تابلویی که نازی‌ها دزدیدند ۳۷ میلیون پوند فروخته شد

«مورنائو با کلیسا-۲» برای هنرمند روسی رکورد قیمت به ثبت رساند

این تابلو متعلق به یوهانا مارگارت استرن و زیگبرت ساموئل استرن، دو کلکسیون‌دار یهودی آلمانی بود‌- barrons

تابلو نقاشی اثر واسیلی کاندینسکی که نازی‌ها آن را از یک یهودی قربانی هولوکاست دزدیده بودند، در حراجی به قیمت بی‌سابقه ۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار پوند فروخته شد.

حراجی ساتبیز تابلو «مورنائو با کلیسا ۲» (Murnau mit Kirche II) را عصر چهارشنبه (۱ مارس) در لندن فروخت.

این تابلو متعلق به یوهانا مارگارت استرن و زیگبرت ساموئل استرن، دو کلکسیونر آثار هنری آلمانی یهودی بود. نازی‌ها یوهانا  را در آمستردام دستگیر کردند. او در سال ۱۹۴۴ در اردوگاه کار اجباری آشویتس درگذشت.

موزه وان آبه در آیندهوون [هلند] این نقاشی را سال ۲۰۲۲ پس از یک کشمکش قانونی بر سر مالکیت آن، به فرزندان استرن بازگرداند.

این منظره رنگارنگ روستایی در باواریا که در سال ۱۹۱۰ تکمیل شد، پیش‌درآمد تصویرسازی‌های انتزاعی جسورانه در آثار بعدی کاندینسکی است.

موزه وان آبه در آیندهوون این نقاشی را سال گذشته به نوادگان یوهانا مارگارت استرن و زیگبرت ساموئل استرن مجموعه‌داران هنری یهودی آلمانی، بازگرداند.

زیگبرت استرن در سال ۱۹۳۵ درگذشت و یوهانا از آلمان نازی به آمستردام گریخت و در آنجا مجبور شد بسیاری از [آثار] مجموعه خود را بفروشد. او پس از آنکه نازی‌ها هلند را اشغال کردند، دستگیر شد و در سال ۱۹۴۴ در اردوگاه کار اجباری آشویتس درگذشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر اعلام ساتبیز، درآمد حاصل از فروش بین ۱۳ وارث استرن‌ها تقسیم خواهد شد و تحقیقات بیشتر در مورد سرنوشت کلکسیون این خانواده را هم تامین مالی خواهد کرد.

موزه‌های هلند در سال ۲۰۱۳، تعداد ۱۳۹ اثر هنری را به عنوان اموالی که نازی‌ها غارت کرده بودند، شناسایی کردند؛ از جمله نقاشی‌هایی از هنرمندانی مانند کاندینسکی، هانری ماتیس و پل کلی.

در سال ۲۰۲۱، شهرداری آمستردام موافقت کرد یکی دیگر از آثار کاندینسکی به نام «نقاشی با خانه‌ها» (Painting With Houses) را به وارثان خانواده‌ای یهودی که در اصل مالک آن بودند، بازگرداند. شهرداری آن را در سال ۱۹۴۰ در حراجی خریده و در موزه استدلیجک (Stedelijk) آویخته بود.

لوسیان سیمونز، مسئول استرداد جهانی ساتبیز، خاطرنشان کرد که امسال بیست‌وپنجمین سالگرد کنفرانس بین‌المللی هنر غارت‌شده است که سال ۱۹۹۸ در واشنگتن برگزار شد و نشان می‌دهد تلاش‌های قبلی برای بازگرداندن آثار غارت‌شده کافی نبوده‌اند.

سیمونز گفت: «از آن زمان، بخش استرداد ساتبیز با بسیاری از وارثان و خانواده‌ها کار کرده است تا آن‌ها را به اموال مسروقه‌ خود برساند و در عین حال به بازگویی داستان‌ها و جشن گرفتن زندگی‌شان کمک کند.»

یکی دیگر از این آثار «رقص در ساحل» (Dance on the Beach) اثر ادوارد مونک، در همان حراج ساتبیز به قیمت ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار پوند (۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار) فروخته شد.

این تابلو عظیم یکی از چندین نقاشی طراحی‌شده برای امپرساریو تئاتر ماکس راینهارت در دهه ۱۹۳۰ بود که توماس اولسن، یک مالک کشتی نروژی پس از آنکه مالک یهودی، آن کرت گلاسر، مجبور به فرار از آلمان نازی شد، آن را خریده بود.

اولسن مجموعه بزرگ خود از آثار مونک‌ــ از جمله نسخه‌ای از معروف‌ترین نقاشی‌اش «جیغ»ــ را در زمانی که نازی‌ها در طول جنگ جهانی دوم نروژ را اشغال کردند، پنهان کرده بود.

ساتبیز گفت که این نقاشی «بر اساس توافق» بین خانواده اولسن و گلیزر فروخته شده است.

این مقاله شامل گزارش آسوشیتدپرس است.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر