وزیر اطلاعات اسرائيل: از نمایندگان کنست خواستم امضای نامه علیه تمامیت ارضی ایران را پس بگیرند

شاهزاده رضا پهلوی پیشتر ضمن اعتراض به نامه نمایندگان مجلس اسرائیل تاکید کرده بود که تمامیت ارضی ایران را یک مسئله کلیدی و خط قرمز می‌داند

شاهزاده رضا پهلوی در ملاقات با گیلا گاملیل وزیر اطلاعات اسرائیل، ۱۹ آوریل ۲۰۲۳ ـ AFP

پس از انتقاد شدید شاهزاده رضا پهلوی از انتشار بیانیه ۳۲ عضو پارلمان اسرائيل (کنست) مبنی بر تجزیه بخش‌هایی از ایران، گیلا گاملیل، وزیر اطلاعات اسرائيل نیز به این موضوع واکنش نشان داد.

گیلا گاملیل، وزیر اطلاعات اسرائيل روز سه‌شنبه دوم مه (۱۲ اردیبهشت)‌ با انتشار پیامی به زبان فارسی در توییتر خود اعلام کرد: «پس از آن که از طرح به اصطلاح حمایت از تجزیه بخش‌هایی از ایران اطلاع یافتم، اکثر نمایندگان پارلمان اسرائيل را برای عقب‌نشینی از این نامه و متن آن قانع کردم.»

او در ادامه پیام خود اضافه کرد: «مبارزه با رژیم تندروی دینی خواست مشترک ملت‌های بسیاری است و ما باید این راه را همواره ادامه دهیم.»

شاهزاده رضا پهلوی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، نامه ۳۲ نماینده مجلس اسرائیل به وزیر خارجه این کشور در خصوص حمایت از آنچه که این نمایندگان «اقلیت آذری» خوانده‌اند را «شکاف‌انداز و تقسیم‌کننده» توصیف کرده بود.

شاهزاده رضا پهلوی با دفاع از یکپارچگی کشور گفت: «چنین موضعی در زمانی که هم‌میهنانم معترض‌اند و در چهارگوشه ایران یکصدا برای آینده کشورشان صحبت می‌کنند باعث تعجب است.»

او ضمن اعتراض به این نامه تاکید کرد که تمامیت ارضی ایران را یک مسئله کلیدی و خط قرمز می‌داند و با بیان اینکه «اکثریت مردم ایران به چنین سخنانی به شکل منفی نگاه خواهند کرد» از نمایندگان مجلس اسرائیل خواست درباره دلایل نگارش این نامه شفاف‌سازی کنند.

شاهزاده رضا پهلوی که به‌تازگی از سفر به اسرائیل و دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های این کشور بازگشته است، ضمن «نابخردانه» توصیف کردن اظهارات شماری از نمایندگان اسرائیل، آن را در تقابل کامل با مواضع رهبران و مقام‌های ارشد اسرائیل دانست و اظهار کرد: «نگرانی خودم و هم‌میهنان را به اطلاع دوستانمان در اورشلیم رساندم. امیدوارم که آن‌ها با شفاف‌سازی در این خصوص، مانع سوءاستفاده کسانی شوند که از بازسازی دوستی قدیمی میان دو ملت ایران و اسرائیل ناخشنودند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتشار نامه نمایندگان اسرائیل به وزیر امور خارجه این کشور موجی از واکنش‌ها را در میان فعالان سیاسی و مدنی ایران و نمایندگان جامعه یهودی داشت و بسیاری آن را حرکت در جهت منافع جمهوری اسلامی ایران دانستند که می‌کوشد معترض ایرانی را به تجزیه‌طلبی متهم کند.

فدراسیون یهودیان ایرانی - آمریکایی نیویورک و لس‌آنجلس نیز از نهادهایی بود که در نامه‌ای سرگشاده به وزیر خارجه اسرائیل تاکید کرد که با اقدام «نابخردانه» حمایت از جدایی منطقه آذربایجان ایران مخالفت می‌کند.

در این نامه اشاره شده است: «نویسندگان به اشتباه فکر می‌کنند که چنین حمایتی ضربه‌ای سخت به رژیم تهران وارد خواهد کرد اما درواقع خلاف این موضوع صحت دارد. ما ایرانی‌ها میهن‌پرستیم و نسبت به تمامیت ارضی ایران حساسیت داریم. هر گونه تلاشی، اعم از خارجی یا داخلی، برای حذف بخش‌هایی از کشور، خواسته مردم ایران نیست.»

یهودیان ایرانی – آمریکایی از دولت اسرائيل خواستند که موضع خود را در قبال امضای این نمایندگان مجلس روشن کند و افزودند: «تجزیه ارضی ایران می‌تواند به ایجاد چندین کشور رادیکال و متخاصم منجر شود. این امر می‌تواند منطقه را بی‌ثبات‌تر کند، تهدیدهای بیشتری برای اسرائیل ایجاد کند و به ساختار امنیتی کنونی آسیب جبران‌ناپذیری برساند.»

طی روزهای اخیر برخی فعالان ایرانی و اسرائیلی نیز به نامه ۳۲ نماینده کنست واکنش نشان دادند و تاکید کردند که این نامه دربرگیرنده سیاست کلی اسرائیل در خصوص ایران نیست. فهرست امضاکنندگان این نامه نیز نشان می‌دهد هیچ‌یک از مقام‌‌های اصلی در کابینه امنیتی اسرائيل جزو امضاکنندگان آن نیستند.