احمد مسعود: اگر مقاومت متوقف شود، راه معامله با طالبان باز می‌شود

مسعود: «شکار توطئه نشویم و در چاه اختلاف سقوط نکنیم»

احمد مسعود و شرکت‌کنندگان نشست وین، با هواداران جبهه مقاومت ملی افغانستان دیدار کردند-ایندیپندنت فارسی

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، در نشست مردمی که روز پنجشنبه ۷ اردیبهشت در شهر وین، پایتخت اتریش، برگزار شد، ضمن تاکید بر مبارزه و مقاومت علیه طالبان در افغانستان، گفت اگر مقاومت متوقف شود، راه معامله با طالبان باز خواهد شد.

مسعود گفت: «در مقابل روایت امارت، مقاومت وجود دارد، اما طالبان تلاش کردند که مقاومت را حذف کنند. مردم ما می‌دانند که اگر مقاومت متوقف شود، راه معامله با طالبان باز می‌شود.»

به گفته مسعود، در ۲۰ سال حاکمیت دولت جمهوری، معاملات گوناگون سیاسی وجود داشت و عده‌ای اکنون نیز در تلاش‌اند تا با متوقف کردن مقاومت، به همان شیوه ۲۰ سال گذشته به معامله اقدام کنند.

احمد مسعود گفت مقاومت علیه طالبان ریشه‌دار است و تا پیروزی مردم افغانستان ادامه دارد و رو به گسترش است. رهبر جبهه مقاومت ملی گفت: «تنها راه باقیمانده مبارزه است.» 

مسعود افزود: «برخی می‌گویند که با گذشت نزدیک به دو سال هیچ دولتی از جبهه مقاومت ملی حمایت نکرد. بله هیچ دولتی حمایت نکرد، چون جبهه مقاومت ملی اجندای (دستورکار) خارجی ندارد.»

رهبر جبهه مقاومت ملی افزود که در سال جدید خورشیدی جبهه مقاومت ملی با اصلاحاتی که در برنامه، راهکار، ساختار و رفتار خود ایجاد کرد، برنامه‌های جدیدتری دارد و جزئیات بخشی از این برنامه‌ها به هواداران این جبهه گفته می‌شود.

رهبر جبهه مقاومت ملی با ایجاد اتحاد و هماهنگی میان نیروهای ضد طالبان گفت تلاش دشمن این است که تفرقه ایجاد کند و سلطه خود را مستحکم کند.

مسعود افزود: «شکار توطئه نشویم و در چاه اختلاف سقوط نکنیم.»

احمد مسعود در‌مورد نشست وین گفت این برنامه راهی جدید برای آینده افغانستان است و این نشست صحنه‌ای را برای تلاش‌های سیاسی باز کرده است.

حضرت علی، از فرماندهان پیشین جهادی که در نشست مردمی هواداران جبهه مقاومت ملی حضور داشت، گفت جبهه مقاومت ملی در ۲۰ ماه گذشته در نبرد با طالبان نزدیک به ۵۰۰ کشته داد و این نشان می‌دهد که مقاومت علیه طالبان گسترده و ریشه‌دار است.

حضرت علی افزود: «طالبان دشمن همه ما هستند. آن‌ها سران قوم پشتون را کشتند، همان‌گونه که شمار زیادی از دیگر اقوام را کشتند.»

فرمانده پیشین جهادی افزود که تروریست‌ها یکی‌اند و تفاوتی میان عملکرد داعش و طالبان وجود ندارد. حضرت علی تصریح کرد: «طالبان و داعش برای دولت‌سازی نیستند و بزرگان ما باید هرچه سریع‌تر متحد شوند و این وضعیت را تغییر دهند.»

حضور احمد مسعود در پارلمان اتریش

احمد مسعود که برای شرکت در دومین دور نشست وین، به اتریش سفر کرد، روز پنجشنبه با گروهی از اعضای پارلمان اتریش نیز دیدار کرد. اعضای پارلمان اتریش در این دیدار گفتند تلاش می‌کنند حمایت دولت اتریش و اتحادیه اروپا را جلب کنند. مسعود در این ملاقات گفت در سفر به اتریش و دیدار‌هایی که با مقام‌های سیاسی کشورهای مختلف دارد، خواستار اسلحه و مهمات نظامی نیست، بلکه خواستار توجه جدی به اوضاع افغانستان، به‌ویژه تهدیداتی است که ممکن است به بسیاری از کشورها آسیب برساند.

مسعود گفت در صورتی که سلطه طالبان ادامه پیدا کند و راهی برای بهبود اوضاع کشور ایجاد نشود، نخستین تاثیر آن بر کشورهای اروپایی افزایش موج مهاجرت مردم افغانستان به کشورهای مختلف ازجمله اتحادیه اروپا است.

مسعود گفت با وجودی که طالبان از کمک‌های بشردوستانه سرقت می‌کنند، اما کمک‌ها باید ادامه یابند، چون بخشی از مردم چیزی به‌جز کمک‌های بشردوستانه برای ادامه زندگی ندارند.

هارالد تروچ، یک عضو پارلمان اتریش، در صحبت با مسعود گفت که ضمن ارسال کمک‌های بشردوستانه، کشورهای اتحادیه اروپا باید درمورد گزینه حمایت نظامی از نیروهای دموکراتیک افغانستان نیز فکری بکنند. 

تروچ به ایندیپندنت فارسی گفت نخستین اقدامی که می‌تواند به بهبود اوضاع افغانستان کمک کند استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در افغانستان است تا از درگیری جلوگیری شود و طرف‌ها به گفت‌وگو، مذاکره و تاسیس دولت جدید اقدام کنند.

پیش از این سران طالبان بارها گفته‌اند که این گروه بر سراسر جغرافیای افغانستان مسلط‌اند و به گفت‌وگو و مذاکره با هیچ‌یک از جناح‌ها نیازی ندارند. طالبان همچنین مدعی‌اند که جبهه مقاومت ملی و دیگر گروه‌های نظامی توانایی به چالش کشیدن امارت اسلامی را ندارند، چون نتوانسته‌اند حتی یک روستا را از کنترل این گروه خارج کنند.