عمران خان از درخواست بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان امتناع کرد

عمران خان به‌جای درخواست بازگشایی مدارس دخترانه، خواستار به رسمیت شناخته شدن طالبان شد

عمران خان در مصاحبه با شبکه ۴ بریتانیا گفت که جهان با منزوی کردن طالبان به نتیجه مطلوب نخواهد رسید - AAMIR QURESHI / AFP

عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان، روز پنجشنبه سوم فروردین (۲۳ مارس) در یک مصاحبه با شبکه تلویزیونی ۴ بریتانیا گفت: «جهان اگر خواستار نفوذ به درون افغانستان -حاکمیت کنونی- است، باید طالبان را از انزوا خارج کند و با آنان ارتباط برقرار کند.» عمران خان در این مصاحبه از درخواست بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان امتناع ورزید.

نخست‌وزیر پیشین پاکستان که پیش‌ از این نیز از حاکمیت طالبان در افغانستان حمایت کرده بود، این بار نیز تاکید کرد که به رسمیت شناخته نشدن طالبان و مسدود ماندن ذخایر بانکی افغانستان در ایالات متحده سبب شده است که این گروه به تعهداتشان در قبال جامعه جهانی عمل نکنند. عمران خان با صراحت گفت: «جهان باید اول دولت طالبان را به رسمیت بشناسد و سپس به‌دنبال اعاده حقوق بشر در افغانستان باشد.»

هنگامی که مجری شبکه ۴ از او پرسید آیا از طالبان می‌خواهد که مدارس را به روی دختران باز کنند، او از پاسخ به این سوال طفره رفت و تاکید کرد تا زمانی که جهان طالبان را حمایت نکنند و در صحنه سیاست جهانی راه ندهند، این امر امکان‌پذیر نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عمران خان تصریح کرد: «توصیه من این است که به آن‌ها (طالبان) فرصت بدهید، به آنان در جامعه جهانی یک جایگاه بدهید، بعد از آنان بخواهید که مدارس دخترانه را بگشایند، آنان خواهند پذیرفت، اما اکنون این درخواست شما را نمی‌پذیرند و واکنش نشان می‌دهند و آن را مداخله در امور داخلی‌شان می‌دانند.»

عمران خان پیش ‌از این نیز در آغاز به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، زمانی که هنوز در سمت نخست‌وزیری پاکستان بود، در کنفرانس سازمان همکاری اسلامی گفت که مسئله تحصیل دختران یک مشکل جدی در افغانستان نیست. او تاکید کرده بود که «خانه‌نشینی و محرومیت دختران از تحصیل، بخشی از فرهنگ مردم افغانستان (پشتون‌ها) است و لازم نیست جهان در این مورد مداخله کند.»

طالبان با گذشت بیش از یک سال و هفت ماه و با آغاز دومین سال تحصیلی در دوره حاکمیتش، هنوز بر تعطیلی مدارس دخترانه پافشاری می‌کنند. علاوه بر این، امسال برخلاف سال گذشته، دختران از رفتن به دانشگاه‌ها نیز منع شدند.

با وجود فشارها و تاکیدهای جامعه جهانی برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به روی دختران، طالبان تاکنون هیچ اقدامی نکرده‌اند و توصیه‌ها و درخواست‌های کشورهای غربی مبنی بر تحصیل دختران، رعایت حقوق بشر و خودداری از اجرای احکام شکنجه و اعدام در ملاعام را مداخله در امور داخلی و اصولی دینی یک کشور اسلامی می‌دانند.

بیشتر از جهان