«مجلس انقلابی» با فرمان حکومتی خامنه‌ای از استیضاح وزیر صمت منصرف می‌شود؟

سید رضا فاطمی امین به پشتوانه حمایت ابراهیم رئیسی، خبر برکناری‌اش را شوخی می‌داند

 وزیر صمت یک بار استیضاح شده و دو کارت زرد از مجلس گرفته است‌ــ انتخاب

پس از اینکه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، دستور «هم‌افزایی» و «همکاری» سه قوه را صادر کرد و از مسئولان حکومتی خواست در کار یکدیگر «ممانعت» ایجاد نکنند، برخی نمایندگان مجلس از منتفی شدن طرح استیضاح سیدرضا فاطمی‌ امین، وزیر صنعت معدن و تجارت، خبر دادند.

افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو، بازار نابسامان لوازم‌ خانگی و گرانی‌ فزاینده بخش صنعت از مهم‌ترین محورهای استیضاح وزیری‌اند که از مجلس موردحمایت علی خامنه‌ای دو کارت زرد گرفته و یک بار هم استیضاح شده است.

قرار بود فاطمی‌ امین روز دهم اردیبهشت برای دومین بار در مجلس استیضاح شود اما پس از سخنان علی خامنه‌ای در نماز عید فطر، برخی نماینده‌ها از جمله کمال حسین‌پور، نماینده سردشت، می‌گویند با توجه به «رهنمود رهبری»، استیضاح وزیر صمت منتفی است.

علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، هم روز یکشنبه ۳ اردیبهشت، از منتفی شدن طرح استیضاح فاطمی‌ امین خبر داد و مدعی شد مجلس باید از «اقدام‌های مثبت دولت» حمایت کند. این نماینده مخالف استیضاح وزیر صمت، دولت حسن روحانی را عامل افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو دانست.

هم‌زمان، خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از علی جدی، نایب‌ رئیس کمیسیون صنایع و معادن، نوشت که ۲۲ نماینده از استیضاح وزیر صمت انصراف داده‌ و امضای خود را پس گرفته‌اند.

در واکنش به این ادعا، احمد رسولی‌نژاد به خبرگزاری تسنیم گفت طبق آیین‌نامه مجلس، زمانی که استیضاح اعلام وصول می‌شود، امکان پس گرفتن هیچ امضایی وجود ندارد. از این رو استیضاح وزیر صمت همان ۴۲ امضا را دارد. این نماینده مجلس همچنین گفت که مخالفان استیضاح فاطمی‌ امین از سخنان علی خامنه‌ای «تفاسیر غلط» برداشت می‌کنند.

آنچه طی روزهای اخیر پیرامون استیضاح وزیر صمت رخ داد، از این حقیقت پرده برمی‌دارد که فاطمی‌ امین به پشتوانه حمایت ابراهیم رئیسی از ابقای خود در مقامش اطمینان دارد. شاید برای همین وقتی خبرنگاری روز یکشنبه ۲۷ فروردین، از او سوال کرد که آیا گمانه‌زنی‌های درباره برکناری‌اش صحت دارد گفت: «قرار بود شوخی نکنید.»

عقب‌نشینی نمایندگان موافق استیضاح وزیر صمت پس از سخنان علی خامنه‌ای، واکنش‌های متعدد کارشناسان و رسانه‌ها را به دنبال داشت و روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی، پس گرفتن امضاهای نمایندگان مجلس را نشانه استقلال نداشتن مجلس در اجرای وظایف قانونی‌اش دانست.

زمزمه‌های استیضاح فاطمی‌ امین از زمستان ۱۴۰۰ و در پی افزایش بی‌رویه قیمت‌ها مطرح شد. او خرداد ۱۴۰۱ از مجلس کارت زرد گرفت. در تیرماه همان سال، با حمایت و ممانعت هیئت‌رئیسه مجلس، از خطر استیضاح نجات یافت. آن زمان محمدباقر قالیباف در سخنانی شبیه به حرف‌های اخیر خامنه‌ای درباره علت مخالفتش با استیضاح فاطمی‌ امین گفت هر سه قوه باید با یکدیگر «هماهنگ و هم‌افزا» باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌رغم فشار و حمایت ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف، عملکرد وزیر صمت در نهایت نمایندگان مجلس را برای استیضاح او به اجماع رساند و سیدرضا فاطمی‌ امین، دهم آبان ۱۴۰۱ در پی انتقادها به «فساد و به‌کارگیری نیروهای غیرمتخصص» در مجلس استیضاح شد؛ اما نمایندگان «مجلس انقلابی» در نهایت او را ابقا کردند.

حدود یک ماه پس از آن، فاطمی‌ امین برای توضیح درباره علل افزایش قیمت خودرو به مجلس رفت و توضیحاتی ارائه داد اما نمایندگان قانع نشدند و دومین کارت زرد را به او دادند. با این حال حتی دومین کارت زرد مجلس هم در عملکرد او تاثیری نداشت و آشفتگی در بازار خودرو، لوازم‌خانگی و صنعت طی ماه‌های اخیر بیشتر شد.

پس از اینکه طرح استیضاح فاطمی‌ امین، صبح دوشنبه ۲۸ فروردین با امضای ۴۰ نماینده، اعلام وصول شد، ابراهیم رئیسی گفت که دولت بنایی برای تغییر در مدیران ندارد. اکنون از سخنان خامنه‌ای چنین برمی‌آید که ابراهیم رئیسی برای ابقای وزیرش دست به دامان خامنه‌ای شده است و می‌خواهد با فرمان حکومتی رهبر جمهوری اسلامی، او را از زیر تیغ استیضاح نجات دهد.