۶۵ ایرانی از سودان خارج شدند؛ قدردانی تهران از همکاری ریاض در خروج اتباع ایران

عربستان سعودی در بیانیه‌ای گفت تاکنون حدود پنج هزار شهروند بین‌المللی را از سودان خارج کرده است

جمهوری اسلامی ایران از خروج ۶۵ تبعه ایران از سودان خبر داد و گفت که این افراد با همکاری عربستان سعودی از طریق بندر سودان به جده منتقل شدند. 

وزارت خارجه عربستان سعودی روز شنبه نهم اردیبهشت (۲۹ آوریل)، در بیانیه‌ای گفت که کشتی تجاری «امانت» حامل ۱۹۸۲ نفر از اتباع کشورهای مختلف، صبح شنبه وارد پایگاه دریایی ملک‌ فیصل در بندر جده شد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، گفت که از ابتدای بروز ناآرامی‌ها در سودان، «وزارت خارجه موضوع خارج کردن ۶۵ تبعه ایران ساکن در این کشور را با جدیت در دستور کار قرار داد». او گفت که با «همکاری موثر عربستان و مساعدت دولت سودان»، انتقال اتباع ایرانی از خارطوم به پورت‌ سودان و سپس انتقال آنان به بندر جده در عربستان سعودی انجام گرفت. 

ایران و عربستان سعودی چند هفته پیش با میانجیگری چین مناسبات دیپلماتیک خود را احیا کردند و انتقال اتباع ایرانی در سودان از طریق عربستان سعودی در سایه حل اختلاف‌های این دو رقیب منطقه‌ای صورت گرفته است. 

خبرگزاری فرانسه نوشت که چهار دیپلمات ایرانی در زمان ورود کشتی به پایگاه دریایی ملک فیصل در جده حاضر بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وزارت خارجه عربستان سعودی، تاکنون حدود پنج هزار نفر از ۹۶ کشور جهان با کشتی از «پورت‌ سودان» در غرب دریای سرخ، خود را به بندر جده در کرانه شرقی آن رسانده‌اند. 

خبرگزاری فرانسه به نقل از مهرداد ملکزاده، شهروند ۲۸ ساله ایرانی که از کودکی در خارطوم زندگی می‌کرد، نوشت: «هیچ‌کس انتظار نداشت که درگیری به این شدت شود.» 

ملکزاده و خانواده‌اش صاحب یک کسب‌وکار مرتبط با نفت در خارطوم‌اند. او گفت: «به دلیل ملیتمان تصورش را نمی‌کردیم که هنگام ترک سودان به عربستان سعودی بیاییم.» 

عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران پس از توافق جدید دیپلماتیک هنوز سفارتخانه‌های خود را در پایتخت‌های متقابل بازگشایی نکرده‌اند، اما حسن زرنگار ابرقویی، یکی از دیپلمات‌های حاضر در پایگاه دریایی ملک فیصل، به خبرگزاری فرانسه گفت که دولت ایران از «همکاری انسان‌دوستانه» مقام‌های سعودی قدردانی می‌کند. 

از زمان شروع درگیری‌ها میان نیروهای محمد حمدان دقلو، فرمانده شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای واکنش سریع»، و عبدالفتاح برهان، فرمانده ارتش سودان، بیش از ۵۰۰ نفر کشته شده‌اند که اکثرا غیرنظامیان بوده‌اند. 

وزارت خارجه عربستان سعودی، روز شنبه نهم اردیبهشت در بیانیه‌ای گفت که تاکنون ۴۷۳۸ نفر را از سودان خارج کرده است که ۱۳۹ نفرشان شهروندان سعودی‌اند و بقیه اتباع کشورهایی چون بریتانیا، آفریقای جنوبی، روسیه، غنا، لبنان، ایالات متحده آمریکا، نیجر، بنگلادش، لیبی، کانادا و گینه بوده‌اند. 

در سومین هفته درگیری‌های داخلی سودان، این بزرگ‌ترین عملیات خروج شهروندان خارجی از این کشور به شمار می‌رود. به‌دنبال تشدید درگیری‌های مسلحانه در سودان کشورهای مختلف جهان اقدام به تخلیه شهروندان خود کردند، اما به‌دلیل شدت درگیری‌ها و توقف فعالیت فرودگاه‌ها، خروج از سودان با کشتی و از طریق دریای سرخ به مقصد عربستان سعودی به یکی از راه‌های فرار از سودان تبدیل شد. 

پورت‌ سودان در ۸۰۰ کیلومتری خارطوم قرار دارد و افراد از طریق اتومبیل و با پذیرش خطر جانی خود را به آنجا می‌رسانند تا با کشتی از سودان بگریزند.