رئیس بانک مرکزی لبنان احتمالا به پنهان‌کاری در تخلف مالی متهم شود

بازرسان فرانسوی پس از بررسی مدارک مورد استناد ریاض سلامه به این نتیجه رسیدند که صورت‌حساب‌های بانکی ارسال‌شده جعلی‌اند

رئیس بانک مرکزی لبنان در دفتر خود در بیروت و در حال مصاحبه با خبرگزاری فرانسه (دسامبر ۲۰۲۱) - AFP

دادستان‌های فرانسوی تصمیم دارند ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان، را به پنهان‌کاری در زمینه تخلف مالی‌ متهم کنند.

به گزارش رویترز، دادستان‌های فرانسوی به ریاض سلامه گفته‌اند که قصد دارند اتهام‌های اولیه او در زمینه کلاه‌برداری و پولشویی را بار دیگر مطرح کنند. بخشی از این اتهام‌ها به گزارش‌های بانکی جعلی مربوط است که گفته می‌شود او برای مخفی کردن دارایی‌هایش به آن‌ها استناد کرده است.

اتهام استفاده از صورت‌حساب‌های جعلی حساب بانکی تاکنون گزارش نشده است. این اتهام در مجموعه اسنادی که قرار است در جلسه استماع برای رسیدگی به این پرونده در ۱۶ می به آن‌ها رجوع شود، گنجانده شده است. گفته می‌شود دادستان‌های فرانسوی قرار است در جلسه ماه آینده با طرح اتهام‌های اولیه، او را رسما با ‌عنوان «یک مظنون» معرفی کنند.

ریاض سلامه از اظهار نظر درباره استفاده از اسناد جعلی خودداری کرده است. اما رئیس بانک مرکزی لبنان بارها با رد اتهام‌های کلاه‌برداری و پول‌شویی، گفته که او به «بلاگردان» بحران مالی  ۲۰۱۹ لبنان تبدیل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وکیل ریاض سلامه اوایل ماه جاری میلادی گفت که موکلش هنوز در مورد سفر به فرانسه برای شرکت در جلسه ۱۶ می دادگاه تصمیم نگرفته است.

در تحقیقات مشترک چهار کشور اروپایی، ریاض سلامه ۷۲ ساله متهم است که در تبانی با بردارش بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۵ بیش از ۳۳۰ میلیون دلار از بودجه عمومی لبنان را اختلاس کرده است. گفته می‌شود بخشی از این پول صرف خرید املاک در سراسر اروپا شده است.

رئیس بانک مرکزی لبنان ماه گذشته در بیانیه‌ای، اتهام‌های وارده را رد و تاکید کرد که تا زمانی که عدالت خلاف آن را ثابت کند، بی‌گناه است.

سلامه به‌عنوان بخشی از پاسخ خود به این اتهام‌ها، بیانه‌ای ۶۵ صفحه‌ای را برای دادستان‌های فرانسوی فرستاده است. سندی که به گزارش رویترز، حاوی مجموعه‌ای از صورت‌حساب‌های بانکی است که نشان می‌دهد چگونه پس‌انداز رئیس بانک مرکزی لبنان از «محل سود سرمایه» از ۱۵ میلیون دلار در سال ۱۹۹۳ به بیش از ۱۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.

اما بازرسان فرانسوی پس از بررسی این اسناد به این نتیجه رسیده‌اند که صورت‌حساب‌های بانکی ارسال‌شده جعلی‌اند.

از سوی دیگر، دو ماه پیش، یک دادستان در بیروت نیز علیه ریاض سلامه، برادرش راجا و دستیارش ماریان هویک به اتهام پولشویی، اختلاس و ثروت‌اندوزی غیرقانونی کیفرخواست صادر کرد.

ریاض سلامه از سال ۱۹۹۳ ریاست بانک مرکزی لبنان را برعهده دارد. او که در داخل و خارج این کشور متهم به انواع فساد مالی و کلاهبرداری و اختلاس است، طی سخنانی با اشاره به اینکه در پایان دوره خود، ریاست بانک مرکزی را رها می‌کند. دوره مسئولیت او قرار است در مه سال جاری و همزمان با دادگاه رسیدگی به پرونده او در پاریس پایان یابد.

بیشتر از جهان