مشتریان لبنانی با شدت گرفتن بحران مالی به تصرف بانک‌‌ها برخاستند

انجمن صنفی بانک‌های لبنان به علت نگرانی‌های امنیتی فزاینده سه روز از هفته آینده را تعطیل اعلام کرد

مشتریان در گیرودار بحران مالی در لبنان، روز جمعه (۲۵ شهریور)، به تعدادی از بانک‌های این کشور یورش بردند و تصرف شمار فزاینده‌ای از بانک‌ها همچنان ادامه دارد.

موسسات مالی از برداشت پس‌انداز مشتریان از حساب‌هایشان جلوگیری کردند و مردم به دلیل ناتوانی از خرید اقلام اساسی زندگی، از روز چهارشنبه دست‌کم هفت بانک را به تصرف خود درآوردند.

این موضوع موجب شده است در سومین سال درگیری لبنان با رکود شدید اقتصادی، موجی از دارندگان حساب برای دسترسی به پولشان به زور متوسل شوند و اغلب با استفاده از سلاح تلاش کنند پول‌هایشان را بگیرند.

مردی مسلح که به نام عابد سوبرا شناسایی شد، صبح روز جمعه وارد بانک بی‌ال‌او‌ام در محله طارق جدیده بیروت شد و طبق گزارش این بانک به رویترز، خواست سپرده‌اش را بردارد.

او چند ساعت بعد همچنان در شعبه را بسته بود و تلفنی اعلام کرد سلاحش را به نیروهای امنیتی تحویل داده است و فقط پولش را می‌خواهد. او گفت: «سه، چهار یا پنج روز اینجا خواهم ماند و تا سپرده‌ام را نگیرم از جایم تکان نمی‌خورم.»

سوبرا گفت پیشنهاد بانک را مبنی بر دریافت بخشی از ۳۰۰ هزار دلار سپرده‌اش، با کم کردن بخش چشمگیری از آن و به واحد پول لبنان رد کرده است.

او گفت: «پولم را به دلار پس‌انداز کردم و به دلار هم آن را پس می‌گیرم.»

جمعیت زیادی که در مقابل بانک تجمع کرده بودند سوبرا را تشویق کردند، ازجمله آنان، بسام الشیخ حسین بود که اولین نفر در ماه اوت بود که برای گرفتن سپرده‌اش از بانک دست به تصرف آن زد. بانک بعدا شکایت علیه او را پس گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن که حدود ۳۰ هزار دلار از ۲۰۰ هزار دلار سپرده‌اش را دریافت کرده است، گفت: «تا وقتی مردم پول در بانک دارند همچنان شاهد این اتفاق هستیم. توقع دارید چه کنند؟ چاره دیگری ندارند.»

نمونه دیگر مردی بود که به گفته یک منبع آگاه توانست پیش از دستگیری بخشی از سپرده‌اش را از شعبه قاضیه بانک جبیل (بیبلوس بانک) بگیرد. این منبع آگاه افزود گویا اسلحه‌ای که این مرد در اختیار داشت اسباب‌بازی بوده است.

بانک جبیل هنوز به درخواست‌ها برای اظهارنظر در این مورد پاسخی نداده است.

از سوی دیگر به گفته یکی از کارکنان شعبه بانک ال‌جی‌بی در منطقه الرمله البیضا در بیروت، مردی مسلح به تفنگ بادی وارد این بانک شد و می‌خواست سپرده نزدیک به ۵۰ هزار دلاری‌اش را برداشت کند.

او گفت محمد الموسوی کارکنان بانک لبنان فرانسه (بی‌ال‌اف) را با اسلحه تقلبی تهدید کرد و توانست ۲۰ هزار دلار پول نقد از حسابش برداشت کند.

او به رویترز گفت: «این نظام بانکی دارد ما را فریب می‌دهد. خودتان را به‌جای من بگذارید.» او افزود مخفی خواهد شد.

بانک بی‌ال‌اف گفت این حادثه «در مدت پنج دقیقه» رخ داد و هیچ‌کدام از کارکنان آسیب ندیدند.

منبعی آگاه در صنعت بانکی به رویترز گفت در پنجمین حادثه‌، مردی که بعدازظهر جمعه می‌خواست پس‌اندازش را برداشت کند درون شعبه بانک بنکمد اقدام به تیراندازی کرد.

به گفته منبع آگاه، این مرد از نیروهای امنیتی لبنان بود و خبری فوری در مورد آسیب دیدن کسی گزارش نشده است.

انجمن صنفی بانک‌های لبنان به علت نگرانی‌های امنیتی فزاینده سه روز از هفته آینده را تعطیل اعلام کرد و از دولت خواست برای مقابله با این بحران، قوانین لازم را به تصویب برساند.

سالی حافظ به همراه سایر فعالان به بانکی محلی در بیروت که در آن حساب داشت با اسلحه حمله کرد تا حدود ۲۰ هزار دلار پول خودش را پس بگیرد و به درمان خواهر مبتلا به سرطانش کمک کند.

لونا صفوان (@LunaSafwan) ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۲

مقام‌ها در تصویب اصلاحاتی که امکان می‌دهد به اعتبار سه میلیارد دلاری (دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون پوندی) صندوق بین‌المللی پول دسترسی داشته باشند و بحران را برطرف کنند، کند عمل کرده‌اند.

ارزش پول برداشتی به پوند لبنان کمتر و کمتر می‌شود، زیرا ارزش واحد پول این کشور از سال ۲۰۱۹ تاکنون بیش از ۹۵ درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که درست چند روز قبل زنی درحالی‌که تفنگ اسباب‌بازی در دست داشت وارد بانکی در بیروت شد و ۱۳ هزار دلار از سپرده مسدود شده‌اش را پس گرفت.

گزارش تکمیلی در رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان