پرونده استیضاح وزیر صمت؛ نماد ناکارآمدی دولت و فساد مجلس انقلابی

پرونده استیضاح وزیر صمت برای دولت و مجلس حاشیه ساخته است

رسانه‌ها در ایران گزارش کرده‌اند که برخی نمایندگان قصد باج‌گیری از وزیر صمت را دارند.ـ خانه ملت

ناکار‌آمدی و فساد دولت و مجلس «جوان انقلابی» مورد حمایت علی خامنه‌ای، این‌بار در پرونده استیضاح رضا فاطمی امین، وزیر صمت خود را نشان داد.

ناکارآمدی دولت ابراهیم رئیسی در کمتر از ۱۰ ماهی که بر مستند قدرت است، خود را در تیم اقتصادی و برنامه‌های جنجال‌برانگیز این تیم نشان داده است.

این بحران منجر به استعفا یا برکناری محترمانه حجت‌الله عبدالملکی، از وزارت  تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد و پرونده استیضاح رضا فاطمی امین، وزیر صمت در مجلس را گشوده است.

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در فهرست استیضاح مجلس یا برکناری قریب‌الوقوع از سوی ابراهیم رئيسی است.

این سه نفر در کنار علی‌ صالح‌آبادی، رئیس بانک مرکزی و محمد مخبر معاون اول رئيسی از مهمترین برنامه‌ریزان اقتصادی دولت سیزدهم هستند که تاکنون یکی از آنها (عبد‌الملکی) از این تیم کنار گذاشته شده است.

گمانه‌ها از استیضاح یا برکناری احتمالی دو راس دیگر این تیم یعنی فاطمی‌امین و خاندوزی حکایت دارد، همان‌طور که محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیسی پیش‌تر از این تیم جدا شد.

جدی‌ترین گزینه فعلی این تغییرات فاطمی‌امین، وزیر صمت است که تلاش‌های پرحاشیه برای استیضاح او از مدت‌ها پیش در مجلس آغاز و روز سه‌شنبه هفتم تیر به درخواست محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس به مدت دو ماه متوقف شد.

قالیباف این درخواست را در ارتباط با برنامه دولت با هدف منفک کردن وزارت بازرگانی از وزارت صمت و تشکیل دوباره وزارت بازرگانی مطرح کرده است.

او با نپذیرفتن طرح استیضاح، از نمایندگان خواست فرصتی دو ماهه به فاطمی‌امین بدهند که این درخواست می‌تواند دو ماه پرتنش و پر التهاب پیش‌روی مجلس و دولت ترسیم کند.

پرونده استیضاح فاطمی‌امین نخستین استیضاح در کابینه ابراهیم رئیسی است که به همین واسطه با حاشیه‌های فراوانی در جریان محافظه‌کاران همراه شده است.

این حاشیه‌ها از زمانی جدی‌تر شد که گزارش‌هایی از تلاش دو نماینده مجلس برای «باج‌گیری» از وزیر صمت در برخی رسانه‌های نزدیک به دولت منتشر شد.

سایت محافظه‌کار «صراط‌ نیوز» هویت این دو نماینده را محسن دهنوی و نظام‌الدین موسوی اعلام کرد و نوشت آنها با «تهدید فاطمی امین به استیضاح، خواستار انتصاب علی امرائی و طهمورث جوانبخت در یکی از شرکت‌های بزرگ فولادی شده‌اند».

خبرگزاری فارس هم این خبر را تائید کرد و نوشت برخی از نمایندگان از «حربه استیضاح برای اهداف شخصی خود استفاده می‌کنند» که «پیامک تهدیدآمیز» دو نماینده مجلس به وزیر صمت از مصادیق آن است.

این خبرگزاری بدون آنکه نامی از این نمایندگان ببرد، نوشت این دو نفر از طراحان و پشت صحنه‌های استیضاح وزیر صمت هستند و به وزیر فشار آورده‌اند که «گزینه آنها باید در شرکت صنعتی و معدنی چادرملو به عنوان مدیر منصوب شود‌».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معدن‌ «چادرملو» از مجموعه‌های اقتصادی با گردش مالی بالاست که به نوشته این خبرگزاری «وقتی نماینده‌ای مطالبه انتصاب مدیران خود را در چنین بنگاه اقتصادی بزرگی دارد، قطعا اهداف خاص مالی را هم دنبال می‌کند».

این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران اضافه کرده است: «مجلس یازدهم در ابتدای فعالیت خود تاجگردون را که متهم به مهره چینی در دستگاه‌های اجرایی و ایجاد شبکه  فساد مدیریتی بود برکنار کرد و حالا انتظار این است که نگذارد امثال تاجگردون‌ها با ظاهر انقلابی باز تولید شوند».

پخش این خبر در نهایت منجر به این شد که روز دوشنبه ششم تیر، ۴۰ نماینده مجلس در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف خواستار روشن شدن پشت پرده استیضاح رضا فاطمی‌امین شدند.

 در این نامه خطاب به قالیباف آمده است که هیات نظارت بر رفتار نمایندگان «جهت دفاع از کیان خانه ملت و حفظ انقلابی ماندن مجلس» این موضوع را بررسی و نتیجه را در صحن علنی مجلس اعلام کند.

طرح استیضاح رضا فاطمی‌امین تا زمان تنظیم این گزارش ۳۴ امضاء دارد و استیضاح کنندگان هم می‌گویند وزیر صمت نتوانسته سیاست‌های درستی برای تنظیم بازار اتخاذ و قیمت‌ها را مدیریت کند.

ناکامی در سامان‌دهی بازار خودرو در  مدت زمان وزارت فاطمی‌امین از دیگر محور‌های این استیضاح اعلام شده است.

پرونده طرح استیضاح وزیر صمت از زمستان سال گذشته در مجلس در جریان است و او ۲۵ خرداد هم از مجلس کارت زرد دریافت کرده است.

روزنامه دولتی «ایران» در واکنش به طرح استیضاح وزیر صمت نوشته است فاطمی‌امین قربانی اصلاح ساختار وزارت صمت با هدف «چابک‌سازی» شده است.

این روزنامه نوشته است در پی آغاز این اصلاحات بود که وزیر صمت در معرض «عریضه نویسی‌ها»، «گلایه‌ها» و «انتقاد» گروهی از نمایندگان مجلس قرار گرفت.