فرستاده سازمان ملل در سودان: طر‌ف‌های درگیر با مذاکره موافقت کردند 

ایالات متحده و عربستان سعودی می‌کوشند فرماندهان نظامی رقیب را در سودان به آتش‌بس و سپس شرکت در مذاکرات صلح ترغیب کنند

سربازان ارتش چاد همراه پرسنل یونیسف بسته‌های امدادی را میان پناهندگان سودانی پخش می‌کنند - Gueipeur Denis SASSOU / AFP

درگیری‌ها در سودان در میانه آتش‌بس سه‌روزه‌ای که طرف‌های درگیر توافق کرده بودند، ادامه دارد و منابع خبری از درگیری‌های سنگین میان ارتش سودان و گروه شبه‌نظامی موسوم به «نیروهای واکنش سریع» در خارطوم و منطقه دارفور خبر داده‌اند.

در عین حال، خبرگزاری اسوشیتدپرس دوشنبه، اول مه (۱۱ اردیبهشت)، به نقل از یک مقام ارشد سازمان ملل متحد، از توافق دو طرف با اعزام نمایندگانی به مذاکرات خبر داد و گفت که این مذاکرات احتمالا در عربستان سعودی انجام خواهد شد.

فولکر پرتس، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سودان، گفت که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، طرف‌ها نخست بر استقرار آتش‌بسی «پایدار و مستحکم» تمرکز خواهند کرد که ناظران سودانی و بین‌المللی بر آن نظارت داشته باشند. او هشدار داد که انجام مذاکرات هنوز با موانعی روبه‌رو است. 

ایالات متحده و عربستان سعودی در راس کارزاری بین‌المللی، می‌کوشند فرماندهان نظامی رقیب را در سودان به آتش‌بس، و سپس شرکت در مذاکرات برای حل بحران رهبری ترغیب کنند. 

به گزارش آسوشیتدپرس، پرتس که از پورت‌سودان گفت‌وگو می‌کرد، گفت که محل مذاکرات یا عربستان سعودی خواهد بود یا سودان جنوبی، و افزود که با توجه به روابط نزدیک ریاض با هر دو طرف مناقشه در سودان، احتمال اینکه عربستان سعودی میزبان مذاکرات باشد، بیشتر است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که حتی در عربستان سعودی نیز مذاکرات آسان نیست، زیرا مذاکره‌کنندگان برای رسیدن به آنجا باید از قلمروهای تحت کنترل طرف مقابل عبور کند و در شرایط بی‌اعتمادی کنونی، این کار بسیار پرخطر است. 

پرتس با اشاره به بی‌نتیجه‌ بودن تلاش‌های قبلی برای تنش‌زدایی، گفت: «هر جرقه‌ای می‌تواند به انفجار جنگ قدرت منجر شود.»

آتش‌بس‌های موقت در سودان در هفته گذشته چندان نتیجه‌بخش نبود و در برخی مناطق با تداوم درگیری‌های خشونت‌بار و به خطر انداختن جان غیرنظامیان، عملا نقض شد. 

گروه‌های بشردوستانه می‌کوشند جریان امدادرسانی به سودان را حفظ کنند. طبق برآوردها، تا پیش از بروز درگیری‌های اخیر داخلی در سودان، یک‌سوم از جمعیت ۴۶ میلیونی این کشور به کمک‌های بین‌المللی متکی بوده‌اند. آژانس غذای سازمان ملل متحد، دوشنبه گفت که تعلیق موقت عملیات خود را در سودان پایان می‌دهد. پیش‌تر در هفته گذشته، سه نفر از کارکنان این آژانس در سودان در جریان درگیری‌ها کشته شدند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ یکشنبه، ۳۰ آوریل، توانست محموله‌ای از تجهیزات و تدارکات پزشکی را با هواپیما به شماری از بیمارستان‌های سودانی برساند. با این حال، نماینده ارشد سازمان ملل متحد در سودان درباره خطر بروز «بحران انسانی گسترده» هشدار داد و گفت که کمبود خوراک و آب آشامیدنی، در کمین مردمی است که در خانه‌ها مانده‌اند یا مجروح شده‌اند.   

عربستان سعودی در فرایند خروج غیرنظامیان و شهروندان بین‌المللی در سودان نقشی حیاتی ایفا کرد و هزاران نفر را با کشتی از بندر پورت‌سودان به بندر جده منتقل کرد. به گفته مقام‌های سعودی، یک کشتی نیروی دریایی آمریکا نیز ۳۰۸ نفر را از پورت‌سودان در غرب دریای سرخ به بندر جده در کرانه شرقی دریا رساند. 

درگیری‌های مسلحانه در سودان و ناآرامی و ناامنی که به سراسر کشور سرایت کرد، از نیمه آوریل آغاز شد و بنا به اعلام وزارت بهداشت سودان، درگیری‌ها دست‌کم ۵۳۰ کشته و ۴۶۰۰ زخمی به جا گذاشته است. ده‌ها هزار نفر از خارطوم و دیگر شهرها گریخته‌اند و در مناطقی که صحنه درگیری‌ها است، بیش از دو سوم بیمارستان‌ها عملا از دسترس خارج‌ شده‌اند و اعضای «نیروهای واکنش سریع» آن‌ها را غارت کرده‌اند. سازمان ملل متحد  آمار کشته‌شدگان و مجروحان را تایید کرده است، اما می‌گوید که تلفات واقعی به‌مراتب بیشتر از ارقام اعلام‌شده است. 

ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان، و ژنرال محمد حمدان دقلو (معروف به حمدتی)، فرمانده گروه شبه‌نظامی موسوم به «نیروهای پشتیبانی سریع» که روزگاری در کنار یکدیگر در جریان کودتای اکتبر ۲۰۲۱، دولت غیرنظامی سودان را سرنگون کردند، اینک درگیر جنگی شده‌اند که انتقال دموکراتیک قدرت را از مسیر خود خارج کرده است. از عمده اختلافات این دو نفر، روند و نحوه ادغام گروه شبه‌نظامی «نیروهای پشتیبانی سریع» در ارتش سودان است.

مبارزه آن‌ها بر سر قدرت با جنگ مسلحانه، بمباران توپخانه‌ها و حملات هوایی، میلیون‌ها سودانی را غافلگیر کرده است. 

بیشتر از جهان