جواهرات چپاول‌شده دوران نازی‌‌ها در حراج کریستیز به قیمت مطلوب نرسیدند

گروه‌های یهودی به‌دلیل تاریخچه این مجموعه، از این حراجی انتقاد کرده بودند

انگشتر «یاقوت طلوع خورشید» حدودا ۲۶ قیراط است-  Fabrice COFFRINI / AFP

انگشتر یاقوت و گردن‌بند الماس ۹۰ قیراطی در حراجی که موردانتقاد گروه‌های یهودی قرار گرفته بود، به قیمتی کمتر از حد انتظار رسید. علت این انتقاد آن بود که مالک سابق این جواهرات با سلب مالکیت یهودیان تحت حکومت نازی‌ها ارتباط داشت.

یک انگشتر یاقوت و یک گردن‌بند الماس در حراجی روز چهارشنبه کریستیز به قیمت‌هایی کمتر از آنچه پیش‌بینی‌ شده بود رسید. در این حراجی مجموعه بزرگی از جواهرات زن اتریشی متوفی که وارث مالک بود، به فروش گذاشته شد، جواهراتی که با درآمد هنگفت امپراتوری خرده‌فروشی متعلق به دوران نازی‌ها در آلمان خریداری شده بود.

گروه‌های یهودی به‌دلیل تاریخچه این مجموعه، از این حراجی انتقاد کرده بودند.

به گزارش تایمز اسرائیل، این شرکت حراجی از حراج این ۷۰۰ قطعه جواهرات دفاع کرد و گفت عایداتش صرف امور خیریه ازجمله یک موزه هنر در وین و تحقیقات پزشکی خواهد شد.

این مجموعه متعلق به هایدی هورتن بود که شوهر آلمانی‌اش در دهه ۱۹۳۰ یک امپراتوری خرده‌فروشی دایر کرد. هایدی هورتن در سال ۲۰۲۲ درگذشت.

گروه‌های حقوق بشری مدافع حقوق بازماندگان و قربانیان هولوکاست از کریستیز خواسته بودند از برگزاری این حراجی منصرف شود.

«یاقوت طلوع خورشید» که حدودا ۲۶ قیراط است و هورتن آن را با پولی معادل ۳۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ خرید، روز چهارشنبه به قیمت کمی بیش از ۱۳ میلیون فرانک سوئیس (حدود ۱۴.۶ میلیون دلار) با احتساب هزینه‌ها و حق بیمه خریدار، به فروش رسید.

برآورد قیمت این یاقوت پیش از فروش ۱۴ تا ۱۸ میلیون فرانک بود.

به گزارش تایمز اسرائیل، پیش‌تر الماس ۹۰ قیراطی «اشک هندوستان» که گل جواهرات گردن‌بندی مزین به الماس‌های کوچک‌تر است، به قیمت ۶.۳ میلیون فرانک (۷ میلیون دلار) با احتساب هزینه‌ها به فروش رسید. برآورد قیمت این الماس پیش از فروش در بازه ۹ تا ۱۴ میلیون فرانک قرار داشت.

خریداران این دو مورد منحصربه‌فرد هنوز شناسایی نشده‌اند.

به گفته کریستیز، درمجموع عایدی حراجی روز چهارشنبه -‌اولین بخش حضوری این حراجی که پیش‌تر در همین ماه به‌صورت مجازی نیز برگزار شده بود- به ۱۵۶ میلیون دلار رسید. این رقم بیشتر از حداقل برآورد ۱۳۹ میلیون دلاری است که پیش‌بینی شده بود در رویداد آن روز جمع می‌شود.

در این حراجی جواهراتی همچون یاقوت کبود، زمرد، مروارید و الماس به فروش گذاشته‌ شدند.

مرحله نهایی این حراجی قرار است روز جمعه برگزار شود، اما جواهرات برتر را روز چهارشنبه به حراج گذاشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش تایمز اسرائیل، موسسه کریستیز با درخواست گروه‌های یهودی برای لغو این حراج مخالفت کرد. این موسسه تایید کرد که برای هایدی هورتن از همسرش هلموت هورتن که در سال ۱۹۸۷ درگذشت، «میراث هنگفتی» به جا مانده است. همسر او در دوران حکومت نازی‌ها، کسب‌وکارهای یهودیان «مجبور به فروش» را خریداری کرده بود تا امپراتوری خرده‌فروشی خود را دایر کند. به گفته موسسه کریستیز، در مورد این اقدامات او «اطلاعات کاملا مستندی» وجود دارد.

در دوران حکومت نازی‌ها ده‌ها هزار فروشگاه‌ متعلق به یهودیان مشمول برنامه «آریایی‌سازی» شدند و اقدامات تحریمی، حملات تبلیغاتی و دیگر فشارهای مقام‌ها در دهه ۱۹۳۰ آلمان سبب شد ارزش دارایی‌های یهودیان کاهش یابد. به بسیاری از یهودیان هیچ غرامتی هم ندادند.

امثال هورتن که در کسب‌وکار دستی داشتند، از این فرصت استفاده کردند. قسمت اعظم ثروت او بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت، اما فروشگاه‌های زنجیره‌ای معروف او در دوران حکومت نازی‌ها پا گرفت.

به گفته موسسه کریستیز، خرید تمامی این جواهرات بیش از ۵۰ سال طول کشید و از اوایل دهه ۱۹۷۰ آغاز شد، یعنی بیش از یک ربع قرن بعد از آن‌که نازی‌ها در پایان جنگ جهانی دوم از قدرت سرنگون شدند. این موسسه حراجی گفت با توجه به آن‌که تمام سود این حراج صرف امور خیریه می‌شود، فروش آن‌ها را به عهده گرفته است.

به گزارش تایمز اسرائیل، دیوید شاکتر، رئیس بنیاد بازماندگان هولوکاست ایالات متحده، گفت این بنیاد توضیح موسسه کریستیز را شنیده است، اما گفت: «شکی نیست که هولوکاست را بی‌اهمیت جلوه می‌دهند تا بتوانند پولی را که بی‌رحمانه و در شرایطی وحشیانه از یهودیان به غارت برده‌اند- شرایطی که به‌هیچ‌وجه برای مردم امروز قابل درک نیست- صرف حمایت از (مقاصدی خیریه‌ای) کنند که سودجویان دست‌چین می‌کنند.»

در بیانیه شاکتر که وکیل این گروه با ایمیل فرستاده، آمده است: «ثروت هورتون را از کشتار شش میلیون نفر یهودی و ازجمله یک‌و‌نیم میلیون کودک نمی‌توان منفک کرد. به نظر من هر کسی که این جواهرات را بخرد، دست یا گردن خود را تا ابد به خون قربانیان یهودی هولوکاست آغشته می‌کند.»

بیشتر از زندگی