شرکت‌کنندگان نشست وین خواستار لغو توافقنامه دوحه شدند

چهره‌های سیاسی افغانستان ایجاد روند جدیدی برای سروسامان دادن به وضعیت سیاسی این کشور را درخواست کردند

یکی از نکات موردبحث در نشست سه‌روزه چهره‌های سیاسی و مقام‌های ارشد دولت پیشین افغانستان در وین، انتقاد از روند توافق صلح میان آمریکا و طالبان و مواد توافقنامه دوحه بود. شرکت‌کنندگان این نشست طی یک قطعنامه‌ خواستار لغو توافقنامه صلح دوحه شدند.

حسین یاسا، پژوهشگر و کارشناس امور سیاسی، به ایندیپندنت فارسی گفت که شرکت‌کنندگان نشست وین به این نتیجه رسیده‌اند که تداوم توافقنامه صلح دوحه، «به خیر مردم افغانستان نیست.» او تصریح کرد: «آنچه در روند توافق میان طالبان و آمریکا سبب به‌وجود آمدن بحران در افغانستان شد، نحوه مدیریت این روند بود.»

او گفت که علاوه بر چگونگی مدیریت روند صلح که ایرادهای زیادی داشت، مواد توافقنامه صلح میان طالبان و آمریکا نیز «خالی از عیب‌های بسیار بزرگ نبود.» یاسا گفت که مواد توافقنامه دوحه، به وقوع فاجعه عمیق در افغانستان منجر شد.

در پایان دومین دور نشست وین درباره افغانستان که با حضور احمد مسعود (رهبر جبهه مقاومت ملی)، نمایندگان شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان و دیگر چهره‌های سیاسی افغان در شهر وین برگزار شد، قطعنامه‌ای با ‌عنوان راهکارها و پیشنهاد‌ها برای بهبود وضعیت در افغانستان ارائه شد. در این قطعنامه علاوه بر تاکید بر مقاومت مسلحانه و مدنی علیه طالبان، لغو توافقنامه دوحه نیز به‌عنوان یکی از راه‌حل‌ها پیشنهاد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بند آخر این قطعنامه آمده است: «از آنجایی که سلطه نامشروع طالبان درنتیجه توافقنامه سال ۲۰۲۰ دوحه، به وضعیت فاجعه‌بار موجود در افغانستان منتهی شده است، تداوم آن را به خیر مردم افغانستان نمی‌دانیم.»

حسین یاسا گفت که پیش از این احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی و دیگر چهره‌های سیاسی افغانستان نیز لغو توافقنامه دوحه را پیشنهاد کرده بودند.

یکی از انتقادها در‌مورد توافقنامه صلح دوحه -که در فوریه ۲۰۲۰ میان دولت آمریکا و طالبان به امضا رسید- دخیل نبودن مردم و دولت افغانستان در آن و مشخص نبودن راهکارهای روند صلح بین دولت افغانستان و طالبان در مواد این توافقنامه است.

حسین یاسا که خود یکی از شرکت‌کنندگان دور دوم نشست وین بود، گفت: «با لغو توافقنامه صلح دوحه، پیشنهاد نشست وین این است که یک پروسه جدید با اشتراک همه جوانب دخیل در قضیه افغانستان و همچنین با حضور نمایندگان آمریکا، اتحادیه اروپا، سازمان همکاری اسلامی و به مدیریت سازمان ملل متحد، آغاز شود و موضوع صلح افغانستان از آن دریچه مورد حل‌وفصل قرار گیرد.»

یاسا تاکید کرد که این پیشنهادها با موافقت سران احزاب سیاسی افغانستان صورت گرفته است و نمایندگان شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان که متشکل از رهبران سیاسی این کشور است، به شکل حضوری یا آنلاین، در جریان تهیه مواد این قطعنامه بوده‌اند.

دومین نشست وین هم‌زمان با بدتر شدن وضعیت در افغانستان و به ستوه آمدن سازمان ملل و کشورهای جهان از رفتارهای طالبان برگزار شد. دستور ممنوعیت کار زنان در ادارات سازمان ملل متحد در افغانستان، در یک ماه گذشته سبب واکنش‌های شدید سازمان ملل متحد شد.

 قرار است دبیرکل سازمان ملل متحد نشستی را در دوحه با شرکت نمایندگان کشورهای منطقه برای بحث در‌مورد وضعیت افغانستان در اول و دوم ماه مه برگزار کند. هرچند آمنه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل، گفت که در این نشست قرار است شرایط به رسمیت شناخته شدن طالبان بررسی شود، اما سخنگوی دبیرکل این موضوع را رد کرد و گفت که در این نشست هیچ بحثی درباره مشروعیت دادن به طالبان صورت نخواهد گرفت.