اولین جراحی مغز جنین داخل رحم انجام شد

با کمک این روش خطر بروز آسیب مغزی طولانی‌مدت، معلولیت یا مرگ این نوزادان کاهش می‌یابد

محققان گفتند این عمل جراحی خطر زیادی دارد و ممکن است همیشه نتواند فرایند ایست قلبی را برعکس کند - Canva

پزشکان به منظور رفع یک ناهنجاری مغزی که ممکن است مرگبار باشد، برای اولین بار مغز جنین را جراحی کردند تا از بروز آسیب و ایست قلبی پس از تولد جلوگیری کنند.

در این جراحی که اخیرا در نشریه سکته (Stroke) تشریح شد، یک عارضه در حال پیشرفت موسوم به ناهنجاری رگ جالینوس (وی‌او‌جی‌ام) در مغز جنین که می‌تواند مرگبار باشد، ترمیم شد.

این ناهنجاری تهاجمی عروقی وضعیت نادری است که در آن، رگ‌هایی که خون را با فشار زیاد از قلب به مغز می‌رسانند، به جای اتصال به مویرگ‌هایی که با کند کردن جریان خون اکسیژن را به بافت‌های مغزی اطراف خود می‌رسانند، مستقیم به رگ‌هایی عمقی پایه مغز وصل می‌شوند.

به گفته محققان از جمله پژوهشگران بیمارستان کودکان بوستون ایالات متحده، این عارضه شایع‌ترین ناهنجاری مادرزادی عروق مغزی است که از هر ۶۰ هزار مورد تولد، در یک نوزاد بروز می‌کند و پس از تولد به‌طور جدی بر قلب و مغز نوزاد اثر می‌گذارد.

این عارضه که ابتدا با سونوگرافی مشاهده‌‌پذیر است، فشار شدیدی بر زندگی نوزاد وارد می‌کند و ممکن است به ایست قلبی یا سایر عارضه‌هایی منجر شود که خطر مرگ بالقوه نوزاد را به همراه دارند.

یکی از روش‌های درمانی موجود جراحی پس از تولد موسوم به آمبولیزاسیون با استفاده از کاتتر [لوله‌ای فلزی یا لاستیکی که برای تخلیه مواد یا دیدن وارد مجاری بدن می‌کنند مانند سوند] است. در این جراحی، محل اتصال مستقیم شریان به رگ در این ناهنجاری بسته می‌شود تا راه ورود جریان اضافی خون به مغز و قلب مسدود شود.

البته محققان گفتند این عمل جراحی خطر زیادی دارد و ممکن است همیشه نتواند فرایند ایست قلبی را برعکس کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آن‌ها، امکان دارد آسیب مغزی شدید حتی پیش از تولد نوزاد رخ داده باشد و به ناتوانی‌ شناختی درازمدت و عارضه‌های خطرناک برای زندگی نوزاد یا حتی مرگ منجر شود.

محققان در این آزمایش بالینی که ادامه دارد، برای مقابله با بیماری وی‌او‌جی‌ام قبل از تولد از سونوگرافی استفاده کردند.

دارن بی اورباخ، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: «خیلی برایمان جالب بود که این بیماری تهاجمی که معمولا پس از تولد مشاهده می‌شود، دیگر رخ نداد. در نهایت مسرت می‌توانیم بگوییم که نوزاد در هفته ششم بهبودی چشمگیر و پیش‌رونده‌ای دارد، دارویی مصرف نمی‌کند، خوردوخوراکش عادی است، وزن اضافه می‌کند و از بیمارستان مرخص می‌شود. هیچ نشانه‌ای از آثار منفی روی مغز هم به چشم نمی‌خورد.»

دو روز بعد [از جراحی مغز جنین] که اسکن‌ها نشان دادند خروجی قلب در حال عادی شدن است، نوزاد از طریق زایمان طبیعی القایی متولد شد.

به گفته محققان این نوزاد به مدت چند هفته در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان تحت نظر بود و سپس مرخص شد.

طی این مدت، نتایج آزمایش‌های مغزواعصاب نوزاد عادی بود و در اسکن‌های ام‌آرآی مغز، هیچ نشانی از سکته، تجمع مایعات یا خون‌ریزی مشاهده نشد.

 دکتر اورباخ گفت: «این نخستین بیمار درمان‌شده ما بود و ادامه دادن این آزمایش برای ارزیابی ایمنی و کارایی آن در سایر بیماران اهمیت حیاتی دارد اما این رویکرد قابلیت آن را دارد که در مدیریت بیماری وی‌اوجی‌ام که در آن قبل از تولد نوزاد ناهنجاری را برطرف می‌کنیم و جلو نارسایی قلبی را قبل از وقوع می‌گیریم، تغییری دوران‌ساز پدید آورد.»

او گفت: «به این ترتیب می‌تواند خطر بروز آسیب مغزی طولانی‌مدت، معلولیت یا مرگ این نوزادان به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.»

© The Independent