بایدن در سخنرانی سالانه کاخ سفید از آمریکایی‌های زندانی در ایران و روسیه خواهد گفت

انتظار می‌رود جو بایدن از این سخنرانی به‌عنوان اولین تلاش عمده انتخاباتی خود استفاده کند

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، شنبه شب (۲۹ آوریل) در سخنرانی خود در شام خبرنگاران کاخ سفید به شهروندان آمریکایی که بی‌دلیل در کشورهایی همچون ایران و روسیه در زندان به‌سر می‌برند، اشاره خواهد کرد. او قرار است در سخنرانی شنبه شب به‌طور مشخص به اوان گرشکوویچ، روزنامه‌نگار آمریکایی که در روسیه به زندان افتاده است، و سه شهروند آمریکایی زندانی در ایران (سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز)‌ اشاره کند. 

یک مقام کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی ان ان»، اعلام کرد که بایدن از «اهمیت متمم اول» خواهد گفت و «تاکید خواهد کرد که آزادی رسانه‌ای چه‌اندازه در سراسر جهان حائز اهمیت است و از تعهد تزلزل‌ناپذیر خود به بازگشت روزنامه‌نگاران و سایر شهروندان آمریکا که به خطا در حبس به‌سر می‌برند، خواهد گفت.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن چند روز پیش اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده بار دیگر نامزد خواهد شد و این یکی از نخستین حضورهای عمومی او پس از اعلام نامزدی است؛ درنتیجه، انتظار می‌رود او از این سخنرانی به‌عنوان اولین تلاش عمده انتخاباتی خود استفاده کند. بایدن احتمالا به رسم این شب، از شوخی استفاده خواهد کرد و درعین‌حال، به موضوع‌های محوری مثل اوضاع اقتصاد آمریکا و جنگ در اوکراین خواهد پرداخت. 

این مراسم شام سالیانه در هتل هیلتون واشنگتن برگزار می‌شود و هدف از آن، پشتیبانی از آزادی رسانه‌ها و جمع‌آوری کمک مالی برای صندوق بورسیه انجمن خبرنگاران کاخ سفید است. این درضمن فرصتی برای دیدار خودمانی بین سیاستمداران و روزنامه‌نگاران است. از سنت‌های همیشگی این مراسم حضور کمدینی است که باید بین مرزهای انتقاد و احترام حرکت کند. حضور برخی کمدین‌ها در این مراسم طی سال‌های اخیر جنجالی شده است و درنتیجه، در یکی از سال‌های گذشته، به‌جای کمدین از یک تاریخ‌دان دعوت شده بود. 

آمریکا در هفته جاری تحریم‌های جدیدی علیه گروه‌هایی در روسیه و ایران اعمال و آن‌ها را متهم به گروگان‌گرفتن شهروندان آمریکا کرده است. واشنگتن درعین‌حال، هم تلاش می‌کند شهروندانی را که اکنون محبوس‌اند، آزاد کند و هم به‌دنبال اقداماتی است که باعث شود جلو گروگان‌گیری در آینده گرفته شود. 

جیل بایدن، بانوی اول؛ کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری؛ و داگ امهوف، آقای دوم ایالات متحده، امشب در کنار جو بایدن حضور خواهند داشت.