متقی در دیدار با رئیس ستاد ارتش پاکستان از «حمایت سنتی» اسلام‌آباد قدردانی کرد

مقام‌های پاکستان همواره ممنوعیت تحصیل و کار زنان در را افغانستان مسئله فرهنگی و سنتی این کشور عنوان کردند

متقی و ژنرال عاصم برای  «رسمی‌ کردن» سازوکارهای امنیتی دوجانبه توافق کردند- ISPR

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان، در دیدار با ژنرال عاصم، رئیس ارتش پاکستان، از «حمایت سنتی» اسلام‌آباد از «مردم افغانستان» قدردانی کرد و نقش پاکستان در امور افغانستان را کلیدی خواند. 

روابط عمومی ارتش پاکستان روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت (۷ مه) در بیانیه‌ای، اعلام کرد که این دیدار در دفتر عاصم در راولپندی انجام شد و دو طرف در مورد امنیت منطقه و سایر موضوع‌های کلیدی مرتبط با اداره مرزها گفت‌وگو کردند.

در این بیانیه، منظور سرپرست وزارت امور خارجه‌ طالبان از «حمایت سنتی» اسلام‌آباد توضیح داده نشده اما پیش از این، مقام‌های پاکستان بارها ممنوعیت تحصیل و کار زنان در افغانستان را مسئله‌ای فرهنگی و مربوط به سنت در این کشور قلمداد و از تصمیم طالبان در این مورد غیرمستقیم حمایت کرده بودند.

در بیانیه‌ روابط عمومی ارتش پاکستان آمده است که ژنرال عاصم و سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در مورد موضوع‌های دوجانبه موردعلاقه از جمله جنبه‌های مربوط به امنیت منطقه، مدیریت مرزها و «رسمی‌ کردن» سازوکارهای امنیتی دوجانبه برای بهبود وضعیت امنیتی کنونی نظرهای مشترکی داشتند.

ژنرال عاصم در این دیدار به ضرورت افزایش همکاری بین اسلام‌آباد و کابل برای مقابله موثر با چالش‌های مشترک تروریسم و افراط گرایی اشاره و بر لزوم حمایت و تعهد کامل طالبان در موضوع‌های موردعلاقه دوجانبه تاکید کرد. در بیانیه تاکید شده است: «وزیر خارجه افغانستان از حمایت سنتی اسلام‌آباد از مردم افغانستان قدردانی کرد و نقش مهمی را که پاكستان همچنان در تسهیل صلح و توسعه در افغانستان ایفا می‌کند، تصدیق کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس ارتش پاکستان و اعضای گروه طالبان در این دیدار بر اهمیت حفظ تماس‌های منظم برای تقویت روابط دوجانبه و رسیدگی به موضوع‌های موردعلاقه مشترک توافق کردند.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان که به منظور شرکت در نشست سه‌جانبه افغانستان، پاکستان و چین به مدت چهارروز به پاکستان رفته، تاکنون با مقام‌های مختلف پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

سرپرستان وزارت امور خارجه و تجارت طالبان روز شنبه ۱۶ اردیبهشت (۶ مه) با شماری از رهبران سیاسی و مذهبی پاکستان هم دیدار و گفت‌وگو کردند. بر اساس اعلام وزارت خارجه طالبان، در این نشست مولانا فضل‌الرحمان، سراج‌الحق، محمود خان اچکزی، ایمل ولی خان و برخی دیگر از رهبران سیاسی حضور داشتند.

فضل‌الرحمان و سراج‌الحق، رهبران جمعیت علما و امیر جماعت اسلامی پاکستان، از طرفداران سرسخت طالبان افغانستان‌اند. از فضل‌الرحمان هم به عنوان «پدر معنوی طالبان» یاد می‌شود. او طی سال‌های گذشته افغانستان را اشغال‌شده و جنگ طالبان را جهاد و آن را جایز اعلام کرد.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان، در رشته‌توییتی نوشت که در این نشست، دو طرف درباره دستاوردهای طالبان در افغانستان در عرصه تجارت، ترانزیت و منافع اقتصادی گفت‌وگو کردند.

بیشتر از جهان