بحرانی انسانی در سودان؛ مقام ارشد سازمان ملل روانه خارطوم می‌شود

برنامه جهانی غذای سازمان ملل اعلام کرد که عملیات خود را که در‌پی مرگ «غم‌انگیز» تعدادی از اعضای تیمش موقتا لغو شده بود، فورا از سر می‌گیرد

دود ناشی از درگیری‌های مرگبار بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در خارطوم (۳۰ آوریل ۲۰۲۳) - AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز یکشنبه اعلام کرد که به‌دلیل «بحران انسانی»  که در سودان به «سرعت رو به وخامت» گذاشته است، به سرعت مقام ارشد این سازمان در امور بشردوستانه را روانه خارطوم می‌کند.

به گفته مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ‌کننده کمک‌های غیرمترقبه، درگیری‌ها در سودان موجب وخیم‌تر شدن بحران انسانی در آن شده است. جایی که پیش از این درگیری‌ها، یک‌سوم جمعیت آن به‌نوعی نیازمند کمک‌های بشردوستانه بودند. به گفته سازمان بهداشت جهانی، تنها ۱۶ درصد مراکز بهداشتی در خارطوم فعال‌اند و بسیاری از آن‌ها گلوله‌باران شده‌اند.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل نیز روز دوشنبه اعلام کرد که عملیات خود را که در‌پی مرگ «غم‌انگیز» تعدادی از اعضای تیمش موقتا لغو شده بود، فورا از سر می‌گیرد. برنامه جهانی غذا در ۱۶ آوریل اعلام کرده بود که پس از کشته شدن سه تن از کارکنانش در درگیری بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع، به‌طور موقت تمام برنامه‌های خود را در سودان متوقف می‌کند.

به همین دلیل، سازمان ملل در نزدیکی مرز چاد پناهجویان سودانی را که از درگیری‌های مرگبار بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع جان سالم به‌در برده‌اند، تحت حمایت قرار داده است و به

آن‌ها غذا و دارو می‌رساند. به گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، از زمان آغاز درگیری‌ها در سودان، حداقل ۲۰ هزار نفر از شهروندان این کشور بحران‌زده به چاد گریخته‌اند.

هم‌زمان، طرف‌های درگیر در بحران سودان زیر فشارهای بین‌المللی بار دیگر آتش‌بس را برای ۷۲ ساعت تمدید کردند، اما غرش هواپیماهای جنگی بر فراز خارطوم و همینطور درگیری‌ها بین نیروهای دو طرف ادامه دارد. این شواهد از شکنندگی این آتش‌بس حکایت دارد. هیچ‌کدام از طرف‌های درگیر قصد کوتاه آمدن از خواسته خود را ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع که عبدالفتاح برهان را «جنایت‌کار» خوانده است و فرمانده ارتش هم که حمدان دقلو را «رهبر شورش» خطاب می‌کند، پیش‌تر به‌صراحت اعلام کردند که حاضر نیستند با طرف مقابل به گفت‌وگو بنشینند.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل، نیز اندازه و سرعت آنچه در سودان در حال رخ دادن است را «بی‌سابقه» توصیف کرد و گفت: «ما به شدت نگران تاثیر فوری و بلندمدت آن بر همه مردم سودان و منطقه گسترده‌تر هستیم.»

درگیری‌‌های خشونت‌بار میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع، ۱۵ آوریل شروع شد. بنا به اعلام وزارت بهداشت سودان، درگیری‌ها دست‌کم ۵۲۰ کشته و ۴۶۰۰ زخمی به جای گذاشته است. سازمان ملل متحد هم گرچه این ارقام را تایید کرده، اما می‌گوید تلفات واقعی بسیار بیشتر است.

ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان و ژنرال محمد حمدان، معروف به حمدتی و فرمانده گروه شبه‌نظامی موسوم به «نیروهای پشتیبانی سریع» که روزگاری در کنار یکدیگر در جریان کودتا اکتبر ۲۰۲۱، یک دولت غیرنظامی را سرنگون کردند، حالا درگیر جنگی شده‌اند که انتقال دموکراتیک قدرت را از مسیر خود خارج کرده است. از عمده اختلافات این دو نفر، روند و نحوه ادغام این گروه شبه‌نظامی در ارتش سودان است.

بیشتر از جهان