ادامه درگیری‌ها علی‌رغم توافق آتش‌بس میان اسرائیل و جهاد اسلامی

ارتش اسرائیل گفت که دقایقی پس از شروع رسمی آتش‌بس موشک‌پرانی جهاد اسلامی ادامه یافت و آژیر خطر در برخی شهرهای اسرائیل به صدا درآمد

تلویزیون مصر حوالی ساعت ۹ شب به وقت محلی اعلام کرد که با میانجیگری قاهره، اسرائیل و جهاد اسلامی به توافق آتش‌بس رسیده‌اند و آتش‌بس از ساعت ۱۰ شب به وقت محلی آغاز خواهد شد. 

با این وجود خبرها از اسرائیل و غزه حاکی است که دقایقی پس از ساعت ۱۰ شب و شروع رسمی آتش‌بس، تبادل آتش میان دو طرف ادامه یافت. 

اورشلیم‌پست نوشت که به دنبال راکت‌پرانی از غزه، هشت دقیقه پس از ساعت ۱۰ آژیر خطر در شهر سدروت اسرائیل، و ۱۵ دقیقه بعد در شهرهای نیریم و عین‌هاشلوشا در نزدیکی نوار غزه به صدا درآمد. 

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که پس از آن نیروهای دفاعی آن کشور دو موشک‌انداز جهاد اسلامی در غزه را هدف حمله قرار دادند. 

با این حال منابع خبری عربی از شادی و پایکوبی فلسطینی‌ها در نوار غزه به مناسبت توافق برقراری آتش‌بس خبر داده‌اند. 

درگیری‌های اسرائیل و جهاد اسلامی فلسطین روز شنبه نیز ادامه داشت و این گروه شبه‌نظامی فلسطینی از صبح زود روز شنبه به سمت خاک اسرائیل راکت شلیک کرد تا آژیر خطر در مناطق جنوب کشور به صدا در بیاید. اسرائیل پیش از این گفته بود که آتش‌بسی در غزه در کار نخواهد بود، اما از گروه‌های فلسطینی خواست دست از پرتاب راکت به سوی اسرائیل بردارند. یک مقام مطلع فلسطینی هم به خبرگزاری رویترز گفته بود رسیدن به آتش‌بس «پیچیده» و «دشوار» است، اما او تاکید کرد که قاهره به تلاش خود ادامه می‌دهد.

پیش از پذیرش آتش‌بس تصاخی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، در نشستی در نزدیکی اورشلیم گفته بود: «ما مذاکرات آتش‌بس برگزار نمی‌کنیم». او تاکید کرد که اولویت اسرائیل فعلا ادامه حمله‌ها به جهاد اسلامی است و تلویحا گفت ظرفیت راکتی این سازمان شبه‌نظامی به زودی به پایان می‌رسد.

شاخه مسلح جهاد اسلامی هم گفته بود که همچنان به پرتاب راکت ادامه می‌دهد. در بیانیه این سازمان که مورد حمایت مالی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی است، آمده است: «مقاومت خودش را برای چندین ماه رویارویی آماده کرده است». این گروه مدعی شد که حوالی ساعت ۷:۳۰ شنبه شب با موشک‌های نقطه‌زن ضدتانک به نیروهای اسرائیل در نزدیکی مرز غزه حمله کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما یکی از قربانیان راکت‌های جهاد اسلامی در روز شنبه کارگری از اهالی غزه بود که در خاک اسرائیل کشته شد. عبدالله ابو جبه پدر شش فرزند بود و به همراه برادرش برای کار به شهرک «شوکیدا» در اسرائیل آمده بود که زیر ضرب راکت‌های جهاد اسلامی زخمی شد. برادرش هنوز در حال مداوا در بیمارستانی در بئرشبع است.

تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، نابودی خانه‌ای مسکونی در محله الزیتون غزه در حمله‌ای هوایی از طرف اسرائیل را نشان می‌دهد. ارتش اسرائیل می‌گوید مراکز فرماندهی و لانچرهای (وسیله پرتاب موشک) جهاد اسلامی در غزه را هدف قرار داده است. این نیروی نظامی مدعی است که تمام تلاش خود را برای محدود کردن کشته شدن غیرنظامی‌ها و تخریب خانه‌ها می‌کند و جهاد اسلامی را متهم می‌کند که عامدانه مراکز فرماندهی‌اش را در محلات مسکونی قرار داده است.

یک پهپاد اسرائيل روز شنبه در نزدیکی غزه در خاک اسرائیل سقوط کرد. اما ارتش می‌گوید خودش اشتباهی این پهپاد را منهدم کرده است.

در تل‌آویو، بزرگ‌ترین شهر اسرائیل، چند صد نفر از مردم تجمع‌های اعتراضی با خواست توقف جنگ برگزار کردند. از جمله پلاکاردهایی که به زبان‌های عربی، انگلیسی و عبری در این تجمع‌های اعتراضی بالا رفت می‌توان به «غزه را آزاد کنید» و «به سرکوب و کشتار فلسطینی‌ها خاتمه دهید» اشاره کرد. مردم در ضمن شعار دادند: «دموکراسی را نمی‌توان با کودکان کشته‌شده ساخت».

در عین حال، تجمع‌های اعتراضی مردم اسرائیل علیه دولت بنیامین نتانیاهو و با خواست دموکراسی نیز برای نوزدهمین هفته پیاپی ادامه یافتند. برخی راهپیمایی‌ها در مناطق جنوبی و مرکزی کشور به دلایل امنیتی تعطیل شدند، اما همچنان تجمع‌های اعتراضی در شهرهایی همچون حیفا و تل‌آویو برگزار شدند. خواست مخالفت با جنگ نیز در برخی راهپیمایی‌ها مطرح شده است، گرچه رهبران اپوزیسیون اسرائیل عموما حامی حمله‌ها به جهاد اسلامی‌اند.

درگیری‌ها به کرانه غربی نیز کشیده شده است. حمله اسرائیل به حومه‌های شهر نابلس در شمال این منطقه به کشته شدن دو فلسطینی انجامید. چند ساعت بعد، یک مرد فلسطینی به ضرب گلوله از پای در آمد. پلیس اسرائیل می‌گوید او با چاقویی در دست به سمت نیروهای نظامی می‌دویده است. محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطین، از سازمان ملل خواست وارد عمل شود.

در این دور از درگیری‌ها، حداقل چهار زن و شش کودک در نوار غزه کشته‌ شدند. یک زن اسرائیلی نیز طی حمله راکتی به منزلش در نزدیکی تل آویو جان باخت. مجموعا ۳۳ نفر فلسطینی و ۲ نفر در اسرائیل جان باختند. شش نفر از فرماندهان ارشد جهاد اسلامی جزو کشته‌شدگان‌اند. به گفته ارتش اسرائیل، از آغاز «عمیات سپر و کمان» در روز سه‌شنبه تا ساعت چهار بعدازظهر روز شنبه، جهاد اسلامی مجموع هزار و ۲۳۴ راکت و خمپاره به اسرائیل شلیک کرده است. از این تعداد، ۲۲۱ مورد در خاک غزه فرود آمدند و ۹۷۶ مورد نیز از مرز گذشتند تا وارد اسرائیل شوند. از این میان، ۳۷۳ راکت از طریق سامانه‌های پدافند هوایی منهدم شدند و بسیاری نیز در مناطق بی‌جمعیت فرود آمدند. اما چند مورد در شهرها فرود آمدند و به کشته شدن یک نفر، زخمی شدن چند نفر و خرابی‌های گسترده منجر شدند. ارتش اسرائیل در مقابل، ۳۷۱ حمله به خاک غزه انجام داده است.

بیشتر از جهان