مسدود شدن ۱۲۰ میلیون یورو دارایی لبنان به دلیل پولشویی

حدود ۱۲۰ میلیون یورو از دارایی لبنان در فرانسه، آلمان و لوکزامبورگ مسدود شد

جزئیات و مشخصاتی در مورد مظنونان این پولشویی منتشر نشده است - JOSEPH EID / AFP

آژانس همکاری عدالت کیفری اروپا از مسدود شدن حدود ۱۲۰ میلیون یورو، معادل ۱۳۲ میلیون دلار، از دارایی‌های لبنان به دلیل کمک به پولشویی خبر داد و اعلام کرد که حساب‌های بانکی پنج نفر مظنون به پرونده پولشویی مسدود شده است.

آن‌طور که فرانس ۲۴ اعلام کرده، جزئیات و مشخصاتی در مورد مظنونان این پولشویی منتشر نشده اما گزارش شده که دادستان فرانسوی از سال ۲۰۲۱ در حال تحقیق در مورد دارایی شخصی ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان، در ارتباط با موضوع پولشویی بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز هم در این خصوص نوشت که طبق بیانیه آژانس همکاری عدالت کیفری اروپا، از دارایی‌های توقیف شده حدود ۳۵ میلیون یورو در آلمان است که شامل املاکی در هامبورگ و مونیخ، دو مجتمع مسکونی در پاریس به ارزش ۱۶ میلیون یورو و حساب‌های بانکی در موناکو به ارزش ۴۶ میلیون یورو می‌شود.

گفتنی است که پیش از این هم درباره ریاض سلامه، رئیس کل بانک مرکزی لبنان، اتهاماتی مبنی بر پولشویی مطرح  بود. در این خصوص، حدود دو سال قبل دادگاهی در سوییس با ارسال نامه‌ای رسمی به وزارت دادگستری لبنان، خواهان شفاف‌سازی درباره انتقال ۴۰۰ میلیون دلار توسط سلامه و برادرش به بانک‌های سوییسی با اتهام پولشویی شد.

به دنبال همین مسائل بود که جریان آزاد ملی لبنان در سال ۲۰۲۱ درخواست برکناری سلامه از ریاست بانک مرکزی این کشور را به دلیل آنچه آن‌ها «تخلف‌های مالی و اقتصادی فراوان خواندند»، مطرح کرده بود.