وزیران خارجه چین و پاکستان بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کردند

وزیر خارجه چین: امیدوارم که طالبان از حکومت فراگیر، سیاست معتدل و روابط دوستانه با همسایگان استقبال کنند

وزیران خارجه چین و پاکستان با وزیر خارجه طالبان پس از نشست سه‌جانبه در مورد افغانستان - @MoFA_Afg/twitter

در چهارمین دور گفت‌وگوهای استراتژیک پاکستان و چین در اسلام‌آباد که روزهای جمعه و شنبه (۱۵ و ۱۶ اردیبهشت) برگزار شد، علاوه بر وزیران خارجه این دو کشور، وزیر خارجه طالبان نیز از طرف پاکستان دعوت شده بود. وزیران خارجه چین و پاکستان در نشست‌های دو و سه جانبه، بر اهمیت صلح و ثبات در افغانستان و تاثیر آن به امنیت و توسعه منطقه تاکید کردند و خواستار ایجاد یک حکومت فراگیر و تامین ثبات در افغانستان شدند.

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان، در یک نشست خبری مشترک با همتای چینی‌اش که پس از دیدارهای دوجانبه برگزار شد، گفت که هر دو کشور بر اهمیت صلح و ثبات در افغانستان برای توسعه اجتماعی و اقتصادی، اتصال کشورها و رفاه در منطقه تاکید دارند. 

زرداری تصریح کرد: «پاکستان به همکاری با همه ذی‌نفعان برای یک افغانستان صلح‌آمیز، باثبات، مرفه و متحد ادامه خواهد داد.»

در همین حال، چین گانگ، وزیر خارجه چین، در مورد نشست سه‌جانبه میان وزیران خارجه پاکستان و چین با وزیر خارجه طالبان گفت که این گفت‌وگو به برقراری صلح در منطقه کمک می‌کند. او تاکید کرد که کشورش متعهد به حمایت از افغانستان «در زمینه بازسازی اقتصادی» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه چین گفت: «امیدواریم که دولت موقت افغانستان (طالبان) از حکومتداری فراگیر، سیاست‌های معتدل و حفظ روابط دوستانه با همسایگان خود استقبال کند.»

این مقام چینی از جامعه جهانی نیز خواست تا اقدام‌های مشخصی را برای کمک به مردم افغانستان و «کاهش رنج و مشکلات آنان» انجام دهد.

جزئیات زیادی از دیدارهای دو و سه‌جانبه که در این دو روز اتفاق افتادند، رسانه‌ای نشد، اما موضوع کلی این نشست‌ها، تاکید بر ایجاد فضای صلح و ثبات در افغانستان از طریق ایجاد یک حکومت فراگیر و حفظ روابط سالم با همسایگان است.

چین و پاکستان از جمله کشورهای همسو با طالبان به شمار می‌روند که از آغاز به قدرت رسیدن این گروه با پذیرفتن دیپلمات‌ها طالبان و تقویت روابط اقتصادی و سیاسی، از این گروه حمایت کرده‌اند. 

اکنون در چهارمین دور گفت‌وگوهای استراتژیک چین و پاکستان نیز، مسئله افغانستان برجسته است و هر دو وزیران خارجه با امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان نیز دیدار داشتند.

وزیر خارجه طالبان قبل از نشست سه‌جانبه که عصر روز شنبه ۱۶ اردیبهشت برگزار شد، با وزیر خارجه چین به صورت جداگانه ملاقات کرد. وزیر خارجه چین علاوه بر این، دیداری با عارف علوی، رئیس‌جمهوری پاکستان، نیز داشت که در آن بر تقویت هماهنگی برای کمک به افغانستان تاکید کرد.

حضور وزیر خارجه طالبان در نشست وزیران خارجه چین و پاکستان، به دعوت پاکستان و پس از نشست دو روزه سازمان ملل درباره افغانستان در دوحه، صورت گرفته است. در حالی که امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در فهرست تحریم سفر سازمان ملل متحد قرار دارد، پس از نشست دوحه، سازمان ملل به او اجازه داده است که برای شرکت در این نشست، به پاکستان سفر کند.

این در حالی است که گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد مقدمه‌چینی سازمان ملل برای به‌رسمیت شناختن طالبان وجود دارد.