پژوهش جدید: روش جدید انتخاب جنسیت فرزند ایمن و کارآمد است

متخصصان دستاورد تکنیکی ظاهری این تحقیق را تایید کردند اما بر مشکلات اخلاقی‌ امکان انتخاب جنسیت فرزند نیز تاکید کردند

انتخاب جنسیت جنین بدون داشتن دلایلی مانند بیماری مرتبط با جنسیت در بسیاری از کشورها غیرقانونی است- Canva

بر اساس یک مطالعه‌، روش جدید انتخاب جنسیت فرزند ایمن است و حدود ۸۰ درصد کارآمد به نظر می‌رسد.

محققان با استفاده از یک تکنیک، اسپرم را بر اساس اینکه کروموزوم اکس داشته باشد (که بچه را دختر می‌کند) یا کروموزوم وای (که بچه را پسر می‌کند)، جدا کردند.

به گزارش اسکای‌نیوز، این تحقیق نشان می‌دهد اسپرم‌های دارای کروموزوم اکس، کمی سنگین‌تر از اسپرم‌هایی‌اند که کروموزوم وای دارند.

اما این تحقیق دوباره نگرانی‌هایی را که از دیرباز درباره مسائل اخلاقی چنین فرآیندی وجود داشت، مطرح کرده است.

انتخاب جنسیت جنین بدون داشتن دلایلی مانند بیماری مرتبط با جنسیت در بسیاری از کشورها غیرقانونی است.

به گزارش اسکای‌نیوز، متخصصان مرکز طبی ویل کورنل واقع در نیویورک که این پژوهش را انجام دادند، گفتند روشی که پیدا کرده‌اند ارزان و «بسیار ایمن» است.

این پژوهش کوچک شامل یک هزار و ۳۱۷ زوج با ۱۰۵ مرد در گروهی بودند که از فرایند جدا کردن اسپرم‌ها استفاده کردند.

۵۹ زوج دختر می‌خواستند و نتیجه این شد که ۷۹.۱ درصد (۲۳۱ تا از ۲۹۲) از جنین‌ها دختر شدند و ۱۶ دختر بدون هرگونه اختلالی به دنیا آمدند.

۵۶ زوج پسر می‌خواستند و با این روش، ۷۹.۶ درصد (۲۲۳ تا از ۲۸۰ تا) از جنین‌ها پسر شدند که به تولد ۱۳ فرزند پسر سالم منجر شد.

پروفسور جان‌پیرو پالرمو، از نویسندگان این پژوهش، این روش را «بسیار ایمن، کارآمد، ارزان و به لحاظ اخلاقی پذیرفتنی» توصیف کرد.

البته برخی متخصصان به رغم کارآمدی آشکار این روش، نگرانی‌های جدی خود را ابراز کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش اسکای‌نیوز، دکتر چانا جایاسنا، رئیس بخش پزشکی مردان امپریال کالج لندن، گفت: «دستاورد تکنیکی آن‌ها در مقایسه با نگرانی‌های اخلاقی جدی ناشی از این تحقیق بی‌اهمیت است.»

او گفت: «آن‌ها انتخاب اسپرم را به عنوان گزینه‌ای اخلاقی به جای انتخاب جنین مطرح می‌کنند. به نظر من این خیلی عجیب است؛ زیرا انتخاب اسپرم صرفا روش دیگری برای انتخاب جنین به قصد دستکاری در جنسیت فرزند است و این کار آثار مخربی در جامعه دارد.»

به گزارش اسکای‌نیوز، او گفت باید برای مهار چنین پیشرفت‌هایی هرچه زودتر قوانینی تصویب کرد و افزود در آینده می‌توان برای انتخاب ویژگی‌هایی مانند رنگ پوست و چشم از این روش استفاده کرد.

دارن گریفین، پروفسور ژنتیک دانشگاه کنت، نیز گفت انتخاب جنسیت «مملو از خطرات اخلاقی» است.

او افزود: «ممکن است در بعضی کشورها در مورد جدا کردن اسپرم از پیش خلا قانونی وجود داشته باشد اما در بریتانیا چنین نیست. طی دهه‌ها، روش‌های زیادی برای این کار وجود داشت که برخی کارآمد بودند اما آسیب‌های بالقوه‌ای داشتند و درباره کارآیی بعضی دیگر تردیدهایی وجود دارد.»

«به نظر می‌رسد در این مقاله جدید روشی پیدا شده که رویکردش تا حدی کارآمد است.»

«مطمئنم این روش علمی ایمن است و مطمئنم زوج‌ها می‌توانند به جای حالت عادی که انگار با احتمال ۵۰ درصد شیر یا خط می‌اندازند، با احتمالی کمی زیر ۸۰ درصد، بچه‌ای با جنسیت موردنظرشان داشته باشند.»

این پژوهش در نشریه پلوس وان (PLOS ONE) منتشر شد.

بیشتر از علوم