پایان نشست وین؛ تاکید بر مقاومت مسلحانه و بسیج جریان‌های سیاسی و مدنی علیه طالبان

شرکت‌کنندگان نشست وین: سازمان ملل در نشست دوحه از هرگونه بحثی که منجر به تداوم سلطه طالبان شود، خودداری کند

دور دوم نشست وین درباره افغانستان روز چهارشنبه ششم اردیبهشت (۲۶ آوریل) در شهر وین، پایتخت اتریش، به پایان رسید. در بیانیه پایانی این نشست، بر ادامه و گسترش مقاومت مسلحانه علیه طالبان، بسیج و انسجام تمام جریان‌های سیاسی، نظامی و مدنی مخالف طالبان زیر یک چتر واحد و واکنش به اظهارات معاون دبیرکل سازمان ملل در مورد احتمال به رسمیت شناخته شدن طالبان، تاکید شد.

در این نشست سه‌روزه، علاوه بر احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، بیش از ۳۰ تن از چهره‌های سیاسی و مقام‌های ارشد دولت پیشین افغانستان حضور داشتند. شرکت‌کنندگان در بیانیه پایانی این نشست، ضمن تاکید بر ادامه مقاومت به اشکال مختلف علیه طالبان، اظهارات اخیر آمنه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل، در مورد بررسی شرایط به رسمیت شناخته شدن طالبان در نشست دوحه را «غیرمسئولانه» و فاقد توضیحات کافی خواندند. 

در این بیانیه آمده است: «ما از برگزارکنندگان نشست دوحه که به میزبانی سازمان ملل و در غیاب نمایندگان واقعی مردم افغانستان برگزار می‌شود، تقاضا می‌کنیم از هرگونه بحثی که به تداوم سلطه طالبان و پیچیده‌ترشدن اوضاع افغانستان منجر شود، خودداری کنند.»

شرکت‌کنندگان نشست وین همچنین درباره گسترش فعالیت‌های تروریستی و تقویت تروریسم در خاک افغانستان هشدار دادند و افزودند: «خطر گسترش تروریسم [از افغانستان] در منطقه به یک تهدید جدی بدل شده است و آنچه طالبان تحت نام مبارزه علیه این گروه‌ها عنوان می‌کنند، توهمی بیش نیست.»

موضوع دیگر این نشست که در بیانیه پایانی نیز بر آن تاکید شد، اتحاد جبهه‌های نظامی و نیز جریان‌های سیاسی و فکری و جنبش‌های مدنی زنان علیه طالبان بود. بر اساس این بیانیه، شرکت‌کنندگان نشست وین برای هماهنگی بین جریان‌های مخالف طالبان یک گروه کاری ایجاد کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در این بیانیه آمده است: «ما ضمن در نظر داشتن تنوع دیدگاه‌های سیاسی و تفاوت‌های فکری میان جریان‌ها، ایجاد یک چتر ملی واحد در برابر طالبان را از اولویت‌های کاری خود می‌دانیم.»

شرکت‌کنندگان نشست وین هرچند بر لزوم یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز و سیاسی به عنوان «بهترین گزینه برای حل مشکل افغانستان» تاکید کرده‌اند، خاطرنشان کردند که از هرگونه مقاومت و مبارزه علیه طالبان «از جمله مقاومت مسلحانه»، حمایت و برای گسترش و تقویت آن تلاش می‌کنند.

اعضای این نشست از جامعه جهانی خواستند «تمامی اشکال مقاومت مردم افغانستان [علیه طالبان] را به رسمیت بشناسد».

چهره‌های سیاسی حاضر در نشست وین حذف ساختاری زنان از حوزه‌های عمومی در حکومت طالبان را «مصداق کامل آپارتاید جنسیتی» و سکون جامعه جهانی به‌ویژه سازمان ملل متحد در این باره را «غیرمسئولانه» خواندند. 

شرکت‌کنندگان نشست وین از جامعه جهانی و سازمان ملل متحد خواسته‌اند تحریم‌ها علیه طالبان را عملی کنند و آن عده از رهبران طالبان را که به نقض سازمان‌یافته حقوق بشر در افغانستان ادامه ‌می‌دهند، مشمول تحریم‌ها کنند.

در این بیانیه همچنین آمده است: «ما از دادگاه بین‌المللی لاهه می‌خواهیم آن عده از رهبران و فرماندهان طالبان را که مرتکب جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و نقض سازمان‌یافته حقوق بشر شده‌اند، شناسایی کند و تحت پیگرد قرار دهند.»

شرکت‌کنندگان نشست وین از کشورهای اسلامی به‌ویژه سازمان همکاری اسلامی خواسته‌اند در برابر روش‌ها و عملکردهای غیراسلامی و غیرانسانی طالبان موضع صریح داشته باشند و آن‌ها را محکوم کنند.

نخستین نشست چهره‌های سیاسی افغانستان در شهر وین سپتامبر ۲۰۲۲ با همکاری مرکز گفت‌وگوهای بین‌المللی برونو کرایسکی، در پایتخت اتریش برگزار شد. این مرکز حدود هشت ماه پس از نشست اول، میزبان دومین نشست مخالفان طالبان بود. قرار بود این نشست با حضور تعداد بیشتری از رهبران سیاسی افغانستان برگزار شود، اما برخی از آن‌ها بنا به دلایلی نتوانستند حضوری در این نشست شرکت کنند اما به شکل مجازی در این نشست شرکت داشتند.

تفاوت بزرگ این نشست با دور نخست پیوستن شمار بیشتری از چهره‌های سیاسی مخالف طالبان بود که نشان‌دهنده شکل‌گیری انسجام و اتحاد بیشتر میان چهره‌های سیاسی و فکری مخالف طالبان است.