دومین نشست وین بر محور افغانستان؛ ۳۵ چهره مخالف طالبان دعوت شدند

هدف اصلی این نشست «اقدامات سیاسی هماهنگ» در برابر طالبان عنوان شده است

شرکت‌کنندگان نشست سال گذشته‌ افغانستان در وین- عکس از برگزارکنندگان نشست

در دومین نشست وین بر محور افغانستان که قرار است در تاریخ ۲۴ تا ۲۶ آوریل در اتریش برگزار شود، حدود ۳۵ چهره و شخصیت مخالف طالبان دعوت شده‌اند. هدف اصلی این نشست «اقدامات سیاسی هماهنگ» دربرابر طالبان عنوان شده است.

دعوت‌شدگان این نشست شامل چهره‌های سیاسی، فعالان حقوق‌بشر، مقام‌های حکومت سابق و اعضای پارلمان و همچنین دیپلمات‌ها، روزنامه‌نگاران و روشنفکران می‌شود.

هرچند فهرست شرکت‌کنندگان این نشست هنوز علنی نشده، اما منابع نزدیک به احمد مسعود تایید کردند که او در این نشست دعوت شده است. احمد مسعود که رهبری جبهه نظامی ضدطالبان به‌عنوان «جبهه مقاومت ملی افغانستان» را به‌عهده دارد، در نشست سال گذشته‌ وین نیز شرکت کرده بود. 

ولفگانگ پتریچ، رئیس انستیتو اتریشی برگزارکننده این نشست، گفته است هدف این گردهمایی بررسی خواسته مردم افغانستان مبنی‌بر «پایان واقعی درگیری‌های مسلحانه» و «صلح و تفاهم در یک دولت دموکراتیک» است.

او تاکید کرد: «هیچ صلحی در افغانستان بدون یک قانون اساسی فراگیر که به منافع همه گروه‌های قومی و مذهبی احترام بگذارد، بدون انتخابات عادلانه و تحت نظارت بین‌المللی، نمی‌تواند وجود داشته باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این انستیتو سال گذشته نیز نشستی سه‌روزه (از پانزدهم تا هفدهم سپتامبر) در وین با حضور حدود ۳۰ چهره سیاسی برگزار کرد که با صدور بیانیه کوتاهی از طرف شرکت‌کنندگان، به کار خود پایان داد.

در بیانیه‌ نشست سال گذشته وین، تاکید شده بود که «از مقاومت مردم افغانستان برای تامین خواست‌های مشروع و حق‌طلبانه مردم حمایت می‌کنیم».

در نشست سال گذشته به نمایندگی از زنان افغانستان، چهار زن شرکت کرده بود. بااین‌حال، شماری از زنان معترض افغانستان از اینکه در نشست‌های مربوط به افغانستان نادیده گرفته می‌شوند، اعتراض کرده‌اند. در میان شرکت‌کنندگان نشست امسال هنوز مشخص نیست که چند زن به نمایندگی از زنان افغانستان دعوت شده‌اند.

نشست سال گذشته‌ افغانستان در وین به میزبانی سه سازمان پژوهشی اتریشی و با شرکت حدود ۲۰ تن از چهره‌های سیاسی افغانستان ازجمله احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، برگزار شد. 

شرکت‌کنندگان درمورد اوضاع سیاسی افغانستان و یافتن راه‌حلی برای عبور از بحران کنونی بحث می‌کنند.

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، زلمی رسول و رنگین دادفر سپنتا، مشاوران امنیت ملی و وزرای خارجه دولت پیشین افغانستان، شکریه بارکزی و فوزیه کوفی، نمایندگان مجلس در دولت پیشین افغانستان، حسین یاسا، نویسنده و پژوهشگر، عالیه ییلماز، فعال سیاسی، سیدطیب جواد و محمود صیقل، دیپلمات‌های پیشین افغانستان در آمریکا و سازمان ملل متحد و شماری دیگر از فعالان سیاسی، ازجمله حاضران در این نشست‌اند.

شرکت‌کنندگان نشست سه‌روزه سال گذشته‌ افغانستان در وین، پایتخت اتریش، با صدور بیانیه‌ای، بر حمایت از «مقاومت حق‌طلبانه مردم افغانستان دربرابر طالبان» تاکید کردند، اما دستورکار نشست امسال به‌ظاهر متفاوت‌ از سال قبل به نظر می‌رسد.

در اعلامیه‌ انستیو اتریشی برگزارکننده این نشست، درمورد هدف کنفرانس امسال به نکته‌هایی چون «پایان واقعی درگیری‌های مسلحانه» و «صلح و تفاهم در یک دولت دموکراتیک» اشاره شده است.