهاد اسلامی گفت: «توقف کشتارهای هدفمند فلسطینی‌ها یک پیش‌شرط ضروری برای مذاکرات است.»

درخواستی که اسرائیل آن را رد کرده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پنج‌شنبه‌شب در جلسه‌ای با سران امنیتی اسرائیل در مقر ارتش گفت عملیات علیه غزه «در صورت نیاز» ادامه می‌یابد و این کشور «تحمیل هزینه‌های سنگین به جهاد اسلامی را در پاسخ به تعرض علیه شهروندان اسرائیلی ادامه می‌دهد».

گزارش‌ها از داخل اسرائیل نیز حاکی از آن است که برخی مقام‌های این کشور تاکید دارند درگیری‌ها باید به گروه جهاد اسلامی محدود شود و نباید به گروه بزرگ‌تر و مسلح‌تر حماس کشیده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز پنج‌شنبه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران خارجه  فرانسه، آلمان، مصر و اردن با صدور بیانیه‌هایی خواستار آتش‌بس شدند.

وزیران خارجه در بیانیه‌ای مشترک گفتند از وخامت اوضاع و دور جدید درگیری‌ها که تلفات غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان را در پی داشته است، به شدت نگران‌اند. آن‌ها همچنین تلاش مصر را برای میانجی‌گری ستودند؛ و از اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین خواستند به تعهدهای خود که در نشست ماه مارس تصویب شد، عمل کنند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای از طرفین خواست حمله‌های متقابل را پایان دهند.

به گفته وزارت بهداشت فلسطین از زمان آغاز درگیری‌ها تاکنون دست‌کم ۳۰ نفر در غزه کشته و ۹۳ نفر مجروح شده‌اند. آسوشیتدپرس نیز در گزارشی کشته شدن دست‌کم ۲۸ فلسطینی در نوار غزه را تایید کرد و نوشت شماری از کشته‌شدگان افراد غیرنظامی از جمله زنان و کودکان‌اند. کانال ۲۴ اسرائیل نوشت شش تن از جان‌باختگان، کودک بودند.

وزارت امور خارجه ایالات‌متحده آمریکا در بیانیه‌ای این تلفات را «دلخراش» توصیف کرد و از طرفین خواست از کشتار غیرنظامیان خودداری کنند. سامح شکری، وزیر خارجه مصر نیز عصر پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت تلاش‌های این کشور برای پایان دادن به درگیری‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است.

بیشتر از جهان