وعده تهران به جهاد اسلامی: پنج میلیون دلار برای هر روز درگیری با اسرائیل

یک منبع موسوم به «اتاق مشترک» گروه‌های فلسطینی در نوار غزه گفت یک موشک در نتیجه نقص فنی پرتاب شده است

راکت‌های پرتاپ شده به اسرائیل از سوی غزه،‌ ۱۳ مه ۲۰۲۳-  MAHMUD HAMS / AFP

به گزارش شبکه ۱۲ اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران در ازای هر روز درگیری با اسرائیل، پنج میلیون دلار به جهاد اسلامی فلسطین وعده داده است.

به گزارش تایمز اسرائیل، شبکه ۱۲ این کشور منبعی برای این ادعای خود ارائه نکرده است. این رسانه گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران از حامیان اصلی این گروه تروریستی مستقر در غزه است که پیش از آتش‌بس شب گذشته (۱۳ مه - ۲۳ اردیبهشت)، در یک دوره چهار روزه حدود ۱۵۰۰ موشک به سوی اسرائیل شلیک کرد.

پیش‌تر نیز اورشلیم‌پست در سال ۲۰۲۱  به نقل از وزیر دفاع وقت اسرائیل نوشت جمهوری اسلامی ایران سالانه ده‌ها میلیون‌ها دلار به جهاد اسلامی فلسطین کمک می‌کند تا بتواند به اسرائیل حمله کند.

‌شنبه‌شب، ۱۳ مه، اسرائیل و جهاد اسلامی فلسطین با میانجیگری قاهره و پس از چند روز درگیری شدید میان دو طرف، به توافق آتش‌بس رسیدند. با این حال، خبرها حاکی از آن است که دقایقی پس از ساعت ۱۰ شب و شروع رسمی آتش‌بس، تبادل آتش میان دو طرف ادامه داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌رغم ادامه درگیری‌ها میان دو طرف، منابع خبری عربی از شادی و پایکوبی فلسطینی‌ها در نوار غزه به مناسبت توافق برقراری آتش‌بس خبر دادند.

بر اساس این توافق، دو طرف متعهد شدند که به هدف قرار دادن غیرنظامیان و نیز تخریب ساختمان‌های مسکونی پایان دهند.

به گزارش تایمز اسرائیل، پرتاب راکت از غزه به جنوب اسرا‌ئیل، عصر یکشنبه نیز ادامه داشت. ارتش اسرائیل می‌گوید که یک موشک از نوار غزه به سمت شهر ساحلی عسقلان در جنوب شلیک شد که آرامش ۲۰ ساعته را میان اسرائیل و جهاد اسلامی پس از آتش‌بس، شکست.

نیروهای ارتش اسرائیل اعلام کردند که این موشک در یک فضای باز فرود آمد و آسیبی وارد نکرد. ارتش اسرائیل افزود که سامانه دفاعی «گنبد آهنین» استفاده نشد، زیرا این موشک به سمت یک منطقه پرجمعیت فرود نمی‌آمد.

به گزارش تایمز اسرائیل، یک منبع موسوم به «اتاق مشترک» گروه‌های فلسطینی در نوار غزه، به شبکه الجزیره گفت که این موشک در نتیجه نقص فنی پرتاب شده است. این منبع گفته است که «مقاومت، تعهد خود را به آتش‌بس تایید می‌کند».

ارتش اسرائیل اعلام کرده است که تانک‌های اسرائیلی در پاسخ به شلیک این موشک، دو پست دیده‌بانی متعلق به حماس را هدف قرار دادند.