احمد مسعود در وین: ما تشکیل دولتی برآمده از تصمیم مردم‌ را دنبال می‌کنیم

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان: بسیاری از دولت‌های جهان با گذشت یک‌ سال به این نتیجه رسیدند که طالبان تغییر نکرده‌اند

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، روز جمعه، ۲۵ شهریور (۱۶ سپتامبر)، با حضور در یک نشست خبری در وین، پایتخت اتریش، در مورد گفت‌وگوی چهره‌های سیاسی افغانستان برای یافتن راه‌حل عبور از بحران کنونی، اوضاع جاری افغانستان، اهداف جبهه مقاومت ملی و اهمیت نشست وین صحبت کرد.

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایندیپندنت فارسی در مورد دلیل اهمیت نشست افغانستان در وین، این نشست را از این لحاظ دارای اهمیت دانست که اینک، دیدگاه جهان و کشورهای همسایه افغانستان در مورد طالبان تغییر کرده است و همه به این باور رسیده‌اند که این گروه به ارزش‌های حقوق بشری، آزادی‌‎‌های مدنی و بقیه ارزش‌های انسانی اعتقادی ندارد.

مسعود افزود: «در یک‌ سال گذشته، دیدگاه غالب این بود که طالبان تغییر کرده‌اند و ممکن است برای تشکیل یک دولت مشارکتی، مشروع و عقلانی اقدام کنند؛ اما همه دیدیم که این تغییر رخ نداد؛ ما از ابتدا می‌گفتیم که طالبان تغییر نکرده‌اند.»

احمد مسعود گفت که او در یک‌ سال گذشته این موضوع را که طالبان تغییر نکرده‌اند و بحران افغانستان در حال گسترش است، به همه جوانب رساند و در نهایت پس از یک‌ سال، بسیاری‌ دیگر هم به همین نتیجه رسیدند.

مسعود تصریح کرد: «با در نظر گرفتن اینکه بحران در افغانستان در حال گسترش است، ما در تلاش‌ایم برای رسیدن به یک حکومت برآمده از تصمیم مردم، با احترام به همسایگان و قوانین بین‌المللی- که طالبان به آن اعتقادی ندارند- راهی ایجاد کنیم.»

احمد مسعود ابراز امیدواری کرد که نشست افغانستان در وین به گفتمانی تبدیل شود که در نتیجه، آن برای بحران کنونی افغانستان راه‌حلی پیدا شود.

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان تصریح کرد: «تلاش ما بر این استوار است که افغانستان آزاد و مستقل باشد و ما حکومتی داشته باشیم که هم با خود ما و هم با مردم جهان مسالمت‌‌جویانه زندگی کنیم.»

«دفاع از خانه و کاشانه، حق ملی و اسلامی ما است»

احمد مسعود با اشاره به فروپاشی دولت پیشین افغانستان و تاسیس جبهه مقاومت ملی در پنجشیر گفت: «من می‌دانستم که مردم از جنگ خسته شده‌اند، ارتش فروپاشیده و نظام سقوط کرده است، اما با سقوط کابل، به پنجشیر رفتیم تا برای آنچه به آن باور داشتیم مبارزه کنیم.»

رهبر جبهه مقاومت ملی در مورد یک‌ سال نبرد نیروهای این جبهه علیه طالبان گفت: «وقتی به خانه، کاشانه، زن و فرزند ما حمله می‌شود، دفاع حق ملی و اسلامی ما است.» احمد مسعود افزود که جبهه مقاومت ملی در یک‌ سال گذشته در وضعیت دفاع مشروع قرار داشته و مبارزه با طالبان تنها «به کمک خداوند و یاری مردم» صورت گرفته است.

رهبر جبهه مقاومت ملی تصریح کرد که این جبهه در یک‌ سال گذشته هیچ کمک خارجی دریافت نکرده و تنها با کمک مردم توانسته است در پنج استان افغانستان علیه طالبان بجنگد. او پیش‌تر گفته بود که جبهه مقاومت ملی حدود سه هزار نیروی نظامی باتجربه دارد که در پنج ولایت افغانستان فعالیت می‌کنند.

طالبان از یک هفته پیش با اعزام هزاران جنگجو به پنجشیر در شهرستان‌های رخه، آبشار و دره، به قرارگاه‌های جبهه مقاومت ملی حمله کردند. در آخرین مورد، روز سه‌شنبه، حاجی عبدالملک، از فرماندهان ارشد جبهه مقاومت ملی در شهرستان دره، با شماری از افراد تحت امرش در پی شبیخون طالبان، کشته شدند. روز دوشنبه نیز هشت تن از نیروهای جبهه مقاومت ملی از جمله محمد یار، از فرماندهان ارشد این جبهه، پس از اسارت به دست طالبان، تیرباران شدند. طالبان ویدیوهایی از جریان اعدام صحرایی اعضای جبهه مقاومت ملی در پنجشیر را در توییتر منتشر و ادعا کردند که چندین قرارگاه‌ جبهه مقاومت ملی را تصرف کرده‌اند.

 احمد مسعود در نشست خبری‌‌ خود در وین، با اشاره به کشته شدن دو فرمانده ارشد و شماری از اعضای این جبهه و همچنین اعدام صحرایی تعدادی از اسرای این جبهه به دست طالبان گفت که حوادث اخیر در پنجشیر، قساوت و بی‌رحمی طالبان در قبال مردم و متعهد نبودن آنان به قوانین بین‌المللی را نشان می‌دهد. او افزود که کشتن اسرا جنایت جنگی است و طالبان باید در قبال جنایاتی که مرتکب می‌شوند، پاسخگو باشند.

احمد مسعود روز پنجشنبه، با انتشار یک پیام صوتی گفت که کشته شدن اعضای این جبهه و همچنین تیرباران شدن اسرای جنگی به دست طالبان، عزم و اراده او و اعضای جبهه مقاومت ملی را برای ادامه نبرد با طالبان، قوی‌تر می‌کند.

احمد مسعود در وین به سیاست‌های پاکستان در امور افغانستان هم اشاره کرد و از همراهی دولتمردان آن کشور با طالبان و بی‌تفاوتی به گسترش تروریسم انتقاد کرد.

واکنش‌ افغان‌های ساکن وین به حضور احمد مسعود

هم‌زمان با برگزاری نشست خبری احمد مسعود در مرکز شهر وین، دو گروه از افغان‌های ساکن وین مقابل ساختمان محل برگزاری کنفرانس تجمع کردند. شماری از پشتون‌های ساکن اتریش با حمل عکس‌ها و پلاکاردهای در مخالفت با نشست افغانستان در وین، مدعی شدند که این نشست منافع افغانستان را دنبال نمی‌کند.

شماری از حاضران در این تجمع اعتراضی به ایندیپندنت فارسی گفتند که شرکت‌کنندگان این نشست خود در فروپاشی دولت پیشین افغانستان، غارت معادن و ثروت و همچنین جنگ داخلی افغانستان سهیم بودند و اکنون نباید در یک کشور اروپایی در مورد اوضاع افغانستان صحبت کنند. این در حالی است در فهرست شرکت‌کنندگان نشست افغانستان در وین، هیچ یک از چهره‌هایی که در جنگ داخلی افغانستان نقش داشتند یا در آخرین روزهای فروپاشی دولت پیشین در کابل در رده‌های تصمیم‌گیری مسئولیت‌هایی داشتند، حضور ندارند. احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، هم که مهمان ویژه نشست افغانستان در وین است، هیچ‌گاه سمت دولتی نداشته است.

در تجمع دیگری که هم‌زمان با برگزاری نشست خبری احمد مسعود در مرکز شهر وین برگزار شد، شماری از حامیان جبهه مقاومت ملی حضور یافتند. برخی از این افراد به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفتند که احمد مسعود را تنها فردی می‌دانند که پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، علیه طالبان ایستاد و برنامه او برای افغانستان، حمایت بخش بزرگی از مردم افغانستان را به همراه دارد.

حامیان احمد مسعود ضمن سر دادن شعارهایی در حمایت از نیروهای جبهه مقاومت ملی، مبارزه این جبهه را برای زنده‌ نگه داشتن ارزش‌هایی که اکنون طالبان لگدمال کرده‌اند، ستودند.

نشست افغانستان در وین روز پنجشنبه، ۲۴ شهریور، به میزبانی انستیتو اتریش در امور بین‌الملل، بنیاد پژوهش و توسعه و انجمن برونو کریسکی آغاز شد و تا روز شنبه، ۲۶ شهریور، ادامه دارد.